شناسهٔ خبر: 55025684 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

یارانه نقدی | زمان واریز یارانه نقدی | یارانه تیر اسفند ماه | یارانه جدید

سورپرایز دولت برای یارانه بگیران/ امشب؛ واریز 1 میلیون 600 هزار بحساب خانوارها / یارانه نقدی تیر واریز شد

سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز یارانه معیشتی تیرماه در روز سه‌شنبه ۲۱ تیر خبر داد.

صاحب‌خبر -

چندی پیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که یارانه معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی سه‌شنبه ۲۱ تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

اگرچه یارانه جدید دولت در دو ماه گذشته در تاریخ ۲۰ تیر ماه واریز شده اما امروز این سازمان اعلام کرد که مردم بیستم تیرماه منتظر یارانه معیشتی نباشند. اگنون ابن سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که مردم ۲۱ تیر ماه منتظر واریز یارانه باشند.

پرداخت مبالغ نقدی از اردیبهشت ماه امسال تغییر رویه داده است. به‌طوری که تا پیش از این در دهم هر ماه یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی و در بیستم نیز مبلغ نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سپرستان خانوار واریز می‌شد. با اقدام دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی، تبدیل به یک مورد با مبلغ متغیر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر یک از اعضای خانوار شده است.

یارانه قبلا برای حدود ۷۸ میلیون نفر اختصاص پیدا می‌کرد. در طرح جدید با حذف یک دهک، پرداخت برای ۹ دهک ادامه پیدا کرده است. برای سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و شش دهک دیگر ۳۰۰هزار تومان پرداخت می‌شود.

دولت در هر ماه حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت نقدی جدید هزینه پرداخت می‌کند. این در حالی است که طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ پرداخت باید به صورت کالابرگ باشد. اما این موضوع هنوز نهایی نشده و فعلا پرداخت نقدی ادامه دارد.

یارانه قبلا برای حدود ۷۸ میلیون نفر اختصاص پیدا می‌کرد. در طرح جدید با حذف یک دهک، پرداخت برای ۹ دهک ادامه پیدا کرده است. برای سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و شش دهک دیگر ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

در این میان، سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز زمان قابل برداشت شدن یارانه جاماندگان را اعلام نکرده است.

یارانه نقدی جاماندگان قابل برداشت می‌شود؟

سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز زمان قابل برداشت شدن یارانه جاماندگان را اعلام نکرده است. اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز از این سازمان نشان می‌دهد یارانه جاماندگان همزمان با واریز مرحله سوم یارانه‌ها، قابل برداشت می‌شود.

یعنی افرادی که در دو ماه گذشته یارانه نگرفته‌اند و اعتراض خود را در سامانه ثبت کرده‌اند می‌توانند منتظر دریافت کمک معیشتی جدید دولت باشند. البته پیش ار این اعلام شده بود از ۲٫۵ میلیون نفری که در لیست جاماندگان قرار دارند، ۳۰۰ هزار نفر مشمول یارانه نشده‌اند./تجارت نیوز

زمان واریز یارانه کالا تیرماه اعلام شد

«سید پرویز فتاح» ( دوشنبه) در حاشیه بازدید از عملیات توزیع بسته‌های لبنی برای یک میلیون خانواده نیازمند کشور با اعلام جزئیاتی از طرح‌های قبلی بنیاد مستضعفان در توزیع بسته‌های معیشتی محرومان، اظهار کرد: بنیاد مستضعفان در طول دوره شیوع کرونا هر ۴ ماه یکبار بسته‌های معیشتی میان خانوارهای نیازمند توزیع کرد و در آخرین مرحله از این طرح که از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ ادامه داشت، یک میلیون و ۴۰۰ هزار بسته معیشتی را در سراسر کشور توزیع کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان جزئیات توزیع یک میلیون بسته لبنی برای خانواده‌های نیازمند سراسر کشور را اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی هر بسته در بازار، ۶۰۰ هزار تومان است که برای این طرح ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: بر همین اساس برای تابستان ۱۴۰۱ با توجه به اثرات حذف ارز ترجیحی که از یک سو باعث افزایش قیمت مواد لبنی و کاهش قدرت خرید خانوارهای نیازمند شده و از سوی دیگر تولیدکنندگان را نیز با مشکل مواجه کرده بود، بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت تا در این مرحله یک میلیون بسته لبنی را میان نیازمندان توزیع کند.

وی با بیان اینکه توزیع یک میلیون بسته لبنی در این مرحله تا پایان شهریورماه ادامه دارد افزود: این بسته‌ها با اولویت خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و نیازمندان ساکن در مناطق هدف محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان توزیع می‌شود.

فتاح اضافه کرد: توزیع این بسته‌ها از ابتدای تیرماه آغاز شده و تا امروز توزیع آن در ۴ استان انجام گرفته و امروز نیز سهمیه‌های ۴ استان دیگر به حمل‌های توزیع اعزام می‌شوند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه ارزش ریالی هر بسته در بازار، ۶۰۰ هزار تومان است گفت: بنیاد مستضعفان در این مرحله ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده و در صورت رضایت‌مندی از این طرح و میزان اثربخشی آن از نظر کالری، پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی، این طرح جایگزین توزیع بسته‌های معیشتی می‌شود.

به گفته فتاح، با توجه به محتوای فسادپذیر بسته‌های لبنی، تمهیدات ویژه برای توزیع این بسته‌ها با استفاده از تریلرها، کامیون‌ها و وانت‌های یخچال‌دار از مبدأ تا مقصد دیده شده و این بسته‌ها باید در بازه زمانی مشخصی به دست خانوارهای هدف برسند.

بر اساس این گزارش، هر بسته لبنی شامل ۲۱ قلم محصولات از جمله شیر، خامه، پنیر، ماست و شیرکاکائو است که میزان کالری آنها ۱۰۷۰۰ کالری و پروتئین آن ۴۷۳ گرم است که قرار است ۵۰۰ هزار بسته برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، ۲۵۰ هزار بسته میان مددجویان سازمان بهزیستی کشور و ۲۵۰ هزار بسته نیز در مناطق هدف بنیاد مستضعفان توزیع شود.

منبع: ایرنا

دستور رئیسی برای پرداخت یارانه نقدی جدید 

رئیس جمهور اظهار داشت: بررسی اعتراض کسانی که یارانه دریافت نکرده‌اند، دقیق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری‌ها و تفکیک بین حساب‌های تجاری و شخصی انجام شود تا حق کسی پایمال نشود.

در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی که سه‌شنبه شب به ریاست آیت الله  سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از روند رسیدگی به اعتراض کسانی که یارانه آنها در جریان اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، قطع شده است، ارائه کرد.

در این گزارش با مرور شاخص‌های تعیین دهک‌های مشمول و دلایل حذف برخی خانوارها از شمول دریافت یارانه تاکید شده که به اعتراضات رسیدگی و پرداخت یارانه، به تناسب شاخص‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

رئیس جمهور پس از استماع این گزارش تاکید کرد: بررسی‌ها دقیق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری‌ها و تفکیک بین حساب‌های تجاری و شخصی انجام شود تا حقوق ملت کاملا مورد توجه قرارگیرد و حق کسی پایمال نشود.

وی اظهارداشت: یارانه کسانی که در بررسی‌ها، صلاحیت آنها برای دریافت یارانه احراز شده است به سرعت و بدون وقفه پرداخت شود.

رئیس جمهور گفت: هم پرداخت یارانه به افراد برخوردار و ثروتمند و هم قطع پرداخت به نیازمندان ناحق است و باید با اتقان کامل در این زمینه عمل کرد.

رئیسی همچنین تاکید کرد که وزارت تعاون، شرایط و تمهیدات لازم برای تفکیک اعضای خانوار، بررسی درخواست‌ها و اعلام نتیجه به متقاضیان را با رعایت زمان بندی‌های تعیین شده و در حداقل زمان ممکن فراهم کند.

واریز یارانه نقدی جدید برای این افراد

براساس رویه ماه‌های اخیر ۲۰ تیر ماه یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی مربوط به دهک‌ها اول تا ۹ درآمدی به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز خواهد شد. در این بین برخی افراد که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت می‌کردند اما پس از اصلاح شیوه پرداخت، تجمیع یارانه‌ها و اضافه شدن یارانه حذف ارز ترجیحی یارانه آنها حذف شد، نسبت به این موضوع اعتراض داشتند و اعتراضات خود را در سایت وزارت رفاه ثبت کردند.

با توجه به این اظهار نظر رییس جمهور انتظار می‌رود تا پیش از تاریخ واریز سومین مرحله یارانه‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی نتیجه اعتراضات ثبت شده مشخص شود. همچنین برخی افراد نیز که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت نمی‌کردند نیز در سایت www.gov.ir ثبت‌نام کردند تا در جمع مشمولان یارانه قرار بگیرند.

حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه پیش از این و در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت اعلام نتایج مربوط به اعتراضات حذف یارانه‌ها گفته بود: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که مسئول بررسی اعتراضات است، نتیجه‌ای در این خصوص اعلام نکرده است. به این دلیل که متولی بررسی اعتراضات وزارت کار است، در این باره نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

وی افزود: ممکن است طی روزهای آینده نتیجه اعتراضات را اعلام کنند و به این ترتیب بتوانیم مسدودی یارانه افرادی که اعتراض آنها مورد قبول واقع شده را رفع، و پرداختی مربوط به ماه‌های خرداد و تیر را نیز انجام دهیم. ضمن اینکه این احتمال نیز وجود دارد که تا ۲۰ تیرماه نتیجه اعتراضات به ما ابلاغ نشود.

حسینی با بیان اینکه نتیجه بررسی اولین گروه ثبت‌نامی‌های یارانه‌های که تا پیش از اردیبهشت ماه یارانه دریافت نمی‌کردند، مشخص شده است، گفت: وزارت رفاه آزمون وسع را در خصوص این افراد انجام داده و دهک‌بندی شده‌اند. براین اساس افرادی که در دهک‌های اول تا ۹ قرار داشته‌اند، تعیین شده‌ و اطلاعات آنها جهت پرداخت یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام شده است.

یارانه تیر ماه به همراه یارانه معوق خرداد و تیر برای این افراد واریز خواهد شد. در صورتی که افراد ثبت‌نام کرده‌اند اما یارانه‌ای به آنها پرداخت نشده باید به سامانه حمایت وزارت رفاه مراجعه کنند و درخواست بازبینی خود را ثبت کنند چرا که در دهک دهم قرار گرفته‌اند.

اولین گروه ثبت‌نامی‌ها شامل حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌شده که از این تعداد نزدیک به ۳۰۹ هزار نفر در دهک دهم قرار گرفته و مشمول دریافت مالیات نشده‌اند. براساس لیست افرادی که مشمول شناخته شده‌اند، در تاریخ ۲۰ تیر ماه یارانه به همراه معوقات دو ماه گذشته واریز خواهد شد.

وی در مورد کلاهبرداری‌هایی که در حال حاضر از طریق پیامک انجام می‌شود، گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ پیامکی برای هم‌وطنان ارسال نمی‌کند. در نتیجه هر پیامکی که به اسم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای افراد ارسال شود قطعا کلاهبرداری است. افراد به هیچ عنوان نباید وارد لینک‌های ارسال شده شوند. متاسفانه در حال حاضر تعداد قابل توجهی از افراد با این مشکل مواجه شدند.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به تجارت‌نیوز گفت: در روزهای آینده اخبار جدیدی در خصوص تغییرات لیست یارانه‌بگیران منتشر می‌شود، تغییرات پیشرو مربوط به جاماندگان جدید خواهد بود.

نظر شما