به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرزادیپور در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر دلاری شدن قیمت بلیت پرواز برای اتباع خارجی، اظهار کرد: انجمن شرکتهای هواپیمایی مجموعهای از ایرلاینهاست که تصمیمات صنفی را بررسی، تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال اجرای آنها میرود.
وی گفت: درباره اینکه شکل این هزینهها چگونه باشد مقداری خیلی دقیق عمل نشد. واقعیت هزینهها این است که بهعنوان مثال بلیت پرواز آبادان-مشهد در نجف با قیمت 90 دلار فروخته میشود. سیستمهایی که در نجف فروش دارند این مسیر پروازی را با قیمت 90 تا 95 دلار میفروشند. این درحالی است که برای پرواز آبادان- مشهد 700 تا 800 هزار تومان به ایرلاین پرداخت میشود و پول بلیت به جیب ایرلاین نمیرود. در واقع این پول نصیب واسطهها میشود.
سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه اگر شرکتها توان داشته باشند مستقیما در عراق فروش بلیت پرواز برای اتباع این کشور را انجام میدهند، اظهار کرد: واسطهها-آژانسها، دفاتر خدماتی- باید در حد استاندارد یعنی 9 تا 10 درصد از قیمت بلیت را دریافت کنند که اینگونه نیست و سهم سازمان -ایرلاین را پرداخت نمیکنند.
فرزادیپور گفت: بهدنبال تغییر روش کار هستیم که بعدا درباره آن اطلاعرسانی میشود.
بدهی 270 میلیون دلاری هواپیماهای برجامی
وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در رابطه با هواپیماهای ATR و زمینگیر بودن این پرنده و احتمال فروش آنها، اظهار کرد: اداره ایرلاینها مبتنی بر درآمد و هزینههاست؛ هواپیماهای "ای تی آر" با توجه به مطالبات واقعا زیانده هستند. یعنی در 90 درصد خطوط هوایی که ما استفاده میکنیم این هواپیماها زیانده هستند.
وی در عین حال افزود: به هر حال تکالیفی داریم و مشکلات و محدودیتها را میدانیم، از این رو تلاش کردهایم در این مسیرها-تکلیفی- خدمترسانی کنیم. تعدادی از این هواپیماها زمینگیر هستند اما به مفهوم کنار گذاشته شدن اینها نیست. از این هواپیماها حتما در مسیرهایی استفاده خواهیم کرد که حداقل زیاندهی را داشته باشند یا حداقل سربهسر باشند.
فرزادیپور گفت: بدهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بابت هواپیماهای ای تی آرحدود 270 میلیون دلار است. در حال رایزنی هستیم تا پروازهای هما را در نقاط مختلف بینالمللی برقرار کنیم که در این راستا پروازهای رم ایتالیا را مجددا راهاندازی کردهایم.
انتهای پیام/
∎