شناسهٔ خبر: 55128718 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ساینا و پژو ۴۰۵ در صف توقف تولید

روزنامه جوان

وزیر صمت به نخستین وعده خودرویی‌اش عمل کرد. سیدرضا فاطمی‌امین از توقف تولید خودرو‌های ساینا، تیبا و سمند خبرداد و تأکید کرد: «خودروی پژو ۴۰۵ هم در آینده نزدیک از خط تولید خارج می‌شود.»

صاحب‌خبر -

وزیر صمت به نخستین وعده خودرویی‌اش عمل کرد. سیدرضا فاطمی‌امین از توقف تولید خودرو‌های ساینا، تیبا و سمند خبرداد و تأکید کرد: «خودروی پژو ۴۰۵ هم در آینده نزدیک از خط تولید خارج می‌شود.»
در پی حرف و حدیث‌های بسیاری که در ۹ ماه گذشته در حوزه خودرو به راه افتاده، سازمان استاندارد و وزارت صمت به این نتیجه رسیدند که تولید خودرو‌های غیراستاندارد را که امکان ارتقای کیفیت ندارند در نیمه نخست امسال متوقف و خودرو‌های اقتصادی را جایگزین آن‌ها کنند. مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد در این خصوص گفت: «تقریباً در روز‌های اول حضور در سازمان ملی استاندارد بر آن شدیم به موضوع خودرو به طور جدی وارد شویم. در مباحث مختلف کارشناسی و فنی به حوزه تأیید نوع خودرو‌ها و قطعه‌سازی ورود کردیم و جلسات مختلفی را با متولیان وزارت صمت داشتیم و در جلسه شورای عالی استاندارد نیز طرح موضوع خودرویی را همچنان در دستور کارمان در ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ داشتیم و تعهدنامه‌ها و تعهدات بسیار جدی و سازنده ۱۵ گانه‌ای از خودروساز‌ها در سال ۱۴۰۰ داشتیم. قرار شد که در سال ۱۴۰۱ بعضی از نوع خودرو‌ها را از دستور تولید و تأییدیه‌اش خارج کنیم که تیبا۱ و تیبا۲ و سمند از این خودرو‌هایی بود که از دستور خارج شد.» به گفته کارشناسان، برخی از ایرادات سمند و تیبا در سیستم انتقال قدرت، سیستم موتور، در بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌ها بوده است.
تمهیدات لازم برای پیگیری اجرای تعهدات خودروسازان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد در نشست مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت بر کیفیت و کسب رضایت مشتریان به عنوان اصل مهم و همچنین رفع عیوب پر تکرار تأکید کرده و گفت: «خروج خودرو‌های تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید اعلام گردید.»
وی در این جلسه که به منظور رفع ابهامات و مشکلات موجود در اجرای استاندارد خودرو برگزار شد، افزود: «مردم نگران نباشند، سازمان ملی استاندارد ایران تمهیدات لازم را برای اجرای تعهدات خودروسازان دنبال می‌کند. با توجه به وجود چند هزار قطعه در تولید خودرو، ایراد موجود در یک قطعه باعث نقص در تولید نهایی خواهد شد.»
اسلام‌پناه با بیان اینکه بی‌کیفیتی قطعه باعث بروز عیوب پر تکرار می‌شود، تأکید کرد: «خودروسازان برای اطمینان از کیفیت نهایی، باید قطعات خودرو را از تولیدکنندگانی تأمین کنند که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد ایران باشد.»
وی با اشاره به هدف صادراتی وزارت صمت گفت: «سخت گیری‌های عقلایی و علمی استاندارد برای تولید داخلی، تمرینی برای ارتقای کیفیت خودرو به عنوان الزامات صادراتی خواهد بود.»
اسلام‌پناه در پاسخ به درخواست وزارت صمت برای افزایش مدت گواهی تطابق تولید از یک ماه به سه ماه تصریح کرد: «در صورتی که تولید کنندگان، گزارش‌ها و الزامات کیفی و منبع تأمین کنندگان را به صورت کامل به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال نمایند و متعهد به اظهارات خود باشند این موضوع قابل اجرا خواهد بود.»
وزیر صمت: ملاک تولید خودرو، رعایت کامل استانداردهاست
در ادامه دکتر فاطمی امین، وزیر صمت با تقدیر از تلاش سازمان ملی استاندارد ایران برای ارتقای سطح کیفی خودرو‌ها گفت: «این مهم یکی از وظایف محوله به وزارت صنعت، معدن و تجارت است. کیفیت یکی از پنج هدفی است که ما در همه محصولات باید به آن توجه کنیم و طبیعتاً این موضوع به واسطه کارکرد و ایمنی در خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است. سلسله جلساتی را با سازمان ملی استاندارد برگزار و موضوعات مختلفی را در تمامی محصولات از جمله خودرو بررسی کردیم.»
وزیر صمت با اشاره به چالش‌های انباشته شده در زنجیره صنعت خودرو به نقشه راه تحول این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: «این نقشه راه در سه مرحله تعریف شده که مرحله اول آن از آذر ماه ۱۴۰۰ آغاز و تا پایان ۱۴۰۱ تعیین شده که برگرفته از چهار مرحله، ثبات در تولید، اصلاح ساختار مالی و مدیریتی، ورود محصول جدید و برنامه‌ریزی‌های کیفی است.»
وی با اشاره به خروج خودرو‌های تیبا، ساینا، سمند و ۴۰۵ از چرخه تولید، اظهار داشت: «خودروسازان مؤظفند در اجرای تکالیف قانونی خود که رضایت مشتریان را به دنبال دارد از هیچ کوششی دریغ نداشته باشند. تا پایان امسال تغییرات کیفی خودرو برای مردم قابل محسوس خواهد شد. خط تولید تیبا، ساینا و سمند متوقف شده و در آینده نیز خط تولید پژو ۴۰۵ به تدریج متوقف می‌شود.»
وزیر صمت با اشاره به خودرو‌هایی که به دلیل نقص در تأمین در پارکینگ خودروسازان باقی مانده‌اند، گفت: «این آمار از ۱۷۰ هزار دستگاه در سال قبل به ۲۲ هزار دستگاه در خرداد ماه امسال کاهش پیدا کرد و تا شهریور امسال به صفر می‌رسد.»
در این نشست مقرر شد خودرو‌هایی که نتوانستند مجوز استاندارد را برای شماره‌گذاری دریافت کنند با شرایطی قابل اجرا در قالب پیوست قانونی تعیین تکلیف شوند.
همچنین فاطمی‌امین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: «در مورد خودرو چندین موضوع مطرح است که یکی از آن‌ها کنار گذاشتن خودرو‌های قدیمی یا پلت‌فرم‌ها که معادل فارسی آن بن‌سازهاست که در این راستا تیبا با توافق کاملی که با سازمان ملی استاندارد داشتیم تولید آن کاملاً متوقف شد که البته تعهداتی از قبل بوده با شرایطی، ما خودرو‌هایی که تولید شده‌اند و برای آن‌ها تعهدی ایجاد شده و مشتریان در واقع ذیحق هستند، تدابیری اندیشیده شده که آن‌ها تحویل شوند.»
وی ادامه داد: «قطعاً استاندارد و کیفیت یکی از اصولی است که قابل خدشه و کوتاه آمدن نیست که ما بخواهیم به خاطر منافع بنگاه‌هایی، راحتی و آرامش امنیت مردم را زیر سؤال ببریم این یک اصل است که هم وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم سازمان ملی استاندارد ایران روی آن توافق دارد.»

نظر شما