شناسهٔ خبر: 55070222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

بن‌بست در بازار دارو

صاحب‌خبر -

در حالی که سخنگوی دولت از اصلاح قریب‌الوقوع ساختار یارانه دارو خبر می‌دهد وزیر اقتصاد تلویحا از پشیمانی دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داده است
مریم شکرانی
سرگردانی دولت در بازار دارو حالا به اوج خود رسیده است. درست در شرایطی که علی بهادری جهرمی، سخنگوب دولت دیروز اعلام کرد که اصلاح نظام پرداخت یارانه دولت به زودی اجرا می‌شود، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد خبری را اعلام کرد که محافل اقتصادی را به شوک فرو برد! او گفته است که دولت خواستار برگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ محاسباتی گمرک شده است و حالا معلوم نیست قرار است صنعت دارو به چه سرنوشتی دچار شود؟
یک بام و دو هوای دولت!
دیروز علی بهادری جهرمی به عنوان سخنگوی دولت اعلام کرد که اصلاح ساختار پرداخت یارانه دارو به زودی کلید می‌خورد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما «علی بهادری جهرمی» در این زمینه گفت: «اصلاح نظام پرداخت یارانه دارو به زودی عملیاتی می‌شود و زیر ساخت‌های آن نهایی شده است.
او ادامه داد: «در جلسات مختلفی از جمله ستاد تنظیم بازار و ستاد هماهنگی اقتصادی این موضوع مطرح شده است و همانطور که وزیر بهداشت و معاون بهداشت پیش از این در رسانه ملی اطلاع‌رسانی اجمالی داشته‌اند، در حوزه دارو مشابه نان هیچ گونه افزایشی در پرداخت از جیب مردم هنگام مراجعه به داروخانه روی نمی‌دهد و پرداخت از جیب مردم در حوزه دارو مشابه بحث نان افزایش نخواهد یافت.
در همین شرایط احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد خبری را به تسنیم اعلام کرد که بسیاری آن را به پشیمانی دولت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت یارانه آن به مصرف‌کننده تلقی کردند.
بر این اساس احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرده که لایحه دوفوریتی جدیدی برای بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک به نرخ ۴۲۰۰ تومان به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
تسنیم با اعلام این خبر نوشت که وزیر اقتصاد گفته است: «با توجه به تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت تمام‌شده تولید امیدوار هستیم مجلس با فوریت این لایحه موافقت کند.
خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت لایحه دوفوریتی بازگشت نرخ ارز محاسباتی گمرک از نرخ ETS به 4200 تومان گفت: «لایحه قبلی که شامل موارد دیگری نیز بود به مجلس ارائه شد اما دوفوریت آن مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار نگرفت.
او افزود: «پس از آنکه مجلس شورای اسلامی دوفوریت لایحه قبلی دولت را در موضوع اصلاح نرخ ارز محاسباتی گمرک و برخی موارد دیگر بودجه سال 1401 رد کرد، به‌جهت اهمیت ویژه این موضوع برای دولت، مجدداً یک لایحه دوفوریتی مستقل و تنها متمرکز بر موضوع بازگشت نرخ محاسباتی گمرک از نرخ ETS به 4200 تومان به تصویب هیئت دولت رسیده است.
وزیر اقتصاد ادامه داد: «اهمیت این مسئله از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تاثیر بالایی در هزینه تمام‌شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال 1401 بیش از این افزایش پیدا نکند دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال گذشته گرفته است.
او با بیان اینکه لایحه دوفوریتی جدید با امضای رییس جمهور به مجلس ارسال شده است، گفت: «به محض اینکه اعلام وصول این لایحه از سوی هیئت رییسه مجلس انجام شود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وزیر اقتصاد گفت: «درباره کنترل و مهار نرخ تورم، بانک مرکزی باید برنامه ریزی و مطابق آن به مردم وعده دهد اما بنده به عنوان سخنگوی ستاد اقتصادی دولت اعلام می‌کنم که کنترل تورم اولویت دولت است و برنامه ریزی و تمرکز تمام دستگاه‌های دولتی برای کنترل هر سه منشا تورم است و مهار و مدیریت تورم در ماه‌های آینده را به مردم وعده می‌دهیم.
ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم دارو هم گران می‌شود!
حالا در شرایطی که سخنگوی دولت از اصلاح قریب‌الوقوع نظام پرداخت یارانه دارو می‌گوید خبرهای دیگر حاکی از آن است که تکلیف پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو تقریبا مشخص شده است.
دولت ظاهرا امسال از تصمیم خود برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو صرف‌نظر کرده است و تقریبا تمام ارز ترجیحی پیش‌بینی شده برای دارو تخصیص داده شده است. با این حال فعالان صنعت دارو از کمبود دارو و افزایش قیمت آن خبر می‌دهند.
همچنین مجلس هم به نظر می‌رسد افزایش قیمت دارو را دور از انتظار نمی‌داند و بارها نمایندگان نسبت به این مساله هشدار داده‌اند. در این میان رییس کمیسیون بهداشت مجلس اخیرا تاکید کرده است که قطعا قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند!
حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «این موضوع که اگر بخواهیم فکر کنیم پس از حذف ارز ترجیحی قیمت دارو افزایش پیدا نمی‌کند، شدنی نیست و قطعا قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند.
رییس کمیسیون بهداشت مجلس با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر همچنین گفت که بخواهیم مدیریت درست داشته باشیم، فقط می‌توانیم ۳۰ درصد هزینه مواد اولیه دارو را کنترل کنیم، اما امیدواریم سازمان برنامه بودجه منابع مالی بیمه‌ها را برای کنترل قیمت دارو در اختیار آن‌ها قرار دهد.»
حالا فعالان صنعت دارو می‌گویند حتی اگر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی بدهد باز هم دارو گران می‌شود. آنها می‌گویند در حالی که تورم بالای ۴۰ درصد است میزان افزایش قیمت دارو فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است و همین مساله آنها را متضرر کرده است و ارز ترجیحی فقط حدود ۳۰ درصد مخارج صنعت دارو را پوشش می‌دهد و دولت باید قیمت دارو را واقعی کند.
از آن سمت دولت هم می‌گوید که پول کافی برای تقویت پوشش بیمه‌ای انواع دارو را ندارد و به نظر می‌رسد که دولت در بازار دارو گرفتار بن‌بست شده است.

نظر شما