شناسهٔ خبر: 54968541 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مسدودسازی دارایی‌های الغنوشی و رهبران النهضه تونس؛ تبلیغات انتخاباتی برای همه‌پرسی قانون اساسی؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-جنبش النهضه تونس امروز چهارشنبه گزارش‌های رسانه‌ای درباره بازجویی از «راشد الغنوشی»، رئیس این جنبش و شماری از رهبران و اعضای آن به اتهام پرونده جمعیت خیریه «نماء تونس» را در راستای «سیاه‌نمایی و اتهام‌زنی ناروا با هدف ایجاد حالت قطب‌بندی و ارعاب مردم از سرانجام شکست همه‌پرسی قانون اساسی» قلمداد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از العربی الجدید، کمیته بررسی مالی وابسته به بانک مرکزی تونس روز گذشته از بلوکه حساب‌های بانکی و مسدودسازی دارایی‌های الغنوشی و 9 نفر دیگر خبر داده بود.

در همین رابطه، جنبش النهضه در بیانیه‌ای تاکید کرد: اصرار دولت کودتاگر بر گنجاندن نام راشد الغنوشی رئیس جنبش در پرونده جمعیت خیریه «نماء تونس» و دیگر پرونده‌ها در راستای سیاه‌نمایی‌ها و اتهام‌زنی‌های ناروا برای ترساندن مردم از فرجام شکست همه‌پرسی قانون اساسی انجام می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، این اشارات تلویحی درباره بازگشت جنبش النهضه به قدرت در وضعیت کنونی علیرغم رد واقعیت سیاسی و تاکید چندباره النهضه بر اراده قاطع خود در بازیابی روند دموکراتیک و نه بازگشت به قدرت یا بازگشت به پیش از 25 ژوئیه مطرح می‌شود. (25 ژوئیه به تاریخ آغاز تک‌روی رئیس جمهوری تونس اشاره دارد.)

النهضه تاکید کرد: الغنوشی رئیس پارلمان منحل شده از سوی قیس سعیّد، فهرست اموال و حساب‌های بانکی خود را به مرجع قضایی ارائه کرده است و هیچ پولی از هیچ طرف خارجی یا داخلی از جمله جمعیت خیریه نماء دریافت نکرده است.

این جنبش اصرار دولت کودتاگر بر درج نام الغنوشی در مسایلی که هیچ ارتباطی مالی به وی و دیگر افراد یاد شده ندارد را تقبیح کرده و تلاش‌ها برای تحت کنترل درآوردن دستگاه قضایی به منظور تصفیه حساب رقبای سیاسی را محکوم کرد.

در همین ارتباط، «رفیق عبدالسلام»، وزیر امور خارجه سابق و عضو مجلس شورای جنبش النهضه در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: مساله جمعیت خیریه نماء ساختگی و برای ایجاد جنجال سیاسی و رسانه‌ای توسط دستگاه قضایی تابع قیس سعیّد است. باید جلسات قضایی در حالی که قضات اعتصاب کرده‌اند، سریعا برگزار شود تا رد پای دخالت‌های سیاسی در این پرونده معلوم شود.

عبدالسلام گفت: این نخستین بار و آخرین آن نیست که قیس سعیّد از دستگاه قضایی برای حمله به رقبای خود استفاده می کند. من شخصا هیچ ارتباطی به موسسه نماء ندارم و تنها به خاطر مسئولیت گذشته‌ام به عنوان مسئول روابط خارجی النهضه در جریان امور آن بودم.

وی اظهار داشت: درج نام من، الغنوشی و الجبالی برای ضربه زدن به النهضه و جبهه اپوزیسیون از طریق اعمال فشار و ایجاد پرونده‌های قضایی ساختگی است، طرح همه‌پرسی قیس سعید با تنگنایی بزرگ مواجه است و به احتمال زیاد پس از مخالفت اغلب گروه‌های سیاسی و اجتماعی با تحریم مردمی گسترده رو به رو خواهد شد.

عبدالسلام گفت: کودتا اکنون خواهان ایجاد تنش در جبهه اپوزیسیون و کشاندن برخی طرف‌های خشمگین علیه انقلاب و دموکراسی در چارچوب بازی قطب‌بندی سیاسی و ایدئولوژیک است، من تاکید می کنم که همه پرسی شکست خورده است و مردم قانون اساسی که قیس سعید تدوین کرده، به رسمیت نخواهند شناخت، وی می‌خواهد با این قانون اساسی همه قوا را غصب کند، ما تنها قانون اساسی سال 2014 میلادی را قبول داریم و غیر آن باطل است.

وی اظهار داشت:رئیس جمهوری تونس، النهضه و جبهه اپوزیسیون را مانعی اساسی برای تمرکز بر قدرت مطلقه خود می‌داند، وی مدعی مبارزه با فساد است در حالی که فساد در کاخ قرطاج و اطرافیان وی لانه کرده است.

این خبر را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما