شناسهٔ خبر: 54988762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین| زلنسکی: اوکراین سرزمین‌ خود را به روسیه واگذار نمی‌کند / پوتین: مسکو هرگز از مذاکرات صلح خودداری نکرده است

رئیس جمهوری روسیه غرب را به آغاز جنگ در اوکراین متهم کرد و گفت: آنها خواستار ایجاد یک درگیری نظامی برای مهار روسیه بودند، ولی اجرای عملیات ویژه در دونباس نه تنها باعث تقویت حاکمیت این کشور شده، بلکه آغاز شکست نظم جهانی به رهبری آمریکا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در نشستی با رهبران فراکسیون‌های پارلمانی این کشور اعلام کرد که روسیه از مذاکرات صلح در خصوص اوکراین خودداری نکرده است، ولی هشدار داد "این گفتگوها هرچه دیرتر شروع شود، مذاکره با ما برای آنها دشوارتر خواهد شد".

پوتین تاکید کرد که روسیه هنوز شروع به نشان دادن توانایی‌های خود در عملیات نظامی ویژه در اوکراین نکرده است. وی گفت: «همه باید بدانند که ما هنوز هیچ اقدام جدی را در اوکراین شروع نکرده‌ایم. این روزها می‌شنویم که غربی‌ها می‌خواهند ما را در میدان جنگ شکست دهند. خوب چه می‌توانم بگویم؟ اجازه دهید آنها تلاش کنند. ما قبلاً زیاد شنیده‌ایم که غرب می خواهد تا آخرین اوکراینی با ما بجنگد. این یک تراژدی برای مردم اوکراین است. اما به نظر می رسد که همه چیز به سمت این پیش می رود.»

وی افزود که در کشورهای غربی ادعا می‌کنند که این روسیه بود که "جنگ" در اوکراین را آغاز کرد، در حالی که در واقع این جنگ توسط غرب جمعی به راه انداخته شد. رئیس جمهوری روسیه توجه این واقعیت را مورد توجه قرار داد که کشورهای غربی باید درک کنند که از همان ابتدای عملیات ویژه روسیه برای محافظت از دونباس، آنها شکست خورده بودند، برای اینکه آغاز این عملیات به منزله پا گذاشتن به یک نظم جدید جهانی است.

پوتین تاکید کرد: «عملیات ویژه‌ای که توسط روسیه برای حفاظت از دونباس انجام شده، به تقویت حاکمیت فدراسیون روسیه کمک کرده است، هرچند شروع آن با این هدف مرتبط نبود و این مسئله یک نتیجه اجتناب ناپذیر و جانبی است و هدف اصلی، همانطور که گفتم حفاظت از دونباس و تقویت امنیت کشور بوده است و نتیجه نهایی عملیات ویژه نیروهای مسلح روسیه در هر صورت به دست خواهد آمد.»

از سوی دیگر، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز شب گذشته اعلام کرد که مقامات کی‌یف قصد ندارند حتی بخشی از خاک این کشور را به روسیه واگذار کنند. وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفت: «اوکراینی‌ها حاضر نیستند سرزمین‌های خود را واگذار کنند یا تعلق آنها به روسیه را به رسمیت بشناسند. تمامی سرزمین‌های اوکراین متعلق به ماست. و مقامات کی‌یف همچنان بر این موضع گیری خود پافشاری خواهند کرد و قصد سازش در این زمینه را ندارند.»

این در حالی است که روز پنج‌شنبه، یک مقام ارشد پنتاگون ابراز نگرانی کرد که هر چه کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین بیشتر شود، مقامات این کشور درخواست‌های خود را بیشتر می‌کنند.

در این رابطه، سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا هشدار داد که ادامه روند اوضاع کنونی در اوکراین می‌تواند منجر به ناپدید شدن این کشور از نقشه جهان شود. وی یادآور شد که در خصوص پیامدهای منفی ارسال سلاح‌های غربی به کی‌یف، هشدارهای زیادی داده شده، ولی رهبران کشورهای غربی فعلاً به این مسئله توجه لازم را ندارند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و سی و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ادعای وزیر امور خارجه آلمان درباره عدم آمادگی روسیه برای مذاکره

"آنالنا بائربوک"، وزیر امور خارجه فدرال آلمان رفتار سرگئی لاوروف، همتای روس خود در جریان نشست گروه 20 در بالی را محکوم کرد. وی گفت: این واقعیت که وزیر خارجه روسیه

بخش بزرگی از مذاکرات را در اینجا نه در اتاق، بلکه در خارج از اتاق سپری کرد، نشان می‌دهد که دولت روسیه در حال حاضر یک میلی‌متر هم حاضر به گفتگو نیست.

درخواست وزیر اقتصاد آلمان برای صرفه جویی در مصرف گاز

رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال آلمان با توجه به بحران گاز، ایالت‌ها را موظف به مسئولیت پذیری دانسته و تاکید کرد که  بهره وری و صرفه جویی در انرژی باید در دستور کار قرار گیرد.

روسیه ادعاها برای کاهش عرضه گاز به روسیه را رد کرد

روسیه ادعاهایی مبنی بر اینکه مسکو نبود توربین خط لوله گاز نورد استریم 1 که نیاز به تعمیر دارد را به عنوان بهانه ای برای کاهش عرضه گاز به اروپا استفاده می کند رد کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه گفت، اگر توربین تعمیر شده در کانادا بازگردانده شود، روسیه دوباره عرضه گاز به اروپا را افزایش خواهد داد.

روسیه اخیراً عرضه گاز از طریق نورد استریم 1 را با این دلیل که یکی از توربین‌ها دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر دارد را کاهش داده است. با این حال، دولت فدرال آلمان این کاهش را یک تصمیم سیاسی می‌داند که دلیل فنی تنها بهانه‌ای برای آن است.

پارلمان آلمان طرح الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را تصویب کرد

نمایندگان پارلمان آلمان با اکثریت قاطع به گسترش ائتلاف نظامی ناتو به سوئد و فنلاند رأی دادند. فقط حزب چپ  در پارلمان علیه  این طرح ارائه شده توسط دولت فدرال آلمان رای داد.

برای اجرایی شدن این الحاق، همه کشورهای عضو ناتو باید با آن موافقت کنند و روند تصویب را تکمیل کنند.

انتقاد شدید لاوروف از سیاست غرب در جنگ اوکراین

"سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه، غرب را به ممانعت از گذار به سمت راه حل مسالمت آمیز درگیری ها در اوکراین متهم کرد. لاوروف امروز جمعه در جزیره بالی اندونزی گفت: اگر اتحادیه اروپا و ایالات متحده می خواهند اوکراین در میدان نبرد پیروز شود، پس احتمالاً چیزی برای گفت و گو با غرب نداریم.

لاوروف همچنین غرب را متهم کرد که اوکراین را برای استفاده از سلاح‌هایش در جنگ تحت فشار قرار می‌دهد. وزیر خارجه روسیه همچنین از این واقعیت انتقاد کرد که نمایندگان کشورهای غربی روسیه را به دلیل وضعیت اوکراین بدون توجه به دلایل آن به عنوان "متجاوز" و "اشغالگر" محکوم کردند.

وی افزود: روسیه آن را بخشی از حق خود می‌داند که  برای سیاست مستقل از نیروی نظامی برای دفاع از منافع خود در اوکراین استفاده کند و تحریم‌های غرب را غیرقانونی می‌داند.

لاوروف گفت، او به بالی آمد تا تصوری از اینکه غرب چگونه نفس می‌کشد پیدا کند.

