شناسهٔ خبر: 54936488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رویترز: نخست وزیر اسراییل به دنبال فشار بر مکرون در موضوع ایران و حزب‌الله است

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال ایراد فشار بر رییس جمهور فرانسه در موضوع ایران و حزب الله است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رویترز، امروز سه‌شنبه، قرار است یائیر لاپید نخست وزیر جدید اسراییل با امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه دیدار کند. هدف از این دیدار عمدتاً با تمرکز روی ایران و حزب الله است. لاپید احتمالاً از مکرون خواهد خواست تا در مذاکرات برای احیای برجام، فشار بیشتری بر ایران وارد کند و همچنین در مورد حزب‌الله نیز هشدار خواهد داد که این گروه شیعی لبنانی «با آتش بازی نکند».

سفر لاپید به فرانسه، اولین دیدار او در خارج از سرزمین‌های اشغالی از زمان تصدی پست نخست وزیری در هفته گذشته است. این سفر همچنین فرصتی برای انعطاف پذیری دیپلماتیک، در زمانی است که اسرائیلی ها برای انتخابات زودهنگام در نوامبر آماده می شوند.

در همین حال، فرانسه یکی از قدرت‌‌های جهانی است که با ایران بر سر احیای برجام مذاکره می‌کند. این کشور همچنین استعمارگر سابق لبنان است و هم‌اکنون نیز تاثیر زیادی روی تصمیمات بیروت دارد.

از سوی دیگر، یک مقام ناشناس در دولت رژیم صهیونیستی گفت: فرانسوی‌ها در موضوع ایران کاملاً فعال هستند. استدلال ما این است، اسرائیل با برجام (توافق هسته ای 2015) مخالف است. ما مخالف توافق نیستیم ما یک معامله خوب می خواهیم.

وی افزود: برای ما مهم است که ادعای خود را مطرح کنیم. اسرائیل با بازگشت به برجام (توافق هسته ای 2015) مخالف است. در عین حال، ما مخالف معامله نیستیم. ما به دنبال یک توافق بسیار قوی هستیم. از زمانی که آمریکا از این پیمان خارج شد، ایران در حال نقض و سرعت بخشیدن به پروژه های دارای قابلیت ساخت بمب بوده است. پیشرفت های تکنولوژیکی این کشور مذاکرات غیرمولد را تسریع کرده است.

این مقام اسرائیلی خواستار فشار هماهنگ بر ایران شد. وی در مورد حزب الله هم مدعی شد: حزب الله لبنان جبهه واقعی اسرائیل با ایران است. لاپید مطالب جدیدی را منتشر خواهد کرد که توضیح می دهد چگونه حزب الله، لبنان را به خطر می اندازد.

گفتنی است با اینکه حزب الله و لبنان چند سالی است که درگیری نداشته‌اند اما اسراییل چند روز پیش مدعی شد پهپادهای حزب الله را منهدم کرده است. اسراییل و لبنان بر سر آب‌های سرزمینی و یک میدان گازی در مدیترانه اختلاف نظر دارند.

نظر شما