شناسهٔ خبر: 55128186 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تحفه ایران برای بایدن؛ ناوپهپادبر ارتش، تهدیدی علیه ائتلاف اسرائیل و آمریکا/ مهمترین هواپیماهای بدون سرنشین ارتش

ارتش به دنبال این است که با استفاده از پهپادهای خود در دریا، ائتلاف نظامی اسرائیل و آمریکا را بشکند و بتواند با ایجاد تهدید برای کشورهای عضو این ائتلاف، آنها را از اقدام بیشتر بازدارد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

خبر فوری نوشت: اولین ناو پهپادبر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با حمل انواع پهپادها در آب های جنوب و با حضور فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش رونمایی شد.

در آیین رونمایی از این ناودسته، انواع پهپادهای پیشرفته و به روز تولید ارتش و وزارت دفاع با همراهی مراکز دانش‌بنیان اعم از پهپادهای نوع پلیکان، هما، آرش، چمروش، ژوبین، ابابیل ۴ و باور ۵ بر پهنه آب‌های اقیانوس هند به پرواز در آمده و توانمندی خود را به نمایش گذاشتند.

علاوه بر پرواز انواع پهپاد دریا پایه و عمود پرواز از عرشه یگان‌های شناور سطحی، برای نخستین‌بار پهپادهای رزمی از زیردریایی تمام ایرانی فاتح و زیردریایی کیلو کلاس طارق به پرواز درآمدند.

پهپادها، مهمترین ابزار ارتش در راهبرد و عملیات جدیدش

رونمایی از ناو پهپادبر ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر جو بایدن به منطقه به خوبی گویای استراتژی نظامی ایران در مقابل ائتلاف آمریکا و متحدانش است. اسرائیل سعی دارد از طریق آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند عربستان، اردن و امارات یک خط دفاعی در مقابل ایران به وجود بیاورد. با این حال، رونمایی از ناوهای پهپادبر نشان می دهد که ایران آماده مقابله با این ائتلاف نظامی احتمالی است.

چندی پیش و پس از رزمایش بزرگ روز ارتش برخی تحلیلگران از این گفتند که استراتژی ارتش تغییر کرده است. تا پیش از رزمایش روز ارتش، باور متخصصان نظامی بر این بود که ارتش وظیفه دفاع از مرزهای کشور را دارد در حالیکه سپاه بیشتر به عملیات های امنیتی و اطلاعاتی شبه پارتیزانی که به تسلیحات سبک احتیاج دارد، مبادرت می ورزد. تسلیحات ارتش و سپاه هم به حسب ماموریت مختلفشان، متفاوت از یکدیگر است. ارتش بیشتر از تسلیحات کلاسیک و مهم نظامی استفاده می کند اما سپاه از تسلیحات کوچک، سریع و استراتژیک استفاده می نماید.

بعد از رونمایی از پهپادهای متعدد ارتش در 31 فروردین 1401 مشخص شد که استراتژی ارتش تغییر کرده و از جهتی در حال گسترده تر شدن است و حتی این وظایف با وظایف سپاه پاسداران همپوشانی دارد.

پهپادهای مهاجم ارتش و سپاه به هم شباهت بسیار زیادی دارند و مقاصد آنها نیز به یکدیگر نزدیک شده است. مهم‌ ترین نکته در دستیابی ایران به پهپاد‌های انتحاری این است که در صورت ترکیب با توان موشکی می ‌توان گفت که «یک زنجیره تسلیحاتی کامل» در دستان نیرو‌های مسلح ایران قرار دارد. این زنجیره تسلیحاتی کامل پیوند دهنده ارتش و سپاه خواهد بود

رونمایی از ناو پهپادبر ارتش به خوبی نشان می دهد ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی در حال پیگیری استراتژی جدید خود که ابتنای زیادی بر پهپادها دارد، است. ارتش به دنبال این است که با استفاده از پهپادهای خود در دریا ائتلاف نظامی اسرائیل و آمریکا را بشکند و بتواند با ایجاد تهدید برای کشورهای عضو این ائتلاف، آنها را از اقدام بیشتر بازدارد.

پهپادها؛ ابزاری مهم در نبردهای نوین

 استفاده از پهپادها نقش بسیار جدی در پیش برد جنگ های کنونی دارد. بعد از جنگ اخیر اسرائیل با نیروهای مقاومت فلسطین (نبرد سیف القدس) بسیاری از رسانه های اسرائیلی علت ناکامی صهیونیست ها در این جنگ را بهره بردن نیروهای مقاومت از پهپادهای ایرانی دانستند.

همچنین، بعد از رونمایی از پهپاد کمان 22  توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر رسانه های صهیونیستی احساس ترس و نگرانی کرده و شروع به بررسی زوایای مختلف این پهپاد مهم ارتش جمهوری اسلامی کردند. شبکه 11 تلویزیونی رژیم صهیونیستی در گزارشی ویژه با بررسی قابلیت های تهاجمی این پهپاد از جمله پرواز در ارتفاع 8000 متری، امکان پرواز برای مدت 24 ساعت و برد 300 کیلومتری که تا عمق خاک اسرائیل نفوذ می کند، این پهپاد را دستاوردی بزرگ برای ایران در این عرصه و خطری مهلک برای اسرائیل دانست

به جز این، تجربه جنگ روسیه و اوکراین نیز نشان داد که پهپادها چه نقش مهمی می توانند در تعیین سرنوشت جنگ داشته باشند. مدتی پیش پایگاه نشنال اینترست به نقش پهپادها در جنگ اوکراین پرداخت. پایگاه نشنال اینترست در گزارشی تاکید کرد که پهپادهای TB2 اوکراین که آنها را از ترکیه گرفته عامل بسیار مهمی در جنگ اخیر هستند. بر اساس اعلام این پایگاه، نیروهای روسی نوعی شکاف در خط دفاع هوایی کوتاه برد خود دارند که آنها را در برابر پهپادهای ترکیه ای اوکراین آسیب پذیر می کند (اینجا بخوانید). همچنین، برخی پایگاه های خبری و نیز مقامات آمریکایی مدعی شده اند که ارتش روسیه برای جبران این نقصان از ایران پهپاد خریده است تا بتواند در مقابل ارتش اوکراین به برتری برسد.

ناو پهپادبر چه نقشی در پیشبرد اهداف ارتش دارد؟

رونمایی از ناو پهپادبر به ارتش کمک می کند با قدرت بیشتری استراتژی خود را پیش ببرد. این ناو مرکزی برای رفت و آمد پهپادها می شود. بر این اساس، پهپادها می توانند به راحتی در آبها نیز فعالیت خود را پیگیری کنند و اهداف دشمن را در دریاها تهدید کنند.

در واقع، ناو پهپادبر همانند ناوهواپیمابر است. ناوهواپیمابر نوعی فرودگاه دریایی است که می تواند جنگنده های مختلف را در میان آب های آزاد هدایت کند. ناو پهپادبر  نیز همین وظیفه را با پهپادها بر عهده دارد. بر این اساس، زین پس ارتش جمهوری اسلامی ایران می تواند پهپادهای خود را در آب های آزاد هدایت کرده و برد عملیات خود را گسترده و شمول اهدافش را بیشتر کند.

مهم ترین ناوهای ارتش جمهوری اسلامی ایران

ارتش جمهوری اسلامی ایران پهپادهای مختلفی را در اختیار دارد. باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی که مدتی پیش نوشت به ویژگی های مهم ترین پهپادهای ارتش ایران پرداخت که در جدول زیر به مهم ترین این موارد اشاره می شود.

پهپاد

کمان 12

کرار

ابابیل 3

کیان 2

آرش

ویژگی

سرعت: ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت.

 

مداومت پروازی: ۱۰ ساعت.

 

شعاع عملیاتی: ۱۰۰۰ کیلومتر.

 

وزن پهپاد: ۴۵۰ کیلوگرم.

 

طول باند مورد نیاز: حداقل طول ۴۰۰ متر.

 

قابلیت حمل: محموله‌هایی با وزن ۱۰۰ کیلوگرم.

 

تسلیحات: موشک اخگر با برد ۳۰ کیلومتر.

 

نحوه هدایت و کنترل: ایستگاه‌های زمینی و خودکار.

 

سرعت: ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت.

 

برد: ۱ هزار کیلومتر.

 

سقف پرواز: ۷۵۰۰ تا ۴۰ هزار پا.

 

میزان حمل محموله جنگی: ۲۵۰ کیلوگرم.

 

نحوه پرتاب: از یک پرتابگر و با استفاده از یک پیشران راکتی سوخت جامد.

 

نحوه بازیابی: فرود با چتر‌های تعبیه شده در قسمت زیرین.

 

تسلیحات: بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ پوندی، موشک هوا به سطح ضد کشتی کوثر، موشک ثاقب، بمب‌های هوشمند رعد ۳۰۱ و بمب هوشمند ۳۴۲.

وزن: ۱۲۰ کیلوگرم.

 

شعاع عملیاتی: ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر.

 

سقف پروازی: ۱۴ هزار پا.

 

مداومت پروازی: از ۲ تا ۶ ساعت.

 

برد عملیاتی: ۱۵۰ کیلومتر.

 

سرعت: ۳۰۰ کیلومتر.

 

ماموریت‌ها: عکس برداری، جمع آوری اطلاعات و هدفی برای تمرین و بسیاری از ماموریت‌های شناسایی

نوع: رزمی و پدافندی.

 

دهانه بال: ۳.۵ تا ۴ متر.

 

طول: ۴.۵ متر.

 

برد عملیاتی: بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر.

 

نوع موتور: موتور جت توربین گازی کوچک.

 

ماموریت: شناسایی، نقطه زنی و رهگیری.

نوع: رزمی و پدافندی.

 

دهانه بال: ۳.۵ تا ۴ متر.

 

طول: ۴.۵ متر.

 

برد عملیاتی: یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر.

نوع موتور: موتور جت توربین گازی کوچک.

 

ماموریت: شناسایی، نقطه زنی و رهگیری و سرکوب پدافند هوایی.

 

ویژگی خاص: ضد رادار و عدم امکان آشیانه یابی، توان حمله به انواع شناورها و بسیاری از قابلیت‌های دیگر.

 

 

نظر شما