اندونزی به عنوان میزبان نشست جی20 خواستار چند جانبه گرایی و برقراری سریع صلح شد  

در آغاز رایزنی وزرای خارجه گروه 20 در جزیره بالی، رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی خواستار پایان دادن به جنگ روسیه در اوکراین شده و گفت: مسئولیت ما پایان دادن به جنگ در اسرع وقت و ساختن پل ها و نه دیوارها است. اندکی قبل، او از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مودبانه اما محتاطانه به هنگام ورود وی به هتل مجلل مولیا استقبال کرده بود.

مرسودی توضیح داد که مقامات شرکت کننده در این نشست باید از این فرصت برای ایجاد اعتماد و فرصت دادن به صلح استفاده کنند. او فوراً خواستار چندجانبه گرایی، یعنی همکاری بین دولت‌ها در حل مشکلات سیاسی و اجتماعی فعلی شد. او گفت: چالش‌های جهانی نیازمند راه حل‌های جهانی است.

وعده "جانسون" به زلنسکی برای تداوم حمایت‌های لندن از اوکراین بعد از استعفا

"بوریس جانسون"، نخست وزیر انگلیس پس از اعلام استعفای خود از این سمت بار دیگر به رئیس‌جمهور اوکراین اطمینان داد که بریتانیا بی‌وقفه از او حمایت کند. سخنگوی دولت انگلیس روز پنجشنبه گفت که جانسون در یک تماس تلفنی با زلنسکی اطمینان داده است که بریتانیا تا زمانی که لازم باشد کمک‌های دفاعی مهمی ارائه خواهد کرد.  وی تاکید کرد که او همچنین با شرکا و متحدان خود برای حل و فصل محاصره روسیه برای ذخایر غلات اوکراین همکاری خواهد کرد.

به گفته سخنگوی دولت انگلیس او از رئیس جمهور زلنسکی به خاطر هر کاری که برای دفاع از آزادی انجام می‌دهد و برای دوستی و مهربانی مردم اوکراین تشکر کرد. در مقابل، زلنسکی از نخست وزیر انگلیس  به خاطر اقدام قاطعش در حمایت از اوکراین تشکر کرد. جانسون از آغاز جنگ دو بار در کی یف با زلنسکی ملاقات کرده بود. نخست وزیر در پایان گفت‌وگو گفت: تو قهرمانی، همه تو را دوست دارند.

اعلام آمادگی روسیه برای مذاکره درباره صادرات غلات از اوکراین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در بالی گفت:  در مناقشه بر سر صادرات غلات از اوکراین، روسیه آماده مذاکره با همسایه خود و ترکیه است. لاوروف گفت: اوکراین باید به محاصره بنادر خود پایان دهد، این مناطق را خنثی کند یا عبور از میادین مین را تضمین کند. پس از آن، روسیه و ترکیه ایمنی کشتی‌های باری خارج از قلمرو اوکراین را تضمین می‌کنند تا بتوانند بیشتر به سمت دریای مدیترانه حرکت کنند.

لاوروف بار دیگر اتهامات غرب مبنی بر اینکه جنگ روسیه در اوکراین مانع از صادرات گندم شده و در نتیجه امنیت غذایی جهان را به خطر می اندازد را رد کرد. او گفت که غلات اوکراین تنها یک درصد از عرضه را تشکیل می‌دهد. هم زمان لاوروف از این واقعیت انتقاد کرد که روسیه به دلیل تحریم‌های غرب نمی‌تواند غلات خود را صادر کند، مثلاً به این دلیل که کشتی‌ها بیمه نیستند یا نمی‌توانند در بنادر خارجی تردد کنند.

فنلاند تدابیر امنیتی در مرزها با روسیه را تشدید می‌کند

پارلمان فنلاند تصمیم گرفته است تا امنیت مرز با روسیه را تقویت کند.اصلاحیه قانون حفاظت از مرزها با هدف تسهیل ساختن حصارهای محکم تر در امتداد مرز 1300 کیلومتری انجام می شود. آن ایهانوس، مشاور وزارت کشور فنلاند، گفت: این امر باید مرزبانان فنلاند را قادر سازد تا به تهدیدات ترکیبی واکنش بهتری نشان دهند. قانون اضطرار نیز برای این منظور تکمیل شد.

