شناسهٔ خبر: 54897464 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

تنش های در مناقشه گازی کاریش بالا می گیرد

بیانیه حزب الله در مورد پهپاد های شناسایی این حزب / وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: پهپادهای حزب الله را سرنگون کردیم

جنبش حزب الله لبنان شامگاه امروز شنبه درباره ادعاهای رژیم موقت صهیونیستی مبنی بر رهگیری پهپادهای این جنبش بیانیه صادر کرد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) شبکه خبری المیادین به نقل از حزب الله گزارش داد، بعد از ظهر امروز دوشنبه، گروه شهیدان «جمیل سکاف» ‏و «مهدی یاغی»، سه پهپاد غیر مسلح و در اندازه‌های مختلف به سمت منطقه مورد مناقشه میدان «کاریش» به پرواز درآوردند.

 

حزب الله تأکید کرد، مأموریت این پهپادهای شناسایی بوده و «مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز [به صهیونیستها] رسید. پیروزی فقط نزد خداوند عزیز و جبار است».

 

ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه امروز مدعی شد که سه پهپاد حزب‌الله را که به سوی سکوی گازی کاریش در شرق دریای مدیترانه در حرکت بوده‌اند، سرنگون کرده است.

 

یک منبع صهیونیستی گفت که نیروی هوایی و دریایی این رژیم، این پهپادها را رهگیری و سرنگون کرده‌اند. به گفته این منبع، پهپادهایی که حزب‌الله به این منطقه گسیل داشته، غیرمسلح بوده‌اند.

 

میدان گازی کاریش مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است. دو روز پیش دو کشتی حفاری متعلق به رژیم صهیونیستی به سوی خط مرزی مورد منازعه تجاوز کرده و یکی از آن‌ها نیز از این خط به اندازه چند مایل عبور کرد.

 

تل آویو مدعی است که میدان گازی کاریش، در آب‌های مورد مناقشه نیست بلکه در منطقه اقتصادی انحصاری رژیم صهیونیستی واقع شده است. 15 خرداد گذشته نیز، کشتی حفاری وابسته به شرکت انرژین وارد منطقه مورد منازعه مذکور شده بود که با واکنش و محکومیت گسترده از سوی بیروت همراه شد.

 

وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی مدعی دفاع از زیر ساخت‌های حیاتی این رژیم برابر تهدیدات شد.

 

به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل شامگاه شنبه پس از ادعای  رهگیری سه پهپاد توسط ارتش اسرائیل، حزب الله را محکوم کرد.

 

گانتز مدعی شد که تل آویو آماده است از زیرساخت‌های خود برابر هر تهدیدی دفاع کند.

 

یک منبع صهیونیستی به خبرگزاری «رویترز» گفت که نیروی هوایی و دریایی این رژیم به رهگیری و سرنگونی این پهپادها پرداخته‌اند. بر اساس گفته این منبع، پهپادهایی که حزب‌الله به این منطقه گسیل داشته، غیرمسلح بوده‌اند.

 

میدان گازی کاریش مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی است. دو روز پیش دو کشتی حفاری متعلق به رژیم صهیونیستی به سوی خط مرزی مورد منازعه تجاوز کرده و یکی از آن‌ها نیز از این خط به اندازه چند مایل عبور کرد.

 

پهپادهای حزب الله بر فراز کاریش چه می خواستند ؟

رژیم صهیونیستی مدعی شده که ۳ فروند پهپاد حزب الله بر فراز میدان گازی کاریش (مورد مناقشه با لبنان ) رهگیری و منهدم کرده است.

 

انهدام این ۳ پهپاد توسط موشک های ضدهوایی ناوچه ها و هواپیمای اف ۱۶ اسرائیل انجام گرفته است .

 

در این خصوص چند نکته باید ذکر گردد.

حزب الله بدون تردید به عمد این پهپادها را به این منطقه مورد اختلاف ارسال کرده تا هشداری جدی به اسراییل در خصوص استخراج از این میدان داده باشد.

 

البته تل آویو فعلا استخراج از این میدان را متوقف کرده اما به نظر می رسد مقصود حزب الله از این اقدام تاثیرگذاری بر مذاکرات غیر مستقیم در خصوص تعیین خطوط آبی باشد .

 

حزب الله قصد انهدام سکو و شناور را نداشته زیرا اگر تمایل به این امر داشت می توانست از طریق اژدر ، موشک و یا قایق تندرو به این امر مبادرت کند .‌

 

پهپادها به جای حرکت در ارتفاع پایین که از گزند رادارهای اسراییلی مصون بمانند در ارتفاعی پرواز کرده اند که به عمد در دید قرار بگیرند تا پیغام سیاسی - نظامی خود را منتقل کرده باشند .

 

 دبیرکل حزب الله تاکید کرده بود که در صورت نظر دولت مستقر دربیروت و نپذیرفتن خواسته های آن توسط رژیم صهیونیستی، مقاومت آمادگی دارد تا حاکمیت لبنان را از طریق نظامی بر میدان کاریش اعمال کند و به نظر میرسد اقدام امروز حزب الله گام اول و هشداری در این خصوص بوده است.

 

انتهای پیام/ع.غ

 

نظر شما