شناسهٔ خبر: 54987797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

واکنش ها به استعفای نخست وزیر انگلیس؛ از ناراحتی زلنسکی تا پیش بینی استعفای نمایندگان سایر کشورهای غربی

صاحب‌خبر -

شفقنا- بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز پنجشنبه اعلام کرد که از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا می‌دهد. احتمال کناره گیری بوریس جانسون واکنش هایی به همراه داشته است.

به گزارش شفقنا به نقل از منابع خبری، گفته می شود نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال کناره‌گیری ده‌ها عضو دولتش طی ۴۸ ساعت گذشته، تصمیم به استعفا گرفته است.

موج استعفا در کابینه بوریس جانسون دو روز پیش با کناره‌گیری ساجد جاوید و ریشی سوناک آغاز شد. در مجموع حدود ۶۰ سیاستمدار حزب محافظه‌کار طی دو روز گذشته از مقام‌های دولتی کناره‌گیری کردند.

بوریس جانسون در اظهارات روز پنجشنبه خود بدون اشاره به این کناره‌گیری‌ها گفت که «به وضوح» مشخص است که حزب محافظه‌کار به دنبال انتخاب رهبری جدید است.

بوریس جانسون در سخنان روز پنجشنبه خود تاکید کرد که در نظر دارد تا زمان تعیین رهبر جدید حزب محافظه‌کار به فعالیتش به عنوان رئیس دولت ادامه دهد.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین گفت که بابت اینکه از «بهترین شغل جهان» کنار می‌رود «غمگین» است.

جدول زمانی برای تعیین رهبر جدید بریتانیا قرار است هفته آینده مشخص شود. از بن والاس، وزیر دفاع، لیز تراس، وزیر خارجه، ریشی سوناک، وزیر مستعفی دارایی و ساجد جاوید، وزیر مستعفی بهداشت به عنوان مطرح‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی بوریس جانسون یاد می‌شود.

روزنامه گاردین گزارش داد، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با کناره گیری موافقت کرده است، اما می خواهد تا زمانی که رهبر جدید حزب محافظه کار انتخاب می شود، در سمت خود باقی بماند.

کیر استارمر، رهبر حزب کارگر گفته است که نمایندگان این حزب در مجلس عوام در صورت تداوم حضور بوریس جانسون در مقام نخست‌وزیری طرح رای عدم اعتماد به او را ارائه خواهند کرد.

ناراحتی زلنسکی از استعفای نخست وزیر انگلیس

بوریس جانسون و ولودیمیر زلنسکی، رهبران انگلیس و اوکراین به صورت تلفنی گفتگو کردند و در این تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین ناراحتی خود از استعفای نخست وزیر انگلیس را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کی‌یف اعلام کرد، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با «بوریس جانسون»، از استعفای او از رهبری حزب محافظه‌کار و کناره‌گیری قریب‌الوقوع از نخست‌وزیر انگلیس ابراز تأسف کرد.

زلنسکی در این تماس تلفنی به جانسون گفت: «همه ما با اندوه با این خبر روبرو شدیم. نه تنها من، بلکه تمام جامعه اوکراین با شما ابراز همدردی می‌کند. اوکراینی‌ها از حمایت نخست‌وزیر لندن از زمان حمله روسیه سپاسگزار هستند.»

واکنش دومای روسیه به استعفای نخست وزیر انگلیس 

نماینده دومای روسیه گفت: خروج بوریس به معنای فروپاشی کل سیستم ارزش های اروپایی است.

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی کارگینوف، عضو شورای عالی حزب لیبرال دموکرات، معاون دومای روسیه در مورد استعفای بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفت که انتظار «فروپاشی سیستم ارزش های اروپایی» را دارد.

کارگینوف در کانال تلگرامی خود نوشت: خروج بوریس جانسون در بریتانیا در مقابل چشمان ما اتفاق می افتد. این واقعیت که رهبر سیاسی یکی از قدرت های پیشرو جهانی استعفا داده است به معنای فروپاشی کل سیستم ارزش های اروپایی است.

وی همچنین گفت که منتظر استعفای نمایندگان سایر کشورهای غربی است.

نظر شما