شناسهٔ خبر: 54829206 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

موافقت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در پی امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه

صاحب‌خبر -

شفقنا- ترکیه یک تفاهم نامه سه جانبه با سوئد و فنلاند به امضا رساند و در نهایت با پیوستن این دو کشور واقع در منطقه اسکاندیناوی به سازمان ناتو موافقت کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه این کشور شامگاه امروز (سه شنبه) در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا، یک تفاهم نامه سه جانبه با همتایان سوئدی و فنلاندی خود «آن لینده» و «پکا هاویستو» به امضا رساند.

این تفاهم نامه که در مراسم امضای آن، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و همچنین «سائولی نینیسته»، رئیس جمهوری فنلاند و «ماگدالنا اندرسون»، نخست وزیر سