شناسهٔ خبر: 54833899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

وزیر امورخارجه در دیدار با همتای ترکیه ای خود، حساسیت‌های تهران درباره تحرکات صهیونیست‌ها را یادآور شد

صراحت بیان در آنکارا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه‌شب به ترکیه سفر کرد و در جریان این سفر با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور دیدار و درخصوص موضوعات موردعلاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت؛ سفری که پس از حاشیه‌آفرینی اخیر رژیم‌صهیونیستی و فتنه‌انگیزی بین تهران- آنکارا صورت گرفت.

صاحب‌خبر -

 این سفر نخستین سفر رسمی آقای امیرعبداللهیان در سمت وزیر خارجه کشورمان به ترکیه بود و علاوه‌بر دیدار کاری مفصل با آقای چاووش‌اوغلو که طی آن مروری همه‌جانبه بر پرونده‌های دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای صورت گرفت، ملاقات مهمی با آقای اردوغان نیز انجام شد.
این سفر پس از آن صورت گرفت که یائیر لاپید، وزیر امورخارجه رژیم‌صهیونیستی به ترکیه رفت و اتهامات بی‌اساس علیه ایران زد. وی در این سفر مدعی شد که تهران برای انجام حمله در ترکیه برنامه‌ریزی کرده است. وزیر امورخارجه رژیم اشغالگر همچنین مدعی شد که ترکیه می‌تواند به تلاش‌های ایران برای انجام اقدامات تروریستی علیه صهیونیست‌ها در این کشور پاسخ دهد. رژیم‌صهیونیستی که فتنه‌انگیزی منطقه‌ای خود را بیشتر از هر زمان دیگر کرده، چند روزی است تلاش دارد تا ایران‌هراسی را در ترکیه دنبال کند. هراسی که با فراخواندن شهروندانش از ترکیه، انگشت اتهام را به‌سوی ایران نشانه رفت؛ رژیمی تروریست که اخیرا اقدام به شهادت صیادخدایی، از نیروهای مدافع حرم در تهران دست زد. از همین رو از ترس انتقام ایران، با پروپاگاندای رسانه‌ای، توجه افکارعمومی را به‌سمت فتنه‌انگیزی میان ترکیه و ایران می‌برد تا مگر از وحشتی که در انتقام قاطع ایران دارد، در امان بماند.
از سویی دیگر، آنچه از توسعه روابط بین‌الملل خاورمیانه برمی‌آید، منطقه در آستانه یک دگرگونی است. تشکیل ناتوی عربی، میان کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با برخی کشورهای منطقه همچون اردن، عراق و مصر با دخالت رژیم‌صهیونیستی و در آستانه سفر رییس‌جمهور آمریکا به ریاض مطرح می‌شود و از سویی دیگر، قطر، کشوری که سال‌هاست از حضور نمایندگان سفرای عربستان، امارات، بحرین و کویت خالی است، به محل ادامه مذاکرات برجامی تبدیل شده است و ایران با اعزام هیات ارشد دیپلماتیک خود به دوحه آن را دنبال می‌کند؛ مذاکراتی که براساس تحلیل رسانه‌های منطقه، احتمال توافق در آن وجود دارد.
 
تاکید بر تقویت ارتباطات بین نهادهای سیاسی و امنیتی ایران و ترکیه
  حال «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امورخارجه کشورمان به آنکارا رفت تا مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه‌ای به‌خصوص عادی‌سازی با رژیم‌صهیونیستی را اعلام کند؛ سفری که امیرعبداللهیان به‌صراحت حساسیت‌ و ملاحظات ایران درباره رژیم‌صهیونیستی را بیان کرد. وزیر امورخارجه کشورمان، با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم را به‌صراحت در دیدار با چاووش‌اوغلو بیان کردم، ابراز امیدواری کرد که دور جدید گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای خود ضمن تشکر از حسن استقبال و مهمان‌نوازی چاووش اوغلو گفت: همانطور بارها اعلام کرده‌ایم که در چارچوب سیاست همسایگی و همسایه‌محور جمهوری اسلامی ایران، توسعه و تعمیق و تحکیم روابط ایران و ترکیه در دستورکار جدی دولت آقای رئیسی قرار دارد؛ البته، رژیم‌صهیونیستی را دشمن شماره یک مسلمانان و جهان اسلام می‌دانیم. اطمینان داریم ترکیه هیچگاه از حمایت فلسطین و آزادسازی قدس و مسجدالاقصی فاصله نگرفته و این موضع جدی ترکیه مورد توجه جدی ماست ولی ما نسبت‌به تحرکات رژیم‌صهیونیستی و اینکه صهیونیست‌ها در هر جا که پا گذاشته‌اند، عامل بحران و ناامنی بوده‌اند، حساسیت و ملاحظات خودمان را با صراحت بیان کردیم و برادرانه به ایشان متذکر شدم حضور این رژیم قطعا برای کشورهای منطقه نحس بوده و خواهد بود.  امیرعبداللهیان همچنین در دیدار دوجانبه با چاووش اوغلو با اشاره به ضرورت صیانت دو کشور از دسیسه‌ها و مانع‌تراشی‌های مغرضانه رژیم نامشروع صهیونیستی، با تاکید بر پیوندهای عمیق و ریشه‌دار بین دو ملت، تقویت ارتباطات و رایزنی بین همه نهادهای سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را مورد تاکید قرار داد.
 
رقابت صهیونیست‌ها با زمان
 از سویی دیگر، رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی مدعی هستند که تل‌آویو در حال رقابت با زمان است و می‌خواهد قبل از سفر رییس‌جمهور آمریکا به‌سوی عادی‌سازی با ریاض گام بردارد. رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی گزارش دادند که تل‌آویو آمادگی‌ها و مقدمات سفر موردانتظار «جو بایدن»، رییس‌جمهور ایالات‌متحده به سرزمین‌های اشغالی در ۱۳ژوئیه را افزایش داده است؛ اما به‌شکل پنهانی، با زمان برای تسریع عادی‌سازی با  عربستان‌سعودی رقابت می‌کند. طبق این گزارش، انتظار می‌رود تل‌آویو مقدمات سفر بایدن را بچیند و جدول نهایی برنامه‌های او را در روزهای آینده آماده کنند. در ابتدای ماه آینده نیز تیم مقدماتی ایالات‌متحده وارد سرزمین‌های اشغالی شود تا تمام جزئیات و برنامه‌های این سفر را نهایی کند.
 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری کشورمان همچنین در جریان دیدار از ترکیه با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور این کشور دیدار کرد و درخصوص موضوعات موردعلاقه دو کشور به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداخت. وزیر امورخارجه کشورمان در این دیدار با ابلاغ سلام رییس‌جمهور اسلامی ایران و همچنین تجدید دعوت از رییس‌جمهور ترکیه برای سفر به کشورمان به‌منظور برگزاری نشست شورای‌ عالی همکاری‌های دو کشور در تهران و همچنین برپایی نشست کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی فیمابین، آمادگی کشورمان برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری با ترکیه و افزایش تبادلات تجاری در سطح هدفگذاری‌شده بین دو کشور را مورد تصریح قرار داد.
امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار با تشریح آخرین وضعیت گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها، جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قابل اتکا و پایدار، درصورت واقع‌بینی طرف آمریکایی و اجتناب از زیاده‌خواهی را دست‌یافتنی دانست و مورد تاکید قرار داد.
وزیر امورخارجه کشورمان درخصوص موضوع سوریه با تبیین دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه راه‌حل سیاسی به‌عنوان تنها مسیر برای حل بحران و ضرورت اجتناب از هرگونه اقدام نظامی، آمادگی کشورمان برای تسهیل در زمینه گفت‌وگو برای کاهش نگرانی‌های امنیتی در سوریه را موردتاکید قرار داد.
امیرعبداللهیان همچنین درخصوص برخی تحرکات رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه و کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، با فتنه‌انگیزی و ایجاد ناامنی به‌عنوان ارمغان حضور این رژیم برای منطقه اشاره و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از آرمان فلسطین تاکید کرد.
 
سفر اردوغان به تهران
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به مقامات عالیه کشورمان، سیاست همسایگی دولت و نگاه به فعالسازی روابط با همسایگان را مورد تمجید قرار داد و با تاکید بر ضرورت نیل به تبادلات تجاری هدف‌گذاری‌شده ازسوی دو کشور، با تشکر از تجدید دعوت برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، ابراز امیدواری کرد در فرصت مناسب برای برگزاری شورای‌ عالی همکاری‌های فیمابین به تهران سفر کند. وی همچنین ضمن با اهمیت خواندن موضوعات مرتبط با فلسطین، قدس و مسجدالاقصی از دیدگاه ترکیه، فلسطین را موضوع مهم دنیای اسلام خواند و وحدت جهان اسلام در این خصوص را بااهمیت برشمرد. تحولات افغانستان، اوضاع در عراق، روند آستانه، عزم دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم، تمرکز بر راه‌حل سیاسی برای مشکلات منطقه از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو در دیدار وزیر امورخارجه کشورمان با رییس‌جمهور ترکیه بود.
  
واکنش اوغلو به سفر امیرعبداللهیان
البته، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه در توییتی درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به آنکارا نوشت، از آقای امیرعبداللهیان که اولین سفرش به ترکیه بود استقبال کردم. وی درباره دیدار و رایزنی با «حسین امیرعبداللهیان» افزود: این دیدار در راستای برگزاری شورای عالی همکاری راهبردی میان دو کشور انجام گرفت. تجارت میان تهران و آنکارا درحال افزایش است و کمیسیون اقتصادی را نیز در زمانی کوتاه برگزار خواهیم کرد. چاووش اوغلو در ادامه تاکید کرد، همکاری‌های منطقه‌ای را بیش از این توسعه خواهیم داد.

نظر شما