در پس این طرح‌ها این نگرانی وجود دارد که روسیه بتواند از جنبش‌های پناهجویان برای اعمال فشار سیاسی بر کشور همسایه خود فنلاند استفاده کند، همانطور که اخیراً در مرز بین بلاروس و لهستان رخ داد. در چنین حالتی، گذرگاه های مرزی در مرز با روسیه نیز باید بسته شود و نقاط جمع آوری پناهجویان ایجاد شود. تاکنون عمدتاً نرده‌های چوبی سبک در  این مرزها وجود داشته است که معمولا برای دور نگه داشتن حیوانات در نظر گرفته می‌شده است.

آلمان: صحنه بین‌المللی را به روسیه واگذار نمی‌کنیم

در حاشیه نشست سران گروه 20 در بالی، "آنالنا بائربوک"، وزیر امور خارجه فدرال آلمان در  سخنان تندی خطاب به روسیه گفت: ما صحنه بین‌المللی را به روسیه واگذار نمی‌کنیم و مهمتر از همه، ما اجازه نخواهیم داد رئیس جمهور روسیه با جنگ تجاوزکارانه خود جهان را در هرج و مرج فرو ببرد.

بائربوک گفت مهم‌تر از همه، اکنون باید مسئله محافظت از کشورهای فقیرتر در برابر عواقب جنگ با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی مطرح باشد. به عنوان کشورهای جی7 به عنوان قوی ترین کشورهای صنعتی، ما هر کاری انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که عواقب این جنگ بر فقیرترین‌های جهان تأثیر نگذارد، حتی اگر ما عامل این جنگ نباشیم.

دیدار مقام‌های ارشد نظامی اوکراین و انگلیس در کی یف

فرماندهان عالی ارتش بریتانیا و اوکراین در کی یف دیدار کردند. رئیس ستاد دفاع بریتانیا در توییتر نوشت: او سفر دو روزه خود به پایتخت اوکراین را یک امتیاز می‌داند.
تونی راداکین، دریاسالار انگلیسی نوشت که سفر او به کی یف به منظور درکی بهتر از چشم انداز عملیاتی بود.  وی تاکید کرد که در گفتگو با ژنرال والری سالوشنی،  فرمانده اوکراینی، در مورد اقدامات بیشتر برای حمایت از نیروهای مسلح اوکراین در هفته ها و ماه های آینده صحبت می‌کند.

برزیل: تحریم‌های غرب علیه روسیه کارساز نبوده است

به گفته "ژایر بولسونارو"، رئیس جمهور برزیل، تحریم‌های اعمال شده به دلیل روسیه علیه اوکراین هیچ تاثیری نداشته است.
وی افزود: موانع اقتصادی آمریکا و اروپا علیه روسیه کارساز نبوده است.

علاوه بر این، بولسونارو از رویکرد میانه روی خود در جنگ اوکراین دفاع کرد.  به گفته وی این نگرش امکان خرید کود از روسیه را فراهم کرد. در پایان ماه ژوئن، پوتین به برزیل وعده داد که به تامین کود این کشور ادامه خواهد داد. بولسونارو گفت که روسیه همچنین از برزیل در موضوع حاکمیت در منطقه آمازون حمایت می‌کند.

تاکید صدر اعظم آلمان بر حفظ همبستگی با اوکراین در دراز مدت

"اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان معتقد است  که آلمان می‌تواند برای مدت طولانی همبستگی خود را با اوکراین حفظ کند. وی در گفتگویی با "زد دی اف" اعلام کرد که او با دقت زیادی در مورد این موضوع عمل کرد. وی در پاسخ به سوالی درباره عواقب گرانی انرژی بر روحیه مردم افزود: شاید این مبنایی باشد برای حفظ مقبولیت در بین مردم در زمانی که شرایط سخت تر می‌شود.

زلنسکی: هر چه کمک‌های تسلیحاتی غرب بیشتر باشد جنگ زودتر به پیروزی ختم می‌شود

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مجددا قاطعانه از غرب خواسته است که به تامین تسلیحات در جنگ علیه روسیه ادامه دهد. وی روز پنجشنبه در پیامی ویدیویی گفت: هرچه هم اکنون کمک‌های دفاعی به اوکراین بیشتر شود، جنگ زودتر به پیروزی ما ختم می شود و خسارات همه کشورهای جهان کمتر خواهد شد.

زلنسکی گفت: شرکای کی یف اطلاعات دقیقی در مورد نیازهای اوکراین دارند. این نیازها  هم در زمینه دفاع هوایی و هم برای توپخانه مدرن وجود دارد.

وی با توجه به استعفای بوریس جانسون از نخست وزیری بریتانیا، بر نقش این کشور به عنوان تامین کننده تسلیحات تاکید کرده و گفت:  لندن از جمله سیستم‌های دفاع هوایی و ضد تانک  و همچنین توپخانه، مهمات و خودروهای زرهی نیز به اوکراین داده است. نقش بریتانیا در حفاظت از آزادی واقعاً جهانی است.

کانادا تسلیحات بیشتری به اوکراین می دهد

دولت کانادا می‌خواهد در تابستان 39 خودروی زرهی به اوکراین بدهد. آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا گفت:  این خودروهای سازنده کانادایی جنرال داینامیکس می‌توانند به‌عنوان آمبولانس، وسایل نقلیه تعمیر و نگهداری و بازیابی یا برای انتقال نیرو استفاده شوند. این محموله بخشی از بسته حمایت نظامی 500 میلیون دلاری کانادا برای اوکراین است.

لاوروف نشست گروه 20 را زودتر از موعد مقرر ترک می کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پیش از موعد مقرر، نشست گروه 20 با قدرت‌های اقتصادی پیشرو و نوظهور در جزیره بالی اندونزی را ترک می‌کند.

"ماریا زاخارووا"، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز جمعه به خبرگزاری آلمان گفت: لاوروف همچنان در حال انجام مذاکرات دوجانبه است، سپس به مطبوعات روی می‌آورد و آنجا را ترک می‌کند.  به گفته این مقام روسی بنابراین لاوروف در وعده غذایی رسمی و در جلسه بعد از ظهر شرکت نمی‌کند.

به گفته نمایندگان حاضر در هیات لاوروف، وی بلافاصله پس از سخنرانی خود سالن نشست را ترک کرد. گفته شد که  وی همچنین از پاسخ به سوالی از طرف آنالنا بائربوک ، وزیر امور خارجه آلمان هم طفره رفت. بائربوک به عنوان رئیس موقت گروه G7 از قدرت های اقتصادی پیشرو دموکراتیک، قرار بود بعد از لاوروف سخنران بعدی باشد. لاوروف در سالن نشست بین نمایندگان عربستان سعودی و مکزیک نشسته بود.

حضور لاوروف در نشست گروه 20 همچنین به عنوان آزمونی برای حضور احتمالی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس سران گروه 20 در 15 تا 16 نوامبر محسوب می شود که  آن هم در بالی برگزار می شود. اگر پوتین بخواهد شخصا در این اجلاس شرکت کند، چندین کشور مشارکت خود را زیر سوال می برند.

هشدار فدراسیون صنایع آلمان درباره کاهش تولید ناشی از کمبود گاز

فدراسیون صنایع آلمان (BDI) نسبت به کاهش تولید در نتیجه کمبود گاز هشدار داد. زیگفرید روسورم، رئیس این فدراسیون در سخنانی گفت: سیاست و تجارت باید از ماه‌های تابستان برای صرفه جویی در مصرف گاز و پر کردن مخازن ذخیره سازی قبل از فصل سرما استفاده کنند. در غیر این صورت خطر کمبود جدی گاز با رکود تولید در صنعت وجود دارد. در شرایط پرتنش، گذر هر روز و هر متر مکعب گاز صرفه جویی شده اهمیت دارد.

روسورم گفت که تصمیم پارلمان آلمان برای خارج کردن موقت نیروگاه‌های زغال سنگ از حالت ذخیره دیر، اما درست است. این قانون باید هر چه زودتر اجرا شود. حمایت دولت از تامین کنندگان انرژی نیز درست است. راسورم  این مسئله را ستایش کرد که دولت فدرال به جدیت وضعیت عرضه گاز پی برده است.

تاکید وزیر خارجه چین بر حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع در اوکراین

وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین در گفتگوی صبح امروز، جمعه، با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در حاشیه نشست وزیران گروه 20 در اندونزی، وعده داد که کشورش به حل و فصل مسالمت آمیز بحران اوکراین کمک خواهد کرد.

طبق اطلاعات وزارت خارجه چین، وانگ ایی تاکید کرد که مقامات پکن به موضع گیری واقع بینانه و منصفانه خود درباره اوضاع اوکراین ادامه خواهند داد و با تمرکز بر لزوم برقراری صلح و مذاکرات، از همه تلاش‌ها برای ترویج حل مسالمت آمیز این بحران حمایت خواهد کرد.

طرف چینی همچنین یادآور شدکه پکن آماده همکاری با همه طرف‌ها برای اجرای طرح امنیتی جهانی پیشنهادی شی جین پینگ، رئیس‌ جمهوری چین و تحقق دکترین امنیت مشترک، جامع، مشترک و پایدار بین الملی است.

عکس مشترک وزرای خارجه گروه 20 در بالی به‌خاطر اوکراین لغو شد

گرفتن عکس مشترک مرسوم وزرای امور خارجه کشورهای عضو گروه 20 در نشست وزیران اندونزی لغو شد.  خبرگزاری کیودو  با اعلام این مطلب، یادآور شد که دلیل احتمالی آن، نگرش شرکت کنندگان در نشست به اوضاع کنونی در اوکراین و حمله روسیه به این کشور، به ویژه، مخالفت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده بود.

پیش از این گزارش شده بود که یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن نیز از شرکت در ضیافت شام وزرای خارجه گروه 20 در جزیره بالی خودداری کرد. وی ملاقات با همتای روسی را نامناسب دانست که ممکن است در جریان شام رخ دهد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشست وزیران اندونزی به این کشور سفر کرده، تاکنون دیدارهای دوجانبه‌ای با وانگ ایی، همتای چینی و مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه داشت.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه روز گذشته یادآور شد که لاوروف هیچ قصدی برای دیدار با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه در نشست اصلی وزرای خارجه گروه بیست (G20) در جزیره بالی شرکت خواهد کرد.

لاوروف: غرب اوکراین را به خودداری از توافق صلح تشویق کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار روز پنج‌شنبه خود با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه گروه 20 یادآور شد که کشورهای غربی دولت اوکراین را تشویق می‌کنند تا از توافقات صلح بدست آمده قبلی در جریان مذاکرات استانبول خودداری کند.

لاوروف افزود که هماهنگ کردن تلاش‌های ارگان‌های نظامی و دیپلماتیک دو کشور روسیه و ترکیه به منظور تضمین امنیت غیرنظامیان و فعالان اقتصادی در خاک اوکراین بسیار اهمیت دارد و هر دو طرف به ادامه همکاری در این زمینه علاقه دارند.

برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوعیت نئونازیسم در اوکراین به ابتکارعمل روسیه

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که این کشور مبتکر برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای مورد توجه قرار دادن مشکل نازیسم و ​​فاشیسم در اوکراین شده است.

به گفته وی، روز دوشنبه هفته آینده نشست غیررسمی دیگری در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهد شد که به نازیسم و ​​فاشیسم در اوکراین اختصاص دارد و برگزاری این نشست، پاسخ طرف روسی به آن دسته از همکاران غربی است که  ادعا می‌کنند درباره گستردگی این مشکل بزرگنمایی شده است.به گفته این دیپلمات، سخنرانان تحلیلی تاریخی از این قبیل تمایلات ایدئولوژیکی در اوکراین ارائه  و در خصوص وضعیت کنونی اظهار نظر خواهند کرد و همچنین مطالب عکس و ویدئو یز در این رابطه به شرکت کنندگان ارائه خواهند کرد.

پوتین غرب را به آغاز جنگ در اوکراین متهم کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عصر روز پنج شنبه در نشستی با رهبران فراکسیون‌های حزبی دومای دولتی این کشور اعلام کرد  که کشورهای غربی مدعی هستند که روسیه "جنگ" را در اوکراین آغاز کرده، در حالی که در واقع این جنگ توسط غرب جمعی به راه انداخته شد.

وی تاکید کرد که غرب دسته جمعی، به رهبری ایالات متحده، ده‌ها سال است که به طرز استثنایی نسبت به روسیه رفتاری تهاجمی داشته است.  پوتین یادآور شد: «آنها پیشنهادات ما برای ایجاد یک سیستم امنیت برابر در اروپا را رد کرده، از قبول ابتکارات در خصوص  کار مشترک در خصوص موضوع دفاع موشکی خودداری کرده و هشدارهای ما در باره غیرقابل قبول بودن گسترش ناتو، به ویژه در جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی را نادیده گرفتند.»

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد که آغاز  عملیات نظامی ویژه برای حفاظت از مردم دونباس به معنای آغاز شکست نظم جهانی آمریکایی است.

به گفته وی، اگر کشورهای غربی مایل بودند که یک درگیری نظامی ایجاد شود تا آنها بتواند روسیه را مهار کنند، می توان گفت که تا حدی موفق شده‌اند و این جنگ آغاز شده، البته کشورهای غربی باید درک کنند که آنها از همان ابتدای عملیات ویژه روسیه برای محافظت از دونباس شکست خورده بودند، زیرا آغاز آن به معنای گذر به یک نظم جهانی متفاوت است. پوتین گفت: «دنیای چندقطبی که نه بر اساس قوانین خودخواهانه که توسط اشخاص معدودی ابداع شده است، بلکه بر اساس قوانین بین المللی واقعی استوار است.»

رئیس جمهوری روسیه در این دیدار یادآور شد که انزوا و نسل کشی علیه غیرنظامیان در دونباس به مدت هشت سال توسط اوکراین انجام شده و کشورهای غربی چشمان خود را به روی این واقعه بستند. وی وعده داد که دولت روسیه هر اقدام لازمی را برای دفاع از مردم ساکن دونباس انجام خواهد داد.

زلنسکی: اوکراین از مسیر خود به سمت ناتو خودداری نمی‌کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، شب گذشته در مصاحبه با شبکه CNNتاکید کرد که مقامات کی‌یف معتقدند که ناتو می‌تواند بهترین تضمین‌های امنیتی را برای اوکراین فراهم کند و بنابراین ظریه پیوستن این کشور به این ائتلاف را رها نخواهند کرد.

وی گفت: ما آماده پیوستن به هر ساختاری هستیم که پایان جنگ کنونی و امنیت را برای ما تضمین کند. من در حال حاضر هیچ تضمین امنیتی دیگری جز ناتو نمی‌بینم و به همین دلیل ما این مسیر را رها نکرده‌ایم.»

زلنسکی همچنین از تصمیم رهبران پیمان آتلانتیک شمالی برای پذیرش سوئد و فنلاند در صفوف خود استقبال کرده و افزود که اگر اوکراین به ناتو پیوسته بود، این امر مانع از بروز درگیری نظامی شده و کشورهای غربی مجبور به ارائه چنین کمک‌های گسترده‌ای نشده بودند.

خودداری کمیسیون اروپا از اعطای وام 1.5 میلیارد یورویی به اوکراین

خبرگزاری بلومبرگ گزارش کرد که کمیسیون اروپا از ارائه اعتبار مالی 1.5 میلیارد یورویی به اوکراین از طریق بانک سرمایه گذاری اروپا خودداری کرده است، برای اینکه نگران است این وجوه بازگردانده نشود.

طبق این اطلاعات، در این شرایط، اوکراین بر کمک مالی اروپا برای حفظ اقتصاد خود اصرار دارد، ولی تخصیص وام توسط واحد بودجه کمیسیون اروپا به دلیل نگرانی در خصوص قابلیت اطمینان مالی مسدود شده است.

روز گذشته موسسه کیل برای اقتصاد جهانی در آلمان (IfW) از کاهش کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین خبر داده و یادآور شد که "شکاف بزرگی بین حمایت‌های وعده داده شده و واقعی ارائه شده" در تحویل تسلیحات نظامی به اوکراین وجود دارد. همچنین به گفته کارشناسان، وضعیت مالی بودجه دولت اوکراین وضعیت ثابت و امنی ندارد.

وزیر خارجه اوکراین: حتی یک روسی هم درخواست روادید اوکراین نداده است

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که حتی یک شهروند روسی برای دریافت روادید اوکراین درخواست نداده است.

دولت اوکراین در اول ماه جولای جرای مجدد رژیم روادیدی برای شهروندان فدراسیون روسیه را معرفی کرد، بدین ترتیب روس‌ها دیگر نمی‌توانند بدون روادید وارد خاک اوکراین شوند، در آنجا بمانند یا از این کشور عبور کنند.

به گفته آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین، این تصمیم با مسائل امنیتی، نیاز به تقویت کنترل بر ورود شهروندان روسی به اوکراین و همچنین درخواست جامعه قابل توجیه است.

قزاقستان همچنان روسیه را شریک راهبردی خود می‌داند

روسلان ژلدیبای، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که فدراسیون روسیه همواره شریک و متحد راهبردی قزاقستان بوده و خواهد بود. وی گفت: «هر اقدامی که به ضرر منافع شریک راهبردی ما باشد مجاز نخواهد بود و ما نیز امیدواریم که اقدامات مشابهی علیه قزاقستان صورت نگیرد.»

وی توضیح داد: خبرنگاران درباره نشست رهبر قزاقستان در خصوص توسعه توان بالقوه حمل و نقل و ترانزیت این کشور سوالاتی را مطرح می کنند. در حالی که این اقدامات علیه روسیه نبوده و تنها به منظور تنوع سازی مسیرهای ارسال انرژی به بازارهای بین المللی "در شرایط تلاطم ژئوپلیتیکی کنونی" است وهیچ انگیزه سیاسی در تصمیمات اتخاذ شده وجود ندارد.

رئیس دومای روسیه: جانسون نظریه پرداز "جنگ تا آخرین فرد اوکراینی" است

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه به استعفای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس واکنش نشان داد.

این مقام پارلمانی روس در کانال تلگرام خود نوشت: «این دلقک در حال ترک سمت خود است.  دوست صمیمی و حامی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مجبور به ترک سمت خود شده و با وجود تمام تلاش ها نتوانست موقعیت خود را نجات دهد. او مسئول حمله به غیرنظامیان در دونباس و استفاده از مردم اوکراین در درگیری با روسیه است، جانسون در واقع یکی از ایدئولوژیست‌های اصلی "جنگ علیه روسیه تا آخرین فرد اوکراینی" است و اکنون رهبران کشورهای اروپایی باید فکر کنند که چنین سیاستی به کجا خواهد انجامید.»

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام/

نظر شما