شناسهٔ خبر: 54830400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

گرفتار سکوت

صاحب‌خبر -

سازمان غذا و دارو مدعی است تقاضای سمعک در بازار ایران غیر واقعی است!
مریم شکرانی
ناشنوایان ایران می‌گویند که نه تنها با جهش قیمت سمعک مواجه شده‌اند که سمعک و لوازم آن در بازار بسیار کمیاب شده است. فعالان بازار تجهیزات پزشکی موضوع را به مافیای بازار و دپوی سمعک در انبارهای گمرک ربط می‌دهند و سازمان غذا و دارو در واکنش می‌گوید که تقاضای سمعک در بازار ایران غیر واقعی است!
سمعک گران و کمیاب شد
سمعک در بازار ایران کمیاب شده است و حالا قیمت انواع سمعک بین چهار تا ۲۰ میلیون تومان است. هزینه‌ای سنگین که نه تنها بسیاری از معلولان ایران از عهده پرداخت آن برنمی‌آیند که حالا این کالا در بازار کشور کمیاب شده است.
فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی درباره علت گرانی سمعک توضیح می‌دهند که به دنبال خیز دولت برای حذف ارز ترجیحی، برخی اقلام توان‌بخشی همچون سمعک، نایاب و گران شده‌اند.
آنها توضیح می‌دهند که واردکنندگان، سمعک‌های وارداتی را در گمرک نگه‌داشته‌اند و ترخیص نمی‌کنند تا ارز ترجیحی آن را دریافت کنند.
چندی پیش هم خبرگزاری صداوسیما از نابسامانی بازار سمعک خبر داد و نوشت که مدت زیادی است شرکت‌های توزیع‌کننده سمعک به خاطر بحث تصمیم سازی برای ارز ۴۲۰۰ تومانی کلیه سمعک‌های موجود را جمع‌آوری و از ارائه آن به مراکز شنوایی‌شناسی و مراجعه‌کنندگان خودداری می‌کنند و این اقدام مشکلات این افراد را برای تامین سمعک چند برابر کرده است.
فروشندگان هم که این دسته از واردکنندگان را مافیای بازار خطاب می‌کنند، توضیح می‌دهند که مدت‌هاست که در بازار با کمبود سمعک و باتری سمعک روبه‌رو هستند و دائم به آنها اعلام می‌شود سمعک وارد کشور شده اما در گمرک مانده و ترخیص نشده است.
فعالان بازار تجهیزات پزشکی می‌گویند که پیش‌بینی‌های قبلی حاکی از آن بود که پس از حذف ارز ترجیحی، قیمت دارو و تجهیزات پزشکی از جمله سمعک پنج‌ تا هشت برابر بیشتر می‌شود و ماجرای گرانی سمعک حتی در صحن علنی مجلس هم توسط برخی نمایندگان مطرح شد.
در حال حاضر حدود ۵۲۰ هزار ناشنوا و کم‌شنوا در ایران زندگی می‌کنند و سالانه نزدیک به هزار و ۵۰۰ ناشنوای جدید متولد می‌شوند.
ناشنوایان دو سال است درگیر کمبود سمعک هستند
در همین زمینه عضو انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با انتقاد از توزیع قطره چکانی سمعک در مراکز درمانی خواستار پیگیری این موضوع از سوی مسوولان سازمان غذا و دارو شد. افسانه عطایی در گفتگو با پانا گفته بود که ناشنوایان در اعتراض به این موضوع کمپینی راه انداخته‌اند
او توضیح می‌دهد: «ارز دولتی اختصاص داده شده برای تامین سمعک، ظاهرا به اندازه نیاز بیماران نیست و حدود ۸ شرکت توزیع کننده سمعک در کشور فعال هستند و همکاران باید پس از ثبت نام در سایت توزیع و ثبت کدملی بیمار در نوبت انتظار دریافت سمعک قرار گیرند و در نهایت به ازای هر ده بیمار می‌تواند برای دو نفر سمعک دریافت کند.»
او با گلایه از نبودن نظارت سازمان غذا و دارو در توزیع سمعک‌ها تاکید می‌کند: «برای ما مشخص نیست که شرکت‌ها به اندازه ارز دریافتی سمعک دریافت کرده‌اند یا خیر؛ نظارتی بر توزیع شرکت‌ها نیست به طور مثال یکی از شرکتها سایتی راه‌اندازی کرده است و به همکاران ما اعلام کرده است که مشخص نیست چه زمانی سمعک تامین می‌شود و ما باید هر روز در کنار مشغله‌ها به دنبال ثبت نام در سایت باشیم. سایت هم همیشه باز نیست و پس از ثبت نام چند متقاضی بسته می‌شود.»
عطایی می‌گوید: «همچنین شرکت دیگری اعلام کرده است که تعداد سمعک مورد نیاز را اعلام کنید اما در نهایت اعلام می‌کند که ما به اندازه کافی سمعک نداریم. برخی بیماران در شهرستان‌ها بیش از دو ماه در نوبت انتظار قرار دارند و برخی شرکت‌ها نیز در توزیع سمعک تبعیض قائل می‌شوند.»
این ادیومتریست با بیان اینکه بیماران کم شنوا دو سال است که با کمبود سمعک دست و پنجه نرم می‌کنند ادامه می‌دهد: «در حال حاضر توزیع سمعک قطره چکانی شده است. این موضوع درحالی است که اگر سمعک برای کودک نیازمند دیر به کار گرفته شود دوران طلایی زبان آموزی را از دست خواهد داد. ما به محض اینکه ناشنوایی کودک را تشخیص دهیم کودک باید سمعک استفاده کند هرچه دیرتر سمعک بزنید یادگیری زبانش با چالش مواجه می‌شود.»
به گفته عضور انجمن علمی شنوایی شناسی، عمر مفید هر سمعک بین سه تا پنج سال است، کودک سه سال قبل سمعک دریافت کرده است و اکنون با گذشت چند سال از زمان دریافت سمعک سمعک افت کیفیت پیدا کرده است و با توجه به اینکه بسیاری از آنها باید در امتحانات آنلاین شرکت می‌کردند با مشکلات جدی شنیداری مواجه شده‌اند.
تقاضای سمعک غیرواقعی است!
حالا روح‌الله مزینانی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو به این دسته اخبار واکنش نشان داده و گفته است: «سابقه ترخیص سمعک طی ۴ سال اخیر نشان می‌دهد که نیاز واقعی کشور حدود یک چهارم میزان اعلامی انجمن شنوایی سنجی است که ارایه توضیحات در این باره را خواستار شده‌ایم.»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مزینانی افزود: «سمعک به میزان کافی تامین و ترخیص شده و از واردات برخی سمعک‌های گران قیمت و لوکس جلوگیری شده است.»
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: «قیمت سمعک‌های مورد نیاز مددجویان عزیز با شیب مناسبی در حال کاهش است؛ به طوریکه در برخی موارد این کاهش قیمت تا ۳۰ درصد کاهش ارزی می‌رسد و به عنوان نمونه قیمت ارزی یک سمعک پارسال ۱۸۸ یورو بوده و امسال با توجه به باز مهندسی انجام شده برای تعدیل قیمت و تنظیم سهم بازار به حدود ۱۴۴ یورو رسیده است.»
او همچنین از کاهش بیشتر قیمت سمعک طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: «شرکت‌ها ملزم به درج قیمت‌های مصوب روی بسته بندی سمعک شده اند ضمن آنکه قیمت‌ها در سایت اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به روز رسانی و به اطلاع عموم می‌رسد.»
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با تاکید براینکه وظیفه سازمان غذا و دارو تامین کالای پزشکی مورد نیاز کشور با قیمت و کیفیت مناسب است، گفت: «۱۲ تامین‌کننده سمعک داریم و با بازمهندسی صورت گرفته، سهم بازار، قیمت آن نیز تعدیل می‌شود و برای انحصار زدایی قیمت سمعک روی سایت اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به نشانی وب سایت www.imed.ir اعلام شده است.»
مزینانی خاطرنشان کرد: «هم اکنون به اندازه ۵ ماهه نیاز کشور سمعک از گمرک ترخیص و یا در گمرک موجود است و برای ثبت سفارش‌های جدید تامین ارز خواهد شد.»
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو از رییس انجمن شنوایی سنجی خواست که اعضای خود را ملزم کنند قیمت‌های اعلامی را رعایت کنند و با رعایت ضوابط فاکتور پیگیر اصلاح امور باشد، هرچند سازمان غذا و دارو نیز با طراحی ضوابط الکترونیکی و بازمهندسی نظارت این موضوع را به صورت قانونی پیگیر و جلوی تخلفات را خواهد گرفت.

نظر شما