شناسهٔ خبر: 54853398 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دور اول مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر برگزار شد/امیرعبداللهیان: دستیابی به توافق در صورت حسن نیت واقعی آمریکا امکان‌پذیر است

صاحب‌خبر -
دور اول  مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر برگزار شد/امیرعبداللهیان: دستیابی به توافق در صورت حسن نیت واقعی آمریکا امکان‌پذیر است
 خبرگزاری آریا-دور تازه از مذاکرات رفع تحریم‌ها، بعدازظهر روز سه‌شنبه 7 تیرماه در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری آریا،در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی‌مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده و فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو، پیگیری شده است.
شروع این مرحله از مذاکرات با گفتگوی «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد.
اطلاعات رسیده به «نورنیوز» از اتاق مذاکرات حاکی است؛ در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است.
بر اساس این‌گزارش، فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است.
گرچه انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده مذاکرات و انتقال دهنده دیدگاه‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی را بر عهده دارد لیکن در مذاکرات شب گذشته صرفا گفتگوها میان او و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران جریان داشته است.
تهران پیشتر اعلام نموده که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.
در حالی که موضوعات باقی‌مانده از نظر عددی قابل توجه نیست اما به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن بر شکل‌گیری توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء، موجب کُند شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است.
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته بدون اشاره به موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات است اظهار داشت: «خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی در مورد آن قضاوت خواهند کرد.»
او خاطرنشان کرد:«جمهوری اسلامی از خطوط قرمز خود به هیچ وجه عبور نخواهد کرد.»
وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرد: «اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.»
در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی در خصوص «بازه زمانی گفتگوها» مشخص کرد


امیرعبداللهیان: دستیابی به توافق در صورت حسن نیت واقعی آمریکا امکان‌پذیر خواهد بود
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در حال حاضر برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای حوزه خزر در ترکمنستان حضور دارد، شب (سه‌شنبه) در جمع کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و خانواده‌های آنها به تشریح مذاکرات جاری در دوحه برای رفع تحریم‌ها پرداخت و گفت: به آمریکایی‌ها متذکر شدیم که اگر مسیر قطعنامه را پیش بروند، دست بسته باقی نخواهیم ماند.
امیرعبداللهیان ادامه داد: طرف آمریکایی اعلام کرد که من قطعنامه را ارائه دادم و این موضوع برای من حیثیتی است، ولی آماده‌ام این قطعنامه را از نظر محتوا تغییر دهم و یک قطعنامه با کمترین محتوا علیه ایران صادر شود، ما این سطح را هم قبول نکردیم و به طرف آمریکایی گفتیم اگر قطعنامه‌ای در کار باشد، ما اقدامات جدید هسته‌ای خود را شروع می‌کنیم.
وی تصریح کرد: اقدامات جدید هسته‌ای خود را به صورت قانونی به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اعلام کردیم و در پروسه هسته‌ای، دانشمندان توانمند ما که عمدتا نیروهای جوان هستند و دست پری را دارند، اقداماتی را صورت دادند.
امیرعبداللهیان توضیح داد: ما در یک گام در تقابل و عمل متقابل با صدور هرگونه قطعنامه احتمالی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آژانس اعلام کردیم که اولا چند زنجیره سانتریفیوژ جدید را گازدهی خواهیم کرد و اقدام به غنی سازی اورانیوم خواهیم کرد. ثانیا ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید را نصب خواهیم کرد و ثالثا دوربین‌هایی که بر مبنای برجام، پیش از تعهدمان پذیرفته بودیم که در سایت‌های هسته‌ای نصب شود، از مدار خارج خواهیم کرد.
وی افزود: با تصویب قطعنامه و رفتار غیر سازنده طرف آمریکایی ما این اقدامات را کلید زدیم و در گام اول هم سازمان انرژی اتمی 27 دوربین برجامی و دوربینی که داوطلبانه در سایت‌های ما نصب شده بود را از مدار خارج کرد و همچنین گام‌های بعدی نیز اتخاذ شد.
امیرعبداللهیان همچنین گفت: بعد از صدور قطعنامه آقای جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با من تماس داشت و درخواست کرد که برای خروج از بن بست مرحله کنونی راهکاری اندیشیده شود از آقای بورل خواستم به تهران بیاید و در تهران بیشتر با هم گفت‌وگو کنیم. شنبه این هفته میزبان آقای بورل در تهران بودیم و جلسات فشرده‌ای را با آقای بورل داشتم. جلسه خصوصی در حدود یک ساعت و نیم با حضور آقایان بورل، باقری و مورا (معاون بورل) در دفتر کارم داشتم.
وی اضافه کرد: گفت‌وگوهای خیلی جدی و روشن و شفافی را داشتیم و نهایت توافق کردیم از امروز (سه‌شنبه) مذاکرات مذاکره کننده ارشد ما در کشوری که در منطقه توافق می‌کنیم، برگزار شود. برای این مرحله از مذاکرات، قطر نسبت به فراهم کردن تسهیلاتی در کشورش ابراز تمایل کرده بود و عمان نیز چنین پیشنهادی را داشت، در نهایت در این مرحله دوستان ما در قطر هماهنگی برگزاری این نشست را برعهده دارند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز آقای باقری در دوحه است و آقای مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده و همچنین آقای رابرت مالی نماینده مذاکره کننده از سوی آمریکا در دوحه هستند. قرار ما بر این است مذاکرات سه جانبه غیرمستقیم را داشته باشیم. برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قوی آمادگی داریم و جدی هستیم.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: علیرغم اینکه آقای بایدن مرتبا از کانال‌های مختلف پیام‌هایی را برای ایران ارسال و تأکید می‌کند که من اراده جدی دارم برای اینکه به توافق برسیم، ولی ما هنوز در عمل چیزی جز رفتارهای مبتنی بر فشار حداکثری دوره ترامپ در آمریکا را شاهد نیستیم. علیرغم اینکه لسان و زبان آقای بایدن متفاوت است، ولی در مرحله عمل باید ببینیم که در این مرحله از گفت‌وگوها چه مقدار ادعای آمریکایی‌ها نسبت به داشتن نیت و اراده جدی واقعی است.
این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در ادامه سخنان خود در جمع کارکنان سفارت ایران در عشق آباد تصریح کرد: ما جدی هستیم و از خطوط قرمز خود به هیچ وجه عبور نخواهیم کرد. خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاستگذاری و تصمیم گیری در کشور، مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی کشور است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی نیز درباره آن قضاوت خواهند کرد.
امیرعبداللهیان یادآور شد: معتقدم اگر طرف آمریکایی نیت جدی داشته باشد و واقع بینانه برخورد کند، توافق در این مرحله و در این دور از مذاکرات در دسترس است.
رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در موضوعات محتوایی توافق هم طبعا جمهوری اسلامی ایران کاملا منطقی و مستدل در مذاکرات حضور پیدا می‌کند و با دستورکار مشخص و ما در نهایت این آمادگی را داریم چنانچه این دور از گفت‌وگوها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی همراه باشد، بتوانیم به نتایج مورد نظر همه طرف‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به اجرای تعهداتشان در قراردادی که سال 2015 میلادی امضا شد، برگردند.
وی متذکر شد: البته همچنان از برخی تشکل های مرتبط با غرب اظهارات غیرسازنده و مواضع غیرسازنده‌ای را می‌شنویم که این نشان می‌دهد هنوز طرف‌های مقابل در مسیر واقع بینی حرکت نمی‌کنند. شرط موفقیت در مذاکرات، واقع بینی همه طرف‌هاست.

قطر: به تلاش برای رسیدن به راه حل میان تهران و واشنگتن ادامه می‌دهیم
سخنگوی وزارت خارجه قطر با اشاره به اینکه که کشورش تلاش می کند که مشارکت مثبتی در این مذاکرات داشته باشد، تاکید کرد: ما آماده تداوم تلاش های دیپلماتیک خود برای رسیدن به راه حل هستیم.
 ماجد الانصاری سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که نقش دوحه در میزبانی از مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا خلاصه می شود و کشور قطر طرفی در این مذاکرات نیست.
وی تاکید کرد: دوحه تلاش های دیپلماتیک زیادی برای نزدیک کردن رویکردها و تبادل پیام‌ها میان دو طرف انجام داده است و میزبانی قطر از این مذاکرات نشان دهنده این است که همه طرف ها به این کشور و تلاش های آن اعتماد دارند.
سخنگوی وزارت خارجه قطر خاطرنشان کرد که کشورش تلاش می کند که مشارکت مثبتی در این مذاکرات داشته باشد و آماده تداوم تلاش های دیپلماتیک خود برای رسیدن به راه حل است.
الانصاری گفت که مذاکرات نتیجه تلاش های اروپایی است و انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا مسئولیت انتقال پیام ها میان دو طرف را برعهده دارد.
وی در پایان تاکید کرد که اعتمادسازی میان دو طرف بزرگ ترین چالشی است که تهران و واشنگتن با آن رو به رو هستند.
بر اساس این گزارش، وزارت خارجه قطر پیش از این نیز اعلام کرده بود: از میزبانی مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای در دوحه استقبال می کنیم. امیداواریم که مذاکرات دوحه با نتایج مثبت همراه باشد و ثبات و امنیت در منطقه را تقویت کند.
این وزارت همچنین تاکید کرد: قطر آماده فراهم کردن فضایی مثبت است تا مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا موفقیت آمیز باشد.

اتحادیه اروپا: مذاکرات وین به قطر منتقل نشده است
سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری توضیحاتی را جهت شفاف‌سازی برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان ایران و آمریکا در قطر ارائه کرد.
به گزارش خبرگزاری کویت، پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از وین به جای دیگری منتقل نشده است.
استانو در یک‌ کنفرانس خبری در بروکسل در این باره بیان کرد: آنچه در حال حاضر در قطر در حال رخ دادن است، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپاست. این چیزی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه گذشته در سفرش به تهران اعلام کرد و گفت که ما توانستیم مانع را از سر راه برداریم و پیش خواهیم رفت.
او افزود: به عنوان گام اول در این مرحله، مذاکرات نزدیک را داریم که به معنی مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در زمینه پیدا کردن راهی برای پیش رفتن است تا آمریکا در نهایت بتواند به برجام ملحق شود.
سخنگوی سرویس سیاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: مباحثات میان شرکای توافق درباره برجام که هماهنگی آن بر عهده جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، هنوز قرار است در وین برگزار شود.
استانو همچنین گفت:مذاکرات در دوحه با تسهیل‌گری جوزپ بورل آغاز شد که انریکه مورا، معاونش به نمایندگی از او در آن‌جا حضور دارد.
او در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین چه زمانی از سر گرفته می‌شود، گفت: ما همیشه می‌گوییم فرصت موجود به نفعمان نیست و باید به سرعت پیس برویم، اما تعیین کردن زمان آن به جوزپ بورل، نماینده ارشد اتحادیه اروپا بستگی ندارد، چون همه چیز به اراده شرکای مذاکرات بستگی دارد که مسیر رو به جلو را در زمینه تدابیر نهایی پیدا کنند.»
این مقام اتحادیه اروپا همچنین مطرح کرد: بنابراین، ما مایلیم به سریع‌ترین شکل ممکن پیش برویم اما بگذارید قدم به قدم پیش برویم، همان طور که همیشه در دیپلماسی این کار را می‌کنیم. بگذارید ببینیم که نتیجه این مذاکرات در دوحه چه می‌شود و بعد امیدوار باشیم که امکانش وجود داشته باشد شرکا برای از سرگیری مذاکرات در وین به سرعت گرد هم بیایند.
به گزارش ایسنا، اظهارات این سخنگوی اتحادیه اروپا در پی این مطرح می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در صفحه توییترش از آغاز مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان ایران و آمریکا خبر داده و نوشت: تیم من پس از رایزنی‌هایم در تهران از امروز به دوحه رفته تا تبادل نظرات غیرمستقیم میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی را هماهنگ و تسهیل کنند.
او افزود: هدف مذاکرات پیشبرد کارها درخصوص بازگشت به حالت کاملا عملیاتی و اجرایی برجام است.

چرا آمریکایی ها به میز مذاکره بازگشتند؟
رسالت نوشت: امروز بحث بر سر مذاکرات هسته‌ای در حالی وجود دارد که آمریکایی‌ها از سر استیصال به میز مذاکره برگشتند و علت اصرار آن‌ها بر احیای برجام به سه موضوع برمی‌گردد؛ بازگرداندن نفت ایران به بازار انرژی، استفاده از برگه ایران در انتخابات کنگره و انتخابات ریاست جمهوری و استفاده از توافق احتمالی در سفر منطقه‌ای بایدن.
مهم‌ترین اصلی که موجب شده است آمریکایی‌ها به میز مذاکره برگردند ناموفق بودن سیاست‌های آن‌ها در اعمال فشار حداکثری بوده است که آن‌ها را به این محاسبات رسانده است که فشارها نمی‌تواند بر کنشگری جمهوری اسلامی تأثیرگذار باشد.
این موضوع به ما نشان می‌دهد که رویکرد آمریکایی‌ها یک رویکرد کاملا تاکتیکی و شکلی و نه یک تغییر ماهوی و راهبردی است لذا پیش‌بینی می‌شود که با تغییر محیط بین‌الملل رویکرد آن‌ها نیز تغییر پیدا خواهد کرد.بر همین اساس ما پیگیر بوده و هستیم که باید آمریکایی‌ها در مذاکرات پیش رو به 3 خواسته منطقی و عقلانی جمهوری اسلامی ایران تن دردهند؛ برداشتن تحریم‌ها، دادن تضمین معتبر و تعبیه پروسه راستی‌آزمایی معتبر در توافق احتمالی

ایران با ماندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی موافقت می‌کند؟
کیهان نوشت: اقتصاد ایران با وجود فشار‌ها و سختی‌های تحریم موفق شده تاب بیاورد و وارد دوره رشد شد.
روزنامه نزاویسمایا گازتا با انتشار این تحلیل نوشت: وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از یک سال گذشته به نظر می‌رسد. تولید ناخالص داخلی 3 تا 4 درصد رشد داشته است، اما این احیای وضعیت به‌شمار می‌رود. در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی ایران به سطح سال‌های 2010 و 2011 میلادی نزدیک شده است. از لحاظ تولید ناخالص داخلی سرانه به شاخص‌های 2004 و 2005 میلادی نزدیک شده است.
ایران آماده است از یکی از اصلی‌ترین مطالبات خود در مذاکرات هسته‌ای چشم‌پوشی کند. ایران با قید نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی مخالفت نمی‌کند، اما به شرط تضعیف تحریم‌ها علیه ساختار‌های داخلی سپاه ناظران تردید دارند که دولت جو بایدن، بتواند حتی با این گزینه موافقت کند.
از فصل بهار، یعنی زمانی که روند مذاکرات به بن‌بست رسید، تهران برخی از گام‌ها را برداشت که نشانگر چشم‌انداز توسعه برنامه هسته‌ای این کشور است.
در روز‌های اخیر، سناتور‌های احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در جلسه‌ای پیرامون این ابتکار عمل تهران شرکت کردند. پس از آن، قانون‌گذاران این عقیده را مطرح کردند که بعید به نظر می‌رسد ایران با محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش موافقت کند. از وجود دیدگاه‌های گوناگون در داخل نظام ایران درخصوص ضرورت توافق با غرب سخن در میان است. اقتصاد ایران با تاب آوری مقابل تحریم وارد دوره رشد شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما