شناسهٔ خبر: 54952913 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آمار جدید قاچاق کالا

دنیای‌اقتصاد : جدیدترین آمار قاچاق اعلام شد. یک مقام وزارت صمت دیروز اعلام کرد که حجم کالای قاچاق لوازم‌‌‌خانگی، سالانه یک‌میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار است. این در حالی است که حجم کالای غیر‌قاچاق در این بخش به ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار می‌‌‌رسد. او همچنین آماری درباره قاچاق در بازارهای مختلف ارائه داد. آن‌طور که معاون وزیر صمت اعلام کرد، حجم قاچاق در بخش اسباب‌‌‌بازی سالانه به ۵۰۰میلیون دلار و در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو سالانه به بیش از ۲میلیارد دلار می‌‌‌رسد.

صاحب‌خبر -

در همین راستا، روز گذشته، نشست مشترک دبیران کمیسیون‌‌‌های برنامه‌‌‌ریزی و هماهنگی و نظارت بر امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور روسای سازمان‌های صمت استان‌‌‌های سراسر کشور در تهران برگزار شد. در این نشست، مباررزه با قاچاق سازمان‌یافته، به‌خصوص در بخش لوازم‌خانگی مورد تاکید حاضران قرار گرفت. البته به گفته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پدیده قاچاق در همه‌جای دنیا وجود دارد؛ اما تنها در ایران است که تمام بخش‌های اقتصادی را درگیر کرده است. او نقش سامانه‌ها را در مبارزه با قاچاق و رصد زنجیره تولید و تجارت مهم دانست و به اختلافی که بین گمرک و وزارت صمت در این زمینه وجود دارد، اشاره کرد.همچنین مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی روز گذشته اعلام کرد: ۱۴‌هزار فقره پرونده مربوط به قاچاق کالا با ارزش بیش از ۱۰۰میلیون تومان کشف شده و قاچاق حدود ۵۱‌درصد رشد کرده است.

بنا بر گفته‌‌‌های وی، بیشترین ریسک قاچاق در سطح عرضه است و اگر آن را ناامن کنیم، واردات غیرمجاز نیز کنترل می‌شود.   این موضوع در حالی مطرح شده که در روزهای اخیر نیز مقامات دیگری از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عدم‌انجام تکالیف مربوط به سامانه جامع تجارت از سوی گمرک اشاره داشتند. اما مسوولان گمرک عنوان کردند که همکاری آنها برای اتصال به این سامانه و ارائه اطلاعات و داده‌ها خوب بوده و از ۶تکلیف واگذارشده به گمرک، چهارتکلیف انجام شده و تنها دو تکلیف باقی مانده است.   کارشناسان عنوان می‌کنند علاوه بر اینکه قاچاق به صورت مستقیم تاثیر سوئی بر اقتصاد کشور دارد، به طور غیرمستقیم، بر اشتغال‎‌‌‌زایی نیروی داخلی آسیب جدی می‌‌‌زند. به گفته آنها، بهترین راه مبارزه با قاچاق، افزایش کیفیت کالاهای درون بازار و قیمت‌گذاری منصفانه آنها در بازار است. به همین دلیل هم قانون‌گذار، قوانین سختی را برای مبارزه با قاچاق تعریف می‌کند تا از میزان این پدیده کاسته شود.

مبارزه با قاچاق سازمان‌یافته

علی مؤیدی خرم‌آبادی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت در این نشست حاضر شدند و نکات خود درباره قاچاق و مبارزه با قاچاق سازمان‌‌‌یافته را بیان کردند. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این نشست، با بیان اینکه بخشی از پدیده قاچاق حاصل قوانین کهنه و غیرکارآمد است که زمینه را برای قاچاقچیان ایجاد می‌کند، اظهار کرد: رئیس‌جمهور مباحث مبارزه با قاچاق را پیگیری می‌کند و به طور اساسی و بنیادی می‌‌‌خواهد این مساله حل شود.علی مؤیدی خرم‌آبادی، با ارائه توضیح در خصوص درگیر شدن بخش‌های مختلف اقتصادی با قاچاق، ‌‌‌افزود: در همین راستا اقدامات بسیار خوبی انجام شده؛ اما این به معنای آن نیست که قاچاق در کشور صفر می‌شود؛ چرا که در هیچ جای دنیا قاچاق صفر نشده است. نکته حائز اهمیت این است که در هیچ جای دنیا قاچاق مانند کشور ما، بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی را درگیر نکرده است.

این مقام مسوول تاکید کرد: کشور در برهه کنونی، آمادگی عملیاتی‌شدن قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دارد. مویدی‌خرم‌‌‌آبادی به نقش سامانه‌ها برای نظارت بر زنجیره تولید و تجارت اشاره کرد و ادامه داد: برای مبارزه با کالاهای قاچاق و همچنین رصد زنجیره تولید و تجارت باید سامانه‌‌‌ها تکمیل شود. با این حال متاسفانه مشکلات بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز حل نشده است. وی همچنین عنوان کرد: در سطح عرضه بعد از شکل‌‌‌گیری جلسات مبارزه با قاچاق شاهد تشکیل تیم‌‌‌هایی برای مبارزه با قاچاق هستیم که اگر به صورت برنامه‌‌‌ریزی‌شده مبارزه با قاچاق را در سطح عرضه انجام دهیم، مطمئنا موفق خواهیم شد. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به عرضه کالاهای قاچاق لوازم‌خانگی در خیابان امین‌حضور، عنوان کرد: متاسفانه با وجود اقدامات زیادی که برای مبارزه با کالای قاچاق انجام می‌شود، وقتی به این خیابان مراجعه می‌‌‌کنید احساس نمی‌کنید که اقدامی برای مبارزه با قاچاق انجام شده است. 

باید بساط قاچاق در این منطقه و خیابان‌‌‌های مشابه آن در سراسر کشور جمع شود. او همچنین به نقش تولید کالای باکیفیت در جهت مبارزه با قاچاق اشاره کرد و در این باره نیز گفت: اگر تولید، باکیفیت باشد، کالاهای بنجل در سطح عرضه جایی نخواهند داشت. خوشبختانه وزارت صمت نیز در حال حرکت به این سمت است. مویدی خرم‌آبادی با نگاه به سازوکارهای مبارزه با قاچاق در بازار، تاکید کرد: اگر کالاهایی که در بازار عرضه می‌‌‌شوند دارای شناسه کالا کد رهگیری و قبض انبار باشند، بسیاری از هزینه‌‌‌های تکراری در بحث مبارزه با قاچاق را نخواهیم داشت. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از سال ۹۹ به بعد آمار قاچاق را نداریم و این در حالی است که وزارت صمت باید این آمار را در اختیار ما قرار دهد؛ اما ستاد معطل ارائه این آمار از سوی وزارت صمت است.

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت نیز در این جلسه حاضر بود. او در جمع خبرنگاران نکاتی را درباره قاچاق و مبارزه با آن برشمرد.  آن گونه که برادران اظهار کرد، وزارت صمت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشت‌راهبرد را در نظر گرفته است. برخی از این راهبردها عبارتند از: «هم‌‌‌افزایی بین دستگاهی و استانی در رده‌‌‌های مختلف»، «قانونمندی»، «همه‌‌‌جانبه بودن»، «استمرار در کار» و «ارتباط با رسانه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز».  معاون صنایع عمومی وزیر صمت تصریح کرد: هدف ما از مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز بر قاچاقچیان کلان و سازمان‌یافته است؛ زیرا قاچاقچیان کلان در بازار حجم میلیارد دلاری را جابه‌‌‌جا می‌کنند.‌‌‌

این مقام مسوول افزود: متاسفانه در بازار شاهد هستیم که کارتن لوازم‌خانگی به قیمت ۲میلیون تومان فروخته می‌شود. این نشان می‌دهد که قصد سوءاستفاده از آن را دارند. برادران، گریزی هم به اولویت‌‌‌بندی‌‌‌های مبارزه با قاچاق زد و یادآوری کرد: برنامه وزارت صمت برای مبارزه با کالاهای قاچاق براساس اولویت‌‌‌بندی انجام می‌شود. ابتدا مبارزه با کالاهای قاچاق در بخش قطعات خودرو بود که بعد لوازم خانگی و همچنین محصولات دخانی به آن اضافه شد و بعد از آن نیز به حوزه لوازم آرایشی، پوشاک، اسباب‌‌‌بازی و پتروشیمی‌‌‌ها وارد خواهیم شد. نکته آنکه حجم قاچاق در بخش اسباب‌‌‌بازی سالانه ۵۰۰ میلیون دلار است. معاون صنایع عمومی وزیر صمت توضیح داد: در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو سالانه بیش از ۲میلیارد دلار کالای قاچاق جابه‌‌‌جا می‌شود و در صورت اضافه‌کردن کالاهای تقلبی به آن، حجم کالاهای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم و قطعات یدکی خودرو به ۵/ ۲میلیارد دلار در سال می‌‌‌رسد.

برادران با بیان اینکه حجم بازار لوازم‌‌‌خانگی در کشور ۶ میلیارد دلار است، گفت: حجم کالای قاچاق لوازم‌‌‌خانگی ۷/ ۱میلیارد دلار و حجم کالای غیرقاچاق در این بخش ۳/ ۴میلیارد دلار است. در همین راستا مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: ۱۴‌هزار فقره پرونده مربوط به قاچاق کالا با ارزشی بیش از ۱۰۰میلیون تومان کشف شده است که ۵۱‌درصد رشد نشان می‌دهد. عبدالمجید اجتهادی با بیان اینکه وظیفه سازمان اموال تملیکی، نگهداری و تعیین‌تکلیف کالاهای متروکه و قاچاق است، اظهار کرد: اموال متروکه دوسوم کالاها را تشکیل می‌دهند، اما در هر دو بخش اقدامات خوبی انجام شده است. وی با بیان اینکه وضعیت کنترل قاچاق با همکاری نهادها بهبود پیدامی‌کند، افزود: بیشترین ریسک قاچاق در سطح عرضه است که اگر آن را برای متخلفان ناامن کنیم، واردات غیرمجاز نیز کنترل خواهد شد.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت، کنترل سطح عرضه است، خاطرنشان کرد: با فراهم‌کردن ابزار می‌‌‌توانیم بیشترین جواب‌‌‌دهی را در این بخش به دست بیاوریم. اجتهادی با بیان اینکه در سال‌جاری ۱۰۰‌هزار پرونده وارد شعب سازمان تعزیرات حکومتی شده است، گفت: این میزان رشد ۲۳‌درصدی دارد که البته ارزش آن به دلیل شرایط اقتصادی کشور ۱۰۰‌درصد رشد داشته است.وی تصریح کرد: ۷۵‌هزار فقره پرونده زیر ۱۰۰میلیون تومان در زمینه قاچاق کشف شده است و ۱۴‌هزار فقره پرونده بیش از ۱۰۰میلیون تومان ارزش دارد. دیروز سه‌‌‌شنبه، ۱۴تیرماه ۱۴۰۱، دلار در صرافی‌‌‌های بانکی با ۲۶ تومان افزایش نسبت به ‌روز دوشنبه، به قیمت ۲۷‌هزار و ۸۰۲تومان فروخته شد.

نظر شما