شناسهٔ خبر: 54913725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

حزب ''روسیه متحد'' همچنان یکه‌تاز صحنه سیاسی و اقتصادی روسیه است

نظرسنجی ها نشان می دهد چهار حزب روسیه کرسی های پارلمان این کشور (دوما) را بین خود تقسیم خواهند کرد

صاحب‌خبر -
عادلی/خبرگزاری آران

 

خبرگزاری آران/سرویس روسیه

نظرسنجی ها نشان می دهد چهار حزب روسیه کرسی های پارلمان این کشور (دوما) را بین خود تقسیم خواهند کرد.

ولی اداره امور کشور تا حد زیادی در دست حزب حاکم quotation markروسیه متحد quotation markباقی خواهد ماند و سه حزب دیگر نقش احزاب کوچک مخالف را بازی خواهند کرد.

 به گزارش آران نیوز به نقل از خبرگزاری آلمان،حزب روسیه متحد که دمیتری مدودف رئیس جمهور و ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه عضو آن هستند خود را حزب محافظه کار مدافع ملی گرایی و نقش آفرینی جهانی روسیه به عنوان ابرقدرت توصیف می کند و حامی برقراری روابط نزدیکتر با کلیسای ارتدوکس روسیه است.

رهبران این حزب اتحادی قدرتمند تشکیل داده اند و در بسیاری از مسائل دیدگاههای یکسانی دارند که مطابق با دیدگاه دولت است.

اعضای این حزب تقریبا به طور کامل کنترل بخشهای انرژی و صنایع سنگین و استخراج معادن روسیه را به دست گرفته اند.

در بخش سیاست خارجی، حزب quotation markروسیه متحد quotation markبازگشت روسیه به صحنه جهانی به عنوان ابرقدرت را یکی از مهمترین دستاوردهای خود توصیف می کند.

این حزب تقویت قدرت تسلیحاتی روسیه و اجرای اصلاحات در بخش نظامی و مقابله با ناتو و آمریکا را در فهرست اولویتهایش قرار داده است.

ولی روابط این حزب با چین دوستانه بوده است.

این حزب همچنین اروپا را بازاری برای بخش انرژی روسیه می داند که باید کنترل آن را در اختیار داشته باشد. از نظر اجتماعی حزب روسیه متحد معتقد است طرحهای ساخت مسکن با حمایت مالی دولت و کمک به خانواده هایی که فرزندان زیادی دارند و افزایش هزینه های آموزشی نشان می دهد این حزب برای بالا بردن سطح زندگی مردم در روسیه جدی است.

حزب کمونیست که ریاست آن را گنادی زیوگانف سیاستمدار کهنه کار روس بر عهده دارد رقیب حزب روسیه متحد در انتخابات محسوب می شود.

زیوگانف به شدت با سیاست آزادسازی اقتصادی و تجزیه اتحاد شوروی سابق در دهه 1980 مخالف بود.

کمونیستهای روسیه می گویند همچنان به دوره اتحاد شوروی و اصول آن وفادار هستند.

اکثر طرفداران این حزب سالمندانی هستند که به وفاداری به کمونیسم در طول حیات خود خو گرفته اند.

اما برنامه های این حزب در این روزها در مخالفت با مالکیت خصوصی یا فعالیت تجاری نیست بلکه بر این نکته تاکید دارد که حزب روسیه متحد مسئول واگذاری سمتهای دولتی به ژنرالهای ارتش است و دوستی با نخبگان ثروتمند را بر بهبود شرایط زندگی شهروندان عادی روس ترجیح می دهد.

پایبندی حزب کمونیست بر مواضع خود و شهرت آن به عنوان حزبی که هیچ گاه از حمایت طبقه کارگر دست نکشیده موجب شده است این حزب در میان طبقات کم درآمد جامعه محبوبیت داشته باشد. رهبری حزب دموکراتهای آزاد را ولادیمیر ژیرینفسکی بر عهده دارد که سیاستمداری راستگرا و تندرو است و به علت مطرح کردن پیشنهادهایی همچون پس گرفتن آلاسکا از آمریکا و ریختن بمب هسته ای بر سر شورشیان مسلمان در منطقه قفقاز و مسلح کردن روسها به تفنگهای ساچمه ای برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان، معروف است.

پیش بینی می شود دموکراتهای آزاد نیز مانند کمونیستها در انتخابات دوما کرسی هایی را به دست آورند ولی تحلیلگران درباره میزان محبوبیت حزب دموکراتهای آزاد به علت رویکرد قوم گرایانه آن اختلاف نظر دارند.

همچنین این احتمال وجود دارد که برخی روسها برای نشان دادن نارضایتی خود از کل روند انتخابات، به حزبی رای دهند که ریاست آن را فردی جنجالی بر عهده دارد.

تبلیغات انتخاباتی ژیرینفسکی به دنبال افزایش احساس نارضایتی از طبقه ثروتمند بوده است که ظاهرا همچنان بر ثروتش افزوده می شود.

این حزب ارزشهای سنتی روس ها مانند داشتن ارتش قدرتمند و حمایت دولت از بازنشستگان را کنار گذاشته است. سومین حزب مطرح در انتخابات روسیه حزب quotation markروسیه عادل quotation markاست که حزب چپگرای میانه رو است و در تبلیغاتش خود را دوقلوی حزب سوسیال دموکرات اروپا معرفی می کند.

این حزب خواستار تاسیس مدارس بهتر و افزایش کمک به بهداشت عمومی و مداخله دولت در بازار برای پایان دادن به سیطره ثروتمندان و اخذ مالیات تصاعدی از ثروت است.

از برجسته ترین ویژگیهای حزب روسیه عادل این است که این حزب جایگزین سیاسی حزب quotation markروسیه متحد quotation markمحسوب می شود که سالهاست بر روسیه حکمرانی می کند.

quotation markیابلوکو quotation markو quotation markمیهن پرستان روسیه quotation markو quotation markپرونده عادلانه quotation markاحزاب کوچکتری هستند که در انتخابات روسیه شرکت دارند.

نظرسنجی ها نشان می دهد بخت این احزاب برای دستیابی به هفت درصد آراء که برای ورود به دوما ضروری است، بسیار اندک است.

پایان پیام

نظر شما