شناسهٔ خبر: 55100597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

مقایسه تیم مذاکره ظریف و عراقچی با باقری کنی

صاحب‌خبر -

یک تحلیلگر سیاست خارجی بر این باور است که یا باید امریکا تحریم‌ها را کامل بردارد یا اینکه توافقی که از نظر دیپلماتیک لنگ باشد به درد ایران نمی‌خورد.

 عماد آبشناس، تحلیلگرد منطقه در گفتگو با قرن نو، در پیش بینی آینده مذاکرات و ادعاها مبنی بر بی نتیجه بودن مذاکرات هسته ایی در دوحه گفت: بحث شکست در مذاکرات دوحه عبارتی است که طرف مقابل راه انداختند تا فشار بر ایران وارد کنند. همین که مذاکرات در دوحه انجام شده که پشت پرده نیز مذاکراتی بود، نشان می دهد هنوز چیزی به نام شکست مواجه نشدیم. دو طرف یعنی ایران و امریکا هر یک تلاش می کنند امتیازات بیشتری در مذاکرات بگیرند.

وی ادامه داد: ایران موقعیت قوی تری در چانه زنی ها دارد که این موضوع را امریکایی ها نیز می دانند و به دلیل مشکلات داخلی دولت امریکا و شخص رئیس جمهور امریکا تلاش می کنند زیر بار این امتیازاتی که باید به ایران بدهند، نروند. در حال حاضر مسئله این است که توافق هسته ای سرجای خود است و کشورهای عضو توافق هسته ای نیز سر جای خود هستند به جز امریکا که خارج شده است. 

بازگشت مجدد به برجام نداریم زیرا…

آبشناس تصریح کرد: امریکا اگر می خواهد به توافق هسته ای برگردد باید این بار رضایت ایران را جلب کند والا هیچ دلیلی ندارد ایران بپذیرد که امریکا می خواهد به توافق هسته ای بازگردد. اگر کشورهای امضاکننده توافق هسته ای تمایل دارند توافق هسته ای اجرا شود می توانند بدون امریکا آن را اجرا کنند و بر امریکا فشار بیاورند که در اجرای مصوبه شورای امنیت 2231 سنگ اندازی نکند. این فضاسازی که امروز می بینیم مبنی بر اینکه بازگشت مجدد به برجام است حتی معانی آن عبارت ها نیز اشتباه است. چیزی به نام بازگشت مجدد به برجام نداریم.

توافقی که لنگ باشد به درد ایران نمی‌خورد

وی اظهار کرد: امریکا اگر می خواهد به برجام برگردد باید تعهدات خود را اجرا کند والا برای چه می خواهد بازگردد؟ هیچ منطقی در بازگشت امریکا وجود ندارد. تهدیداتی که مبنی بر تشدید تحریم ها دارند در واقع یکسری تهدیدات توخالی است که می دانند هر تعداد و هر نوع تحریمی که از قبل می توانستند انجام دهند علیه ایران انجام دادند.

این کارشناس تاکید کرد: براین باور نیستم که اوضاع ایران خوب است اتفاقا اوضاع اقتصادی خوبی ندارد که تنها به دلیل تحریم ها نیست. به دلیل مشکلات مدیریت داخلی است که مردم هم می دانند. تحریم ها تاثیر 30 درصدی دارد و اگر تحریمی را مجدا اضافه کنند برای ایران فرقی نمی کند. یا باید امریکا تحریم ها را کامل بردارد یا اینکه توافقی که از نظر دیپلماتیک لنگ باشد به درد ما نمی خورد. 

این تحلیلگر خاطرنشان کرد: ایران برجام را امضا کرده و در مقابل برجام هم باید تحریم ها رفع شود و طبق برجام تحریم ها به هیچ وجه نباید دوباره به عناوین مختلف بازگردد. در متن برجام قید شده که تحریم ها باید برداشته شود. آمریکا می گوید می خواهیم به برجام برگردیم ولی ایران می گوید اگر می خواهید برجام را اجرایی کنیم تحریم ها را باید بردارید. 

آبشناس افزود: در حال حاضر آمریکا سعی می کند بند مکانیسم ماشه را اجرا کند و تحریم های شورای امنیت را علیه ایران برگرداند ولی چون خودش در برجام نبود کشورهای دیگر نپذیرفتند و سازمان ملل هم قبول نکرد. اما اگر بازگردد و دو روز بعد بند مکانیسم ماشه را اجرا کند آن کسانی که سنگ برجام را به سینه می زنند آیا حاضر هستند بگویند فشار آوردیم تا آمریکا بپذیرید؟ سالی که نکوست از بهارش پیداست. از ابتدا آمریکا نمی خواست تحریم ها را بردارد و نمی خواهد تضمین بدهد یعنی حسن نیت خود را نشان می دهد.

تیم مذاکره‌کننده فقط دستورالعمل ها را اجرا می‌کند

وی در خصوص عملکرد تیم مذاکره کننده پاسخ داد:  تیم مذاکره کننده ایران بر اساس دستورالعمل هایی که از ایران برای او می آید عمل می کند. چه این تیم و چه آن تیم! تصمیم گیری شخصی ندارند. آقای باقری کنی، آقای عراقچی، آقای ظریف تصمیم گیری شخصی انجام نمی دادند که بگوییم این فرد خود شخصاً تاثیرگذار است. اینها دستورالعمل هایی دارند که طبق آن جلو می روند. در حال حاضر مسئله ای که وجود دارد این است، آمریکایی ها سنگ اندازی می کنند و ایران در شرایط برتر قرار دارد. در حال حاضر امریکا و کشورهای اروپایی تحریم ها را بردارند از این مقدار نفتی که می فروشیم بیشتر نمی توانیم بفروشیم. ایران حدود دو میلیون بشکه نفت در روز صادر می کند. 

تامین گاز اروپا توسط ایران

او می گوید: ایران تنها کشوری  که می تواند گاز اروپا را تامین کند. اگر احیاناً اروپا گاز از قطر و امریکا بخرد باید با سه برابر قیمت بخرد. تنها کشوری که لوله مستقیم دارد که از عسلویه به ترکیه و حتی تا اروپا رفته ایران است. حتی گازی که به ترکیه صادر می کنیم ترکیه بخش بزرگی از این گاز را به اروپایی ها می فروشد. 

آبشناس با اشاره به سفر جو بایدن رییس جمهور آمریکا به منطقه گفت: یکی از اهدافی که دارد این است، کشورهای عربی را برای افزایش فروش نفت و گاز راضی کند که امیدواریم چنین اتفاقی پیش نیاید. طبق تعریفاتی که اروپایی ها انجام دادند، حتی اگر کشورهای عرب این کار را کنند نمی توانند بیش از این صادر کنند و هم امکان تولید بیشتر ندارند. منظور این نیست که چند بشکه بیشتر صادر کنند بلکه چند میلیون بشکه در روز بیشتر صادر کنند که این امکان برای عربستان وجود ندارد. باید حتما آقای بایدن به خاورمیانه بیاید و سر او به سنگ بخورد تا متوجه شوند باید در مقابل ایران کوتاه بیایند.

وی گفت: بعد از سفر بایدن به منطقه برخی از کشورهای عربی متوجه می شوند آن خواب وخیالاتی که در ذهن داشتند هیچ یک محقق نمی شود و باید با واقعیت مواجه شوند. واقعیت این است که باید با ایران کنار بیایند. اگر کشورهای غربی می خواهند بمانند مجبور هستند با ایران کنار بیایند.  


 انتهای پیام

نظر شما