شناسهٔ خبر: 55068916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

حضور قالیباف در مجلس قانون‌گذاری و سنای ازبکستان/رئیس مجلس: ایران علیرغم تحریم‌ها، ظرفیت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف دارد

رییس مجلس شورای اسلامی با استقبال رسمی در مجلس قانون گذاری ازبکستان حضور پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

محمدباقر قالیباف در دومین روز سفر به ازبکستان، ابتدا در نشستی با بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی فعال در بازار ازبکستان حضور پیدا کرد.

در ادامه، رییس مجلس شورای اسلامی با استقبال رسمی نورالدین جان اسماعیل اف رییس مجلس قانون گذاری ازبکستان وارد مجلس این کشور شد.

قرار است دیدار دوجانبه ای بین روسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان برگزار شود./منبع: ایسنا

ایران علیرغم تحریم‌ها، ظرفیت‌های زیادی در عرصه‌های مختلف دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم آنکه ایران تحت تحریم آمریکاست، اما در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های گوناگون داریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، محمد باقر قالیباف در دیدار دوجانبه با رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان، گفت: امیدوارم این سفر آغاز یک تحول اساسی در روابط پارلمانی و روابط بین ملت و دولت ایران و ازبکستان باشد. همکاری‌های دو کشور باید دقیق و عمیق باشد.

وی افزود: ما در ایران تجربه بیش از صد سال سابقه پارلمانی را داریم و پارلمان‌ها می‌توانند روابط دولت‌ها و ملت‌ها را استحکام ببخشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز راهبرد و سیاست مجلس یازدهم و دولت سیزدهم توسعه همکاری با کشورهای همسایه و منطقه و به ویژه مسلمان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، تجاری و امنیتی است.

قالیباف تأکید کرد: در حال حاضر شرایط «ژئو استراتژیکی» در جهان و ژئوپلیتیکی در منطقه بسیار کلیدی و حساس است. علاوه بر اینکه ضرورت دارد کشورهای همسایه، مسلمان و منطقه روابط خود را توسعه دهند و به هم نزدیک شوند چرا که سرنوشت مشترک دارند، شرایط جهانی هم این موضوع را به ما دیکته می‌کند که بیش از پیش به این مسئله توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما برای ازبکستان نقش برجسته ای را در منطقه قائل هستیم، اظهار داشت: ازبکستان از لحاظ اقتصادی و سوابق تاریخی و فرهنگی ظرفیت‌های زیاد و منحصر به فردی دارد. همکاری‌های ایران و ازبکستان فرصت‌های زیادی را برای دو کشور در جهت توسعه همکاری‌های دو جانبه به ویژه تقویت روابط ترانزیتی و حمل و نقل ایجاد می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید مهمترین دستاورد این سفر آن باشد که ارتباطات ایران و ازبکستان در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بهبود پیدا کند. علیرغم آنکه جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم ظالمانه آمریکا برخلاف همه مقررات بین المللی است، اما کشور ما در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی، سایبری، دانش بنیان‌ها، آموزش، موضوعات علمی و تحقیقاتی و همچنین در حوزه نفت، گاز، معادن و ماشین سازی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

قالیباف با تأکید بر همکاری‌های چند جانبه پارلمانی گفت: ما باید همکاری‌های خوب و مؤثری بین مجالس آسیایی داشته باشیم. باید موضوع ویزا برای رانندگان، تجار و توریسم تسهیل شود. لازم می دانم از همراهی و تلاش ازبکستان برای عضویت ایران در سازمان شانگهای تقدیر و تشکر کنم. باید حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به دو میلیارد دلار برسد.

اسماعیل اف: از تجربه پارلمانی ایران استفاده می‌کنیم

در ادامه «نورالدین جان اسماعیل اف»، رئیس مجلس ازبکستان اظهار داشت: بین دو کشور امکانات زیادی برای همکاری و توسعه روابط علمی، اقتصادی، فرهنگی، حمل و نقل و انرژی وجود دارد و دو طرف خواهان توسعه روابط هستند و ما می‌توانیم روابط خود را به ویژه در حوزه حمل و نقل توسعه دهیم.

وی بیان کرد: روابط پارلمانی بین دو کشور نیز در حال توسعه است و این سفر هم نشان دهنده توسعه همکاری‌ها در حوزه پارلمانی است و گروه‌های دوستی و پارلمانی می‌توانند کمک زیادی به توسعه روابط دو کشور کنند.

رئیس مجلس ازبکستان تصریح کرد: ایران دارای تاریخ غنی و طولانی است و بسیاری از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام از این کشور برخاسته‌اند و این افراد در توسعه تمدن شرقی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. ما با سابقه غنی ایران در حوزه پارلمانی آشنا هستیم و سعی می‌کنیم از تجربه پارلمانی ایران استفاده کنیم.

اسماعیل اف گفت: پارلمان ازبکستان سابقه بسیار طولانی ندارد. ما در دوران استقلال، پارلمان ملی خود را به دست آوردیم و از سال ۲۰۰۵ پارلمان ما دو مجلسی شد. مجلس قانونگذاری ازبکستان متشکل از ۱۵۰ نماینده است و این نمایندگان از میان ۵ حزب سیاسی ازبکستان انتخاب می‌شوند. نحوه فعالیت ما شبیه مجلس ایران است و ما هم نظارت پارلمانی را در دستور کار داریم./ منبع: مهر

«قالیباف» در مجلس سنای ازبکستان حضور یافت

رئیس مجلس شورای اسلامی در مجلس سنای ازبکستان حضور یافت.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در دومین روز از سفر خود به ازبکستان، در مجلس سنای این کشور حضور یافت.

قرار است دیدار دوجانبه‌ای بین رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سنای ازبکستان برگزار شود.

گفتنی است صبح امروز محمدباقر قالیباف با رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان هم دیدار و گفتگو کرد./ منبع: مهر

قالیباف در دیدار با رئیس مجلس سنای ازبکستان: حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان باید به دو میلیارد دلار برسد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال برسد.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در دیدار با تنزیله ناربای آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال از روابط دیپلماتیک بین ایران و ازبکستان می‌گذرد اما ارتباط دو کشور آن طور که باید و شاید عمیق نبوده است، گفت: سابقه تاریخی و فرهنگی و شناخت دو ملت از یکدیگر بسیار عمیق و ریشه دار است و به فراخور آن باید ارتباطات دو کشور هم در سطح پارلمان‌ها افزایش یابد.

وی بیان کرد: توقع بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقلال ازبکستان روابط دو کشور بیشتر شود. با این وجود، بسیار خوشحالم که در سی‌امین سال از روابط دیپلماتیک دو کشور به دعوت رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان در این کشور حضور یافته‌ام.

قالیباف ادامه داد: دو ماه دیگر رئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس شانگهای و برگزاری نشست دوجانبه بین ایران و ازبکستان به تاشکند سفر خواهد کرد. باید روابط بین دو کشور ارتقا پیدا کند و باید حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال برسد.

وی درباره موضوع افغانستان، گفت: موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها در افغانستان است تا شاهد برقراری صلح در این کشور و منطقه باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازم است مشکل روادید برای رانندگان، تجار و توریسم حل و فصل شود.

رئیس مجلس سنای ازبکستان: علاقه زیادی به فرهنگ و ارزش‌های ایران داریم

در ادامه خانم تنزیله ناربای آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان، گفت: ما ایران را از نزدیک ترین شرکای خود می‌دانیم و روابط پارلمانی بین دو کشور در حال پیشرفت و توسعه است.

وی تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای آن هم در سمرقند یک رویداد تاریخی و فراموش نشدنی است.

رئیس مجلس سنای ازبکستان افزود: با توجه به اینکه ایران و ازبکستان فرهنگ نزدیک و مشترکی به ویژه از لحاظ دینی، مذهبی و سنن با یکدیگر دارند، تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف بسیار اهمیت دارد. ما علاقه بسیار زیادی به فرهنگ و ارزش‌های ایران داریم.

وی اظهار داشت: درباره افغانستان تأکید ما هم لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور است و لازم است در این دولت همه گروه‌های اجتماعی و سیاسی افغانستان حضور داشته باشند./ مهر

قالیباف

جزئیات دیدار قالیباف با رئیس‌جمهور ازبکستان

فارس/ «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان  و رئیس مجلس شورای اسلامی در شهر «تاشکند» دیدار و مسایل گسترش بیش از پیش همکاری های همه جانبه ایران و ازبکستان و موضوعات مهم منطقه‌ای را بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان در این دیدار با ابراز خرسندی بر روابط فعال و تبادلات پربار که برای حفظ سیر بالا و گسترش همکاری‌های دوجانبه ازبکستان و ایران در زمینه‌های اولویت‌دار کمک می‌کند، تاکید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابلاغ سلام و آرزوهای صمیمانه «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به رئیس جمهور ازبکستان، بر پایبندی طرف ایرانی برای تعمیق روابط همه جانبه بین دو کشور دوست تاکید کرد.

طرفین در این دیدار از شرایط مساعد برای افزایش حجم مبادلات بازرگانی، پیشبرد پروژه های مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک، اجرای برنامه های تبادل علمی و فنی و تشدید روابط در سطح مناطق و تجارت توجه ویژه مبذول داشتند.

مقامات ارشد دو کشور همچنین در مورد تداوم گفت‌وگوهای سازنده بین پارلمانی با اهداف اجرای عملی توافقات و پیشبرد طرح های اولویت دار همکاری متقابلا سودمند توافق به دست آمد.

قالیباف و میرضیایف همچنین در مورد اوضاع افغانستان نیز تبادل نظر و بر اهمیت توسعه کمک ها با اهداف دستیابی به صلح بلندمدت و بازسازی اقتصادی-اجتماعی این کشور تاکید کردند.

علاوه بر این، مسایل همکاری های متقابل در چارچوب سازمان های بین المللی از جمله دستور کار نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» در ماه سپتامبر سال جاری میلادی بررسی شد.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

قالیباف

میزان روابط تجاری ایران و ازبکستان باید ارتقا یابد

رئیس مجلس گفت: روابط تجاری بین ایران و ازبکستان باید از ۵۰۰ میلیون دلار به دو میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس مجلس در دیدار با تنزیله ناربای‌آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان گفت:این سفر و سفر دو ماه آینده رئیس‌جمهور ایران به این کشور برای شرکت در اجلاس شانگهای نشان می‌دهد که رخدادی جدید در روابط ایران با ازبکستان در حال شکل‌گیری است.

به گفته وی لازم است در ادامه راه و ارتقای همکاری‌ها، روابط تجاری بین دو کشور از ۵۰۰ میلیون دلار به دو میلیارد دلار افزایش یابد.تلاش می‌کنیم همکاری‌های نزدیکی در حوزه پارلمانی و اقتصادی داشته باشیم. همکاری‌های پارلمانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

قالیباف گفت: ایران و ازبکستان می‌توانند برای امنیت و ثبات منطقه و آسیای میانه همکاری نزدیک داشته باشند.

نظر شما