شناسهٔ خبر: 54852073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران در مذاکرات دوحه به ابتکار اروپا پاسخ مثبت نداد/مرندی: مذاکرات دوحه شکست نخورده است

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هشتم تیرماه از این که ایران بار دیگر به ابتکار اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پاسخ مثبت نداده، ابراز تاسف کرد.

صاحب‌خبر -

دور جدید مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام، روز چهارشنبه هشتم تیر بدون هیچ پیشرفتی در دوحه، پایتخت قطر، پایان یافت.

در واکنش به «بی‌نتیجه ماندن» مذاکرات در دوحه، یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا که نامش را بیان نکرده «از تلاش‌های اتحادیه اروپا» برای حل مناقشه هسته‌ای ایران تشکر کرد.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیئت ایرانی (راست) و انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، در دوره تازه مذاکرات احیای برجام در دوحه

وی اضافه کرده است: «ما از اینکه ایران بار دیگر نتوانست به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشد، مایوس شدیم.»

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد که واشینگتن به صراحت اعلام کرده که آماده است «به سرعت به توافق» با ایران بازگردد.

او افزوده است: «با این حال، ایران مانند گذشته در دوحه موضوعاتی را مطرح کرد که کاملاً با برجام نامرتبط بود و ظاهراً ایران آماده تصمیم‌گیری اساسی در مورد اینکه آیا می‌خواهد برجام را احیا یا دفن کند، نیست.»

مرندی: مذاکرات دوحه شکست نخورده است

محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: مذاکرات دوحه شکست نخورده است.

شکست رسمی مذاکرات برجام,اظهارات مقامات امریکایی درباره برجام

به گزارش ایرنا از المیادین، مرندی افزود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد.

وی با بیان اینکه ما اظهارات رسانه‌ای مقام‌های آمریکا را جدی نمی‌گیریم، گفت: آمریکایی‌ها باید تضمین‌هایی را که ایران می‌خواهد ارائه دهند تا مطمئن شویم که مانند گذشته از پشت به ما خنجر نمی‌زنند.

این تحلیلگر سیاسی اضافه کرد، اروپایی‌ها امروز بیشتر به ایران توجه دارند؛ چراکه به دلیل جنگ در اوکراین به نفت آن نیاز دارند.

مرندی با اشاره به اینکه مذاکرات در دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت، تأکید کرد: باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم.

وی گفت: پس از تعلیق مذاکرات وین، ارتباطات متوقف نشد اما آنچه در دو روز گذشته شاهد بودیم مذاکرات متمرکز بود.

مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، افزود: بایدن تحت فشار شدید مخالفان توافق است اما در عین حال از بحران انرژی و نفت رنج می‌برد و خواهیم دید که کفه ترازو به کدام طرف سنگینی خواهد کرد.

مرندی در پایان گفت که فشار اروپا برای ترغیب آمریکایی‌ها به برداشتن گام‌های جدی افزایش می‌یابد.

نظر شما