شناسهٔ خبر: 54925982 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشد ۱۵۰ درصدی سفارش تولید ناوگان ریلی در بهار امسال

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طی بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل سفارش تولید ناوگان ریلی ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، سید میعاد صالحی در مراسم بهره‌برداری از 319 ناوگان جدید ریلی یادآور شد : در سال 1400 رکورد تولید داخلی ناوگان هم به لحاظ تعداد و هم ارزش شکسته شد که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن مربوط به نیمه دوم سال قبل بود.

وی افزود: در سال 1401 و بنا به نامگذاری امسال یکی از مهمترین مصادیق این شعار، حوزه حمل و نقل ریلی است که هم با اشتغال زایی عجین است و هم با نفوذ فناوری می تواند جهش خوبی پیدا کند.

 مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: در دولت سیزدهم، نگاه به توسعه حمل و نقل ریلی است و همانطور که بارها در بیانات رئیس جمهور محترم و وزیر محترم راه و شهرسازی شاهد بوده ایم، بر موضوع توسعه حمل و نقل ریلی تاکید شده و از این حوزه نیز حمایت‌های خوبی انجام داده اند.

رئیس هیات مدیره راه‌آهن گفت: بخشی از حوزه ناوگان با توجه به بدهی های سنگین چند هزار میلیارد تومانی، علاوه بر فرسودگی، زمین‌گیر شده و تعمیرات اساسی نیز جا مانده بود و لازم بود این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی افزود: با توجه به حمایت‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر  راه و شهرسازی توانستیم بخشی از این بدهی را که به جا مانده از گذشته بود تسویه کنیم و البته بخشی نیز هنوز باقی مانده است.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: همچنین موضوع توسعه ناوگان نیز در دستور کار بوده است. استفاده هدفمند از امکاناتی مثل تبصره 18 و ماده 12 قانون. بنابراین در جلسات مختلف سعی کردیم بروکراسی را کاهش دهیم و تلاش های خوبی صورت گرفت تا امکان و تسهیل هدفمندتر به تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران تعلق پیدا کند و بازگشت این سرمایه نیز به نحو بهتری تضمین شود.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به تفاهم انجام شده بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر جهاد کشاورزی در مورد حمل کالاهای اساسی گفت:  برای اولویت قرار دادن حمل کالاهای اساسی از طریق حمل و نقل ریلی، بهره‌برداران و سرمایه گذاران در سفارش گذاری خود به سمت واگن های فله بر و لبه بلند حرکت کرده اند و امیدواریم بتوانیم رشدی که در سه ماهه اول امسال در جهت سفارش تولید ناوگان ریلی صورت گرفته و 150 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، در فصول دیگر سال هم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ترانزیت ریلی اشاره و خاطرنشان کرد: دو هفته قبل، اولین قطار ترانزیتی از مبدا قزاقستان به ترکیه راه اندازی شد و امیدواریم در دولت سیزدهم با توجه به دیپلماسی حمل و نقل، بتوانیم کریدور های شمال- جنوب و شرق- غرب را فعال کنیم و با توجه به حمایت های دولت محترم، از همه ظرفیت‌ها برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم که بخشی از این ظرفیت‌، رکن حمل و نقل خصوصی است.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: در همین راستا بزودی با انجمن تولید کنندگان حمل و نقل ریلی جلسه‌ای برای کاهش بروکراسی و افزایش حداکثری تولید ناوگان برگزار خواهیم کرد.

 وی ادامه داد: یکی از گلوگاه‌های ما علاوه بر حوزه ناوگان مسافری که در طول سالهای گذشته، کمتر به آن پرداخته شده و در زمان کرونا نیز آسیب دیده، موضوع لکوموتیو است. امیدواریم در فصل آتی بتوانیم تعداد ناوگانی که اضافه می کنیم بویژه لکوموتیو افزایش یابد.

 وی خاطر نشان کرد: امیدواریم بتوانیم از همه ظرفیت های بخش خصوصی در کنار استفاده از بودجه های دولتی و سایر امکاناتی که وجود خواهد داشت، استفاده کنیم تا طلیعه خوبی برای رشد حمل و نقل ریلی داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما