شناسهٔ خبر: 54976289 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

بهترین راه برای دسترسی امن به اینترنت چیست؟

صاحب‌خبر -

رپورتاژ آگهی

چکیده : برای اغلب مردم، یک مرورگر وب، دروازه‌ای برای ورود به اینترنت است. اگرچه امنیت مرورگرها در طی سالیان بهبود پیدا کرده اما هنوز هم اغلب مرورگرهای وب، برای دسترسی امن به اینترنت مناسب نیستند. دروازه‌ای که یک مرورگر به سمت اینترنت باز می‌کند راهی دو طرفه است، مسیری آسان برای ورود بدافزارها، باج‌افزارها و دیگر موارد مخرب بر روی سیستم کاربر.

برای اغلب مردم، یک مرورگر وب، دروازه‌ای برای ورود به اینترنت است. اگرچه امنیت مرورگرها در طی سالیان بهبود پیدا کرده اما هنوز هم اغلب مرورگرهای وب، برای دسترسی امن به اینترنت مناسب نیستند. دروازه‌ای که یک مرورگر به سمت اینترنت باز می‌کند راهی دو طرفه است، مسیری آسان برای ورود بدافزارها، باج‌افزارها و دیگر موارد مخرب بر روی سیستم کاربر.

زمانی که مرورگر مورد حمله قرار می‌گیرد، با فریب کاربر برای کلیک کردن بر روی یک لینک یا اجرای یک نرم‌افزار مخرب، از سد آنتی‌ویروس‌ها و فایروال‌ها عبور کرده، سیستم کاربر و شبکه را به مخاطره می‌اندازد. به همین دلیل دسترسی امن به اینترنت، امری مهم و حیاتی برای کاربران و سازمان‌ها است.

بهترین روش دسترسی امن به اینترنت برای سازمان‌ها و شرکت‌ها

مرورگرهای وب یکی از رایج‌ترین برنامه‌های کاربردی تجاری هستند که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. سازمان‌ها با هر اندازه‌ای و در هر صنعتی برای انجام موفقیت‌آمیز کسب و کار خود به اینترنت متکی هستند. در سازمان‌ها و شرکت‌ها با وجود کاربران متعدد، وجود اطلاعات و داده‌های حساس، مرور امن اینترنت بسیار حیاتی است. به همین منظور مدیران شبکه نیازمند روش‌ها و راهکارهایی هستند که محیط شبکه را از آلودگی توسط باج‌افزارها، بدافزارها و ویروس‌های وارد شده از طریق مرورگرها، حفظ کنند.

به طور سنتی، سازمان‌ها برای محافظت از بدافزار مبتنی بر وب به طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های امنیتی متکی هستند. برخی راهکارها از یک الگوریتم، برای تعیین خوب یا بد بودن محتوای وب ورودی به شبکه استفاده می‌کنند. راهکارهای دیگر دسترسی کاربران را به وب‌سایت‌هایی که ممکن است حاوی کد خطرناک باشند، مسدود می‌کنند. نمونه‌هایی از این نوع محصولات امنیتی عبارتند از پروکسی‌های وب و مدیریت یکپارچه تهدیدات یا UTM.

اگرچه این رویکردها موثر هستند، اما قادر به شناسایی بدافزارهای Zero-Day نیستند؛ همچنین مسدود کردن وب‌سایت‌ها می‌تواند تأثیر منفی بر روی بهره‌وری کاربران داشته باشد. به همین منظور روش‌های مختلفی برای جداسازی اینترنت از شبکه داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از:

  1. جداسازی مرورگر یا Browser Isolation

فناوری Browser Isolation با حذف فرصت دسترسی بدافزار به دستگاه کاربر نهایی، از سیستم کاربر محافظت می‌کند. به جای تلاش برای دور نگه داشتن کاربران از وب‌سایت‌های ناامن، مرورگر ایزوله‌شده به کاربران این امکان را می‌دهد که با خیال راحت به هر وب‌سایتی، حتی وب‌سایت‌های مخرب، دسترسی داشته باشند. جداسازی مرورگر با اجرای تمام فعالیت‌های مرور وب در یک محیط مجازی مجزا، کامپیوترها و شبکه را در برابر تهدیدات مبتنی بر وب ایمن می‌کند. فناوری جداسازی مرورگر با فرض اینکه هیچ محتوایی در وب ایمن نیست، رویکرد Zero-Trust را اتخاذ می‌کند. حتی با فرض احتمال وجود تهدیدات در این محیط، از آنجایی که محتوای وب هیچ راهی برای رسیدن به رایانه کاربر ندارد، دیگر به هیچ‌عنوان نمی‌تواند به قسمت‌های دیگر سیستم کاربر، مانند هارد دیسک یا سایر دستگاه‌های موجود در شبکه نفوذ کند.

  1. دسکتاپ مجازی

کاربر با وصل شدن به یک دسکتاپ مجازی ایزوله شده، مرور اینترنت را انجام می‌دهد. فناوری دسکتاپ مجازی شباهت‌هایی با فناوری Browser Isolation دارد. تمام فعالیت‌های مرور وب، در فضای دسکتاپ مجازی صورت می‌گیرد و در صورتی که فضای دسکتاپ به مخاطره بیافتد، راهی برای عبور محتوای مخرب به سیستم کاربر وجود ندارد. اما مشکل عمده دسکتاپ مجازی نیاز به منابع گسترده سخت‌افزاری در شبکه است که هزینه نسبتا بالایی دارد.

  1. جداسازی فیزیکی شبکه از اینترنت

یک شبکه محلی ایزوله شامل سرورها و کامپیوترهایی است که با یکدیگر متصل بوده اما ارتباط آنها با اینترنت صفر است. جداسازی فیزیکی شبکه داخلی از اینترنت با استراتژی Air Gap مفهومی ساده دارد، اگر نتوان به داده‌ها دسترسی داشت، نمی‌توان آن‌ها را آلوده یا تخریب کرد. این راهکار معمولاً با یک ایجاد کپی از داده‌های تولیدی روی سیستم Storage ثانویه پیاده‌سازی می‌شود که آفلاین است و درنتیجه به هیچ شبکه‌ی تولیدی یا عمومی متصل نیست. در عمل تا وقتی که Air Gap حفظ شود، این کپی داده از حملات و خرابی در امان است. اگرچه هزینه بالای Storage، استفاده از استراتژی‌های Air Gap قدیمی و متمرکز روی سخت‌افزار را محدود کرده است.

مقایسه روش‌های جداسازی شبکه داخلی از اینترنت

قابلیت‌ها Browser Isolation Virtual Desktop Physical Isolation
هزینه پیاده‌سازی طراحی متمرکز و کنترل منابع، هزینه پیاده‌سازی پروژه‌های با اندازه‌های مختلف را به حداقل می‌رساند. تعداد بالای سرورها و سرویس‏های مختلف مورد نیاز در پروژه‌های بزرگ، هزینه پیاده سازی را بالا می‌برد. تأمین سخت‌افزار به تعداد کاربران شبکه و نرم افزارهایی که بایستی امنیت سیستم ها را بر عهده بگیرند، هزینه پیاده‌سازی پروژه را بالا می‌برد.
هزینه بروزرسانی و نگهداری با توجه به طراحی متمرکز، هزینه بروزرسانی و نگهداری پایین است. وابستگی به سرویس‌های دیگر زیرساخت می‌تواند به‌روزرسانی سرویس‌ها را چالش‌زا و هزینه‌بر نماید. هزینه بالای نگهداری سخت‌افزاری، هزینه بالای بروزرسانی نرم‌افزاری، هزینه پشتیبانی از زیرساخت ایجاد شده

شرکت امن‌پردازان کویر (APK)، پیشرو در ارائه خدمات امنیت سایبری، در راستای پاسخگویی به نیاز اینترنت امن در سازمان‌ها و شرکت‌ها، محصول APKSWAP، سامانه دسترسی امن به اینترنت را بر اساس فناوری Browser Isolation تولید کرده است. این محصول با قابلیت طراحی و توسعه امکانات، متناسب با نیاز مشتریان در یک بستر یکپارچه بومی، مزایای زیر را داراست:

  • به حداقل رساندن هزینه‌های پیاده‌سازی، بروزرسانی و نگهداری
  • ارائه بستری یکپارچه برای جداسازی و دسترسی شبکه‌های حساس به اینترنت
  • جلوگیری از تهدیدات بدافزارهایZero-day و فیشینگ
  • جلوگیری از تهدیدات Ransomwareها
  • کنترل دسترسی کاربران به سایت‌های طبقه بندی نشده و ناامن
  • محافظت از شبکه‌های حساس و زیرساخت‌های حیاتی
  • حفظ مالکیت معنوی و جلوگیری از نشت اطلاعات

معرفی بهترین مرورگرهای امن برای کاربران خانگی

هشدار: امروزه بسیاری از مرورگرها در واقع ابزار جمع‌آوری داده برای شرکت های تبلیغاتی هستند. این مورد برای گوگل کروم، بزرگترین و محبوب ترین مرورگر نیز صادق است. با جمع آوری داده‌ها از طریق مرورگر شما، امکان کسب درآمد برای این شرکت‌ها از طریق تبلیغات هدفمند فراهم می‌شود.

یک مرورگر امن که از حریم خصوصی کاربران محافظت کند، ابزاری حیاتی برای ایمن نگه داشتن داده‌ها از اشخاص ثالث است. اکثر مرورگرها، مگر اینکه به درستی پیکربندی شوند، حاوی اطلاعات خصوصی زیادی هستند که می‌توانند توسط اشخاص ثالث مختلف مورد سوء استفاده قرار گیرند یا به سادگی جمع‌آوری شوند. برخی از این اطلاعات عبارتند از:

  • تاریخچه مرور: تمام وب سایت‌هایی که بازدید شده‌اند
  • اعتبار ورود: نام کاربری و رمز عبور
  • کوکی‌ها و ردیاب‌ها: توسط سایت‌های بازدید شده، در مرورگر شما قرار می‌گیرند
  • اطلاعات تکمیل خودکار: نام، آدرس، شماره تلفن و غیره

درک این نکته مهم است که هرگز نمی توانید در اینترنت 100% ایمن باشید. حتی بهترین مرورگرها هم محدودیت هایی دارند اما مرورگرهای زیر، در بررسی‌های انجام شده به عنوان 5 مرورگر امن شناخته شده‌اند:

• 1. Firefox — به طور کلی امن‌ترین مرورگر با انعطاف‌پذیر‌ی بالا و استفاده آسان

• 2. Tor – بهترین مرورگر برای حفظ حریم خصوصی و حفظ حداکثری ناشناس‌بودن

• 3. Brave – سرعت بسیار بالا به همراه قابلیت مسدود کردن تبلیغات و ردیاب

• 4. Pale Moon- مرورگر منبع‌باز با امکان انجام تنظیمات امنیتی متعدد

• 5. DuckDuckGo — مرورگر تلفن همراه متمرکز بر حریم خصوصی برای اندروید و iOS

برچسب ها : اینترنت امن,دسترسی امن به اینترنت,جداسازی مرورگر,جداسازی شبکه,جداسازی اینترنت,مرورگر امن,secure Web Platform,Browser Isolation

نظر شما