شناسهٔ خبر: 54958370 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بررسی 2 فرضیه مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال

شاگردان عطایی چشم‌انتظار موفقیت ایتالیایی‌ها

صاحب‌خبر -
شاگردان عطایی چشم‌انتظار موفقیت ایتالیایی‌ها

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: مسابقات هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال2022 روز گذشته با برگزاری چهار رقابت در دو کشور ژاپن و لهستان آغاز شد. با تغییرات اعمال‌شده در سبک و سیاق چهارمین دوره مسابقات، تمام تیم‌های حاضر به‌جای دیدار با تمام تیم‌ها با 12تیم رقابت می‌کنند که تیم‌های آلمان، آمریکا، آرژانتین، کانادا، برزیل، استرالیا، ژاپن و فرانسه چهار دیدار پایانی خود در مرحله مقدماتی را در ورزشگاه مرکزی شهرداری اوزاکا برگزار خواهند کرد و کشورهای بلغارستان، ایتالیا، لهستان، ایران، چین، هلند، صربستان و اسلوونی با سفر به شهر گدانسک مسابقات خود را در مجموعه آرگوآرنا  دنبال می‌کنند. با تغییرات اعمال‌شده در این دوره از مسابقات به‌جای صعود چهار تیم به مرحله نهایی 7تیم برتر به‌همراه کشور میزبان مرحله نهایی یعنی ایتالیا در تاریخ 29تیر تا 2مرداد در ورزشگاه بونیپل‌آرنا شهر بولونیا به‌دنبال کسب رتبه‌های برتر با یکدیگر رقابت می‌کنند اما قطعیت حضور در ایتالیا در مرحله نهایی به‌منزله خیال راحت آنها بابت قرعه‌ای آسان نیست و لاجوردی‌پوشان برای موفقیت برابر بلغارستان، ایران، صربستان و هلند با فراخواندن ایوان زایتسف به اردو، قصد حفظ جایگاه‌شان را بین 8تیم برتر دارند.

ایتالیا به‌دنبال کسب بیشترین برد ممکن
دیدارهای مرحله نهایی به‌صورت حذفی برگزار خواهد شد و تیم قهرمان برای رسیدن به جام قهرمانی سه دیدار پیش‌روی خود می‌بیند. با توجه به باقی‌ماندن 3 تا 4 دیدار برای تمام تیم‌های حاضر نمی‌توان با قطعیت درمورد سبک و سیاق برخورد تیم‌ها در مرحله بعد صحبت کرد اما از همین الان مشخص است که درصورت حضور ایتالیا بین 8تیم برتر مرحله مقدماتی، تیم هشتم این مرحله نیز به دور بعد صعود می‌کند و درصورت ناکامی این تیم و قرار گرفتن در جایگاه نهم تا شانزدهم تنها می‌توان برای 7تیم نخست شانس حضور در مرحله بعد را قائل شد. درصورت قرار گرفتن ایتالیا در جایگاه اول تا هشتم این تیم به‌عنوان صدرنشین محاسبه می‌شود و سبک و سیاق برخورد تیم‌ها به شکل زیر است.
1. دیدار یک‌چهارم نهایی: ایتالیا برابر تیم هشتم مرحله مقدماتی
2. دیدار یک‌چهارم نهایی: تیم دوم مرحله مقدماتی مقابل تیم هفتم مرحله مقدماتی
3. دیدار یک‌چهارم نهایی: تیم سوم مرحله مقدماتی برابر تیم ششم مرحله مقدماتی
4. دیدار یک‌چهارم نهایی: تیم چهارم مرحله مقدماتی برابر تیم پنجم مرحله مقدماتی
همچنین درصورت قرار گرفتن ایتالیا در جایگاه نهم تا شانزدهم مرحله مقدماتی؛ این تیم به‌عنوان تیم هشتم تلقی می‌شود و قرعه‌ای سخت انتظارش را می‌کشد.
دیدار1: یک‌چهارم نهایی: ایتالیا مقابل صدرنشین مرحله مقدماتی
دیدار2: یک‌چهارم نهایی: تیم دوم مرحله مقدماتی مقابل تیم هفتم مرحله مقدماتی
دیدار3: یک‌چهارم نهایی: تیم سوم مرحله مقدماتی مقابل تیم ششم مرحله مقدماتی
دیدار4: یک‌چهارم نهایی: تیم چهارم مرحله مقدماتی مقابل تیم پنجم مرحله مقدماتی
بعد از برگزاری چهار دیدار این مرحله تیم‌ها باید اول مرداد در چهارچوب دیدارهای نیمه‌نهایی برابر یکدیگر قرار گیرند که برنده دیدار اول و چهارم یک‌چهارم نهایی در یک رقابت مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت و برنده دیدار دوم و سوم یک‌چهارم نهایی برای حضور در فینال با هم دیدار خواهند کرد. برای تعیین جایگاه بازندگان مرحله یک‌چهارم نهایی به رتبه آنها در مرحله مقدماتی توجه می‌شود اما با تصمیم فدراسیون جهانی والیبال تیم‌های ناکام در مرحله نیمه‌نهایی شانس حضور در رده‌بندی را دارا هستند.

ایتالیا معادلات صعود را تعیین می‌کند
شاگردان بهروز عطایی پیش از آغاز هفته سوم رقابت‌ها با کسب 4برد برابر چین، استرالیا، آمریکا و کانادا و ثبت 4شکست مقابل هلند، ژاپن، بلغارستان و برزیل با 12امتیاز در جایگاه هشتم ایستاده بودند و برای بهبود وضعیت‌شان در جدول و صعود به مرحله بعدی به دیدار لهستان، ایتالیا، اسلوونی و صربستان خواهند رفت که به‌نسبت دیدار دیگر تیم‌های همسایه ایران در جدول کار سختی پیش‌روی شاگردان عطایی است. تیم‌ملی برزیل که تا پیش از آغاز هفته سوم رقابت‌ها با کسب 5برد، 3شکست و 15امتیاز جایگاهی بهتر از ششمی نصیبش نشده بود در 4دیدار پایانی خود مقابل آلمان، کانادا، فرانسه و ژاپن به میدان خواهد رفت. تا پیش از آغاز هفته سوم در جایگاه هفتم تیم هلند قرار دارد که با کسب 5برد، 3شکست و 14امتیاز باید در هفته سوم به دیدار چین، بلغارستان، لهستان و ایتالیا برود. به جایگاه نهم، شاگردان ایگور کولاکوویچ تکیه زده‌اند که ارمغان‌شان در 8دیدار ابتدایی 4پیروزی، 4شکست و کسب 11امتیاز بوده است. آنها در ادامه رقابت‌ها به دیدار اسلوونی، ایتالیا، ایران و چین خواهند رفت. همچنین اسلوونی تا پیش از آغاز هفته پایانی با کسب 3برد، 5شکست و 9امتیاز جایگاهی بهتر از دهمی دستاوردش نبود و آنها برای صعود به مرحله نهایی راهی به‌جز کسب بیشترین برد و حداکثر امتیاز مقابل صربستان، بلغارستان، ایران و لهستان ندارند.
با بررسی دیدارهای ایران، برزیل، هلند، صربستان و اسلوونی متوجه خواهیم شد در مجموعه ورزشی آرگوآرناگدانسک لهستان دیدارهای مهمی بین سه تیم صربستان، اسلوونی و ایران برگزار خواهد شد که موفقیت شاگردان بهروز عطایی برابر شاگردان ایگور کولاکوویچ و مارک لبدو تا حدود بسیار زیادی راه ایران را برای دومین حضورش در مرحله نهایی تسهیل خواهد کرد. اما فارغ از نیاز ایران بابت پیروزی مقابل صربستان و اسلوونی مهم‌ترین نکته‌ای که منجر به حضور شاگردان عطایی بین هشت تیم نهایی می‌شود، موفقیت ایتالیا برابر بلغارستان، صربستان و هلند خواهد بود که سرانجام آن حضور لاجوردی‌پوشان در بالای جدول و ایجاد شانس برای هشتمین تیم جدول برای صعود به مرحله نهایی است. البته همان‌طور که پیش از این اشاره شد ایتالیا به‌دلیل اهمیت حفظ جایگاهش در جدول با اضافه‌کردن ایوان زایستف قصد دارد در مسابقاتی که میزبانی آن برعهده‌اش است راهی آسان‌تر را بپیماید و در مرحله یک‌چهارم به دیدار ضعیف‌ترین تیم صعودکرده برود و درصورت حضور در نیمه‌نهایی مقابل برنده بازی چهارم یک‌چهارم نهایی قرار گیرد.

نظر شما