شناسهٔ خبر: 54844891 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در کنفرانس مطبوعاتی امروز؛

استولتنبرگ: درهای عضویت اوکراین در ناتو باز است

دبیرکل «ناتو» امروز با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: روسیه در سند راهبردی سال ۲۰۱۰ به عنوان متحد خارجی معرفی شده بود؛ اما در سند جدید به عنوان اصلی ترین خطر برای ناتو عنوان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» امروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: به ارائه کمک‌های بیشتر بشردوستانه و دفاعی به اوکراین ادامه می‌دهیم. روسیه در سند راهبردی سال ۲۰۱۰ به عنوان متحد خارجی معرفی شده بود؛ اما در سند جدید به عنوان اصلی ترین خطر برای ناتو عنوان شده است! ما در طول این نشست که نقشه راه ناتو را برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ مورد بازبینی قرار خواهد داد، به صراحت تأکید خواهیم کرد که روسیه تهدیدی مستقیم علیه امنیت ما ایجاد کرده است!

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: امروز سران ناتو برای پاسخ به واقعیت‌های امنیتی جدید تصمیم گیری کردند. نیروهای نظامی خود در دریاهای آزاد را به ۳۰۰ هزار افزایش می‌دهیم. توان نظامی خود در حوزه هوایی را نیز ارتقا می‌دهیم. برنامه‌هایی را برای اولین بار از زمان جنگ سرد تا امروز مورد تصمیم گیری قرار دادیم. متحدان در ناتو تصمیم گرفتند که ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در هزینه‌های دفاعی خود هزینه کنند. فضای امنیتی خود را تحول جدیدی یجاد کردیم. این همان مفهوم راهبردی جدید است.

«ینس استولتنبرگ» در این باره اضافه کرد: هم با تهدیدات سایبری و هم ترکیبی مقابله خواهیم کرد. شرکای ایندوپاسیفیک مان از امروز عصر در نشست سران ناتو شرکت می‌کنند. امروز ناتو از سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو دعوت کرد و به این ترتیب تصمیم تاریخی اتخاذ شد. از ترکیه، فنلاند و سوئد نیز برای حل مسائل مرتبط با موضوع عضویت این دو کشور تشکر می‌کنیم. شب گذشته برخی از مسائل مربوط به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو بررسی و حل و فصل شدند.

«ینس استولتنبرگ» در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص «واکنش سران ناتو در برابر سخنان و مواضع زلنسکی رئیس جمهور اوکراین چه بود؟»، گفت: حمایت قدرتمندی از سوی سران در نشست امروز برای ارائه کمک‌های نظامی به این کشور وجود دارد. اوکراین برای استقلالش می جنگد اما این موضع برای امنیت ما هم مهم است. این جنگ باید در مرحله‌ای متوقف شده و به میز مذاکره ختم شود. درهای ناتو برای عضویت اوکراین باز خواهد بود. متحدان در ناتو ارائه یک بسته کمکی جامع به اوکراین که شامل تامین امنیت و ارسال تجهیزات نظامی و سیستم‌ های ضدهوایی است را تایید کرده‌ اند. کی یف تا هر وقت که بخواهد می‌ تواند روی ناتو حساب باز کند؛ زیرا متحدان به کمک‌ های مالی و نظامی خود ادامه خواهند داد. تعمیق مشارکت راهبردی بین روسیه و چین ارزش‌ ها و منافع ناتو را به چالش می‌ کشد.

وی در پاسخ به یک سوال پیرامون «مدت زمان مورد نیاز برای پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو» نیز گفت: پروتکل عضویت این کشورها یابد به انجام برسد. این موضوع باید در پارلمان‌های مختلفی مورد تصویب قرار بگیرد تا فرایند تأیید عضویت به سرعت اجرایی شود. همه شرکاء موافق آن هستند؛ اما بالاخره زمان بر است.

گفتنی است که اجلاس سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» با عنوان «مفهوم راهبردی جدید» و عملیات ویژه روسیه در اوکراین، دیروز آغاز و تا ۳۰ ژوئن (فردا پنجشنبه) در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار خواهد شد.

این اجلاس دیروز با ضیافت شام فلیپه ششم، پادشاه اسپانیا به افتخار سران ناتو آغاز شد و صبح امروز چهارشنبه ۲۹ ژوئن در اولین جلسه عملیات ویژه روسیه در اوکراین مورد بحث قرار گرفت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین نیز با حضور مجازی در این جلسه سخنرانی کرد.

راه‌ های توسعه روابط مشارکتی ناتو با نزدیک‌ ترین شرکای خود در جلسه بعد از ظهر فردا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در ۳۰ ژوئن، آخرین روز اجلاس سران ناتو نیز جناح جنوبی و چالش‌ های این منطقه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در این راستا، موضوعات زیادی از جمله مبارزه با تروریسم و بحران مهاجرت بررسی می شوند.

نظر شما