شناسهٔ خبر: 54856845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سایت صهیونیستی «والا» نوشت:

عربستان، اسرائیل و مصر در آستانه امضای توافقی بر سر جزایر راهبردی تیران و صنافیر قرار دارند

صاحب‌خبر -

شفقنا-سایت عبری‌زبان «والا» نوشت: تل‌آویو، ریاض و قاهره در آستانه امضای توافقی هستند که اجازه انتقال مالکیت دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان را می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این سایت اسرائیلی به نقل از مسئولان رژیم صهیونیستی نوشت «نفتالی بنت» نخست‌وزیر، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه و «بنی گانتز»، وزیر جنگ در جریان جزئیات توافق قرار گرفته و با بندهای آن موافقت کرده‌اند.

سایت اسرائیلی واللا تاکید کرد: این توافق دربردارنده تعهدات غیر مرتبط با این دو جزیره و راس آن، موافقت ریاض با پرواز هواپیماهای شرکت‌های اسرائیلی به مقصد جنوب شرق آسیا از حریم هوایی عربستان است؛ اتفاقی که مسیر‌های پرواز به هند، تایلند و چین را به شدت کوتاه خواهد کرد.

در همین رابطه، مسئولان رژیم صهیونیستی اظهار داشتند: عربستان توافقی با مصر امضا خواهد کرد که در آن به اجرای ترتیبات امنیتی در درون این دو جزیره و حفظ آزادی کشتیرانی در تنگه تیران متعهد خواهد شد همچنین ایالات متحده امریکا عمل ریاض به تعهداتش را تضمین خواهد کرد و تضمینی مکتوب به اسرائیل در این باره خواهد داد.

به نوشته این سایه عبری زبان، دیپلمات‌ها و حقوقدانان امریکایی، مصری و سعودی اکنون در حال تکمیل تدوین این توافق هستند و به زودی آن را برای امضای رسمی به پایان خواهند رساند.

سایت والا در ادامه با اشاره به اهمیت راهبردی دو جزیره تیران و صنافیر در دریای سرخ، نوشت: تحقق این توافق، دستاوردی بزرگ برای دولت جو بایدن در خاورمیانه به شمار می رود و می تواند راه را برای برداشتن گام‌های تدریجی میان اسرائیل و عربستان به منظور عادی سازی روابط هموار کند.

و از آنجایی که عربستان و اسرائیل اکنون روابط دیپلماتیکی با هم ندارند، نمی‌توانند توافق دوجانبه و مستقیمی بر سر این دو جزیره امضا کنند لذا مصر و امریکا در تلاش برای ارائه راهکارهای قضایی و دیپلماتیک به منظور به سر انجام رساندن این توافق هستند.

بر اساس توافقی که مصر و اسرائیل در کمپ دیوید امضا کردند، قاهره متعهد به عاری از سلاح بودن تیران و صنافیر شد و با درخواست اسرائیل برای استقرار ناظران بین المللی تحت نظر امریکا موافقت کرد اما اکنون عربستان پس از اعمال حاکمیت بر این دو جزیره در سال 2018 میلادیف خواهان دست شستن اسرائیل از شرط خود مبنی بر حضور ناظران بین المللی است و تل آویو نیز پذیرش این درخواست را مشروط به این کرده است که ریاض با ترتیات امنیتی در داخل این جزایر موافقت کند؛ ترتیباتی امنیتی که در صورت انجام، دیگر نیازی به وجود ناظران بین المللی باقی نخواهد گذاشت.

به گفته مسئولان رژیم صهیونیستی که با سایت واللا گفت‌وگو کرده اند، عربستان با همه تعهدات مصر در کمپ دیوید درخصوص تیران و صنافیر موافقت کرده است و گانتز و نهادهای امنیتی اسرائیل معتقدند که بندهای توافق سه جانبه تضمین کننده منافع امنیتی اسرائیل در دریای سرخ است.

دو جزیره تیران و صنافیر در تنگه راهبردی تیران قرار دارند؛ تنگه‌ای که مسیر دسترسی به بندر عقبه در اردن و بندر ایلات در اسرائیل را فراهم می‌کند. مقامات عربستان و مصر می‌گویند که عربستان کنترل این جزایر را در سال ۱۹۵۰ به مصر واگذار کرده است و در جریان توافق صلح مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۹، این جزایر از حضور نیروهای نظامی خالی شده است.

اهداف بزرگتر در ورای این توافق چیست؟

به گفته منابع آگاه، دولت بایدن بر این باور است که نهایی کردن این توافق می‌تواند بین طرفین اعتماد ایجاد کند و گشایشی برای برقراری روابط گرم‌تر بین اسرائیل و عربستان سعودی شود. دو کشوری که در حال حاضر روابط دیپلماتیک رسمی ندارند.

در صورت تحقق این توافق، این بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی آمریکا در منطقه خاورمیانه پس از توافق‌های ابراهیم خواهد بود. توافق‌های ابراهیم در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام شد و بر اساس آن روابط بین رژیم صهیونیستی با کشور‌های امارات عربی متحده، بحرین و مراکش عادی‌سازی شد.

در آن زمان، عربستان سعودی از توافق نامه‌های ابراهیم حمایت کرد اما به صراحت اعلام کرد که تا زمانی که در روند صلح اسرائیل و فلسطین پیشرفت جدی صورت نگیرد، روابط با اسرائیل را عادی نمی‌کند.

این توافق بر مناسبات آمریکا و عربستان چه تاثیری خواهد گذاشت؟

پیش‌بینی می‌شود به نتیجه رسیدن این توافق از شدت تنش‌ها بین دولت‌های آمریکا و عربستان بکاهد. بایدن پیش‌تر از عربستان به عنوان یک حاکمیت «مطرود» از جامعه جهانی یاد کرده بود و روابط دو کشور در سایه موضوعات متعدد از جمله مسائل حقوق بشری و کشتن جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست به تیرگی گراییده بود.

از توافق صلح اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹ چه می‌دانیم؟

بر اساس توافق صلح اسرائیل و مصر در سال ۱۹۷۹، جزایر تیران و صنافیر باید عاری از نیرو‌های نظامی باشند و تنها ناظران چندملیتی به رهبری آمریکا در آنجا حضور داشته باشند.

علیرغم تمام اعتراضات مردمی در مصر، مجلس این کشور در ماه ژوئن ۲۰۱۷ و دیوان عالی مصر در ماه مارس ۲۰۱۸ واگذاری حق حاکمیت این جزایر را به عربستان سعودی تأیید کرد.

نهایی شدن این موضوع منوط به رضایت اسرائیل منطبق با بندهای توافق سال ۱۹۷۹ است. اسرائیل موافقت ضمنی خود را اعلام کرده منوط به اینکه عربستان همچنان به حضور نیرو‌های چند ملیتی در این جزایر ادامه داده و به آزادی تردد در تنگه پایبند بماند.

ادامه فعالیت ناظران چندملیتی همواره یکی از موانع نهایی شدن این توافق بوده و عربستان با آن مخالف بوده است.

این گزارش را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما