شناسهٔ خبر: 55118798 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مصطفی الکاظمی در جده: امضای توافقنامه اتصال برق خلیج فارس با جنوب عراق

صاحب‌خبر -
مصطفی الکاظمی در جده: امضای توافقنامه اتصال برق خلیج فارس با جنوب عراق

خبرگزاری آریا- محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در جریان نشست سران عربستان و عراق در جده روابط دوجانبه بین دو کشور و فرصت های همکاری را مورد بررسی قرار دادند.

بدر این دیده گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از العربیه؛ار شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان، شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه، ماجد بن عبدالله القصابی وزیر بازرگانی عربستان و عبدالعزیز الشمری سفیر خادم حرمین شریفین در عراق حضور داشتند. از طرف عراقی، فواد حسین وزیر امور خارجه، احسان عبدالجبار اسماعیل وزیر نفت، علا احمد حسن وزیر بازرگانی و عبدالستار هادی الجنابی سفیر عراق در پادشاهی عربستان حضور داشتند.

الکاظمی اوایل روز جمعه برای شرکت در "اجلاس جده برای امنیت و توسعه" وارد جده شده بود.شاهزاده محمد بن سلمان که از وی و همراهانش در عربستان سعودی استقبال کرده بود، در بدو ورود به فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز در صف مقدم پذیرایی از وی بود.

در یک زمینه مرتبط، اداره اتصال برق شورای همکاری خلیج فارس و وزارت برق عراق، در حاشیه اجلاس امنیت و توسعه جده به میزبانی کشور پادشاهی، قرارداد اتصال بین شبکه اتصال خلیج فارس و شبکه برق جنوب عراق را در حضور شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان و احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق امضا کردند. 

به گزارش «اسپا»، امضای این قرارداد به عنوان «ترجمه رهنمودهای سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» بر اساس تمایل آنها به توسعه و شکوفایی عراق صورت می‌گیرد.

این قرارداد از طرف اداره اتصال برق خلیج فارس، رئیس هیئت مدیره سازمان اتصال برق خلیج فارس، دکتر نایف العبادی و از طرف وزارت برق عراق، مهندس عادل کریم، امضا شد.

این قرارداد شامل ایجاد اداره اتصال برق خلیج فارس برای ایجاد خطوط اتصال برق از ایستگاه این مقام در ایالت کویت تا ایستگاه الفاو در جنوب جمهوری عراق و تامین برق جنوب عراق با حدود 500 مگاوات است.

انرژی کشورهای عضو شورای همکاری از طریق شبکه اتصال برق خلیج فارس، از جمله خطوط جدید اتصال برقی با ظرفیت کل انتقال 1800 مگاوات ایجاد خواهد شد و کار آن حدود 24 ماه طول می کشد،  شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان و احسان عبدالجبار همچنین در اجرای یادداشت تفاهم امضا شده بین دو طرف در ابتدای سال 2022، صورتجلسه اجرایی اصول توافقنامه اتصال برق بین عربستان و عراق را امضا کردند.

شاهزاده عبدالعزیز به نقش شاهزاده محمد بن سلمان در تسریع اتصال برق با عراق اشاره کرد و گفت: این امر به منزله تایید همکاری مستمر در همه زمینه ها به ویژه در زمینه های فنی بین دو کشور است و همچنین ابراز تمایل دو کشور به تحکیم روابط اقتصادی فی مابین، به نحوی که به آرمان های رهبران و مردم دو کشور و مردم آن ها دست یابد و به سرعت اجرای پروژه در میدان عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: «تکمیل این پروژه در چارچوب چشم‌انداز 2030 سعودی و برنامه‌های اجرایی آن است که بر سرمایه‌گذاری در موقعیت استراتژیک پادشاهی و ماهیت شبکه برق عربستان سعودی که بزرگترین شبکه برق خاور میانه و جهان عرب است، تمرکز دارد. تا پادشاهی سعودی را به مرکز منطقه ای برای اتصال شبکه های برق تبدیل کند.»

در این خبر تاکید شده است که تفاهم نامه امضا شده با عراق و پروژه اتصال برق حاصل مطالعه جامع و دقیقی است که توسط تیم فنی مشترک بین دو طرف انجام شده است.

انرژی برای تولید برق، حمایت از جذب شبکه های الکتریکی برای ورود انرژی های تجدید پذیر و دستیابی به سرمایه گذاری بهینه در پروژه های تولید برق علاوه بر آنچه که دو کشور از ثمره این پروژه درو خواهند کرد، کارهای اتصال برق بین عربستان سعودی و عراق گامی برای افزایش فرصت ایجاد بازار منطقه ای تجارت برق و حمایت از مشارکت دو کشور در آن خواهد بود

شایان ذکر است که امضای این گزارش در اجرای آنچه در یادداشت تفاهم در خصوص اتصال برق به عنوان تشریفات لازم در رابطه با انعقاد قراردادهای اتصال برق بین شرکت برق عربستان سعودی و وزارت برق عراق مقرر شده بود، صورت می گیرد.

ارتباط الکتریکی بین دو طرف که عرعر و یوسفیه را در نزدیکی بغداد وصل می کند، دارای ظرفیت 1000 مگاوات و ولتاژ 400 کیلو ولت به طول حدود 435 کیلومتر است.

نظر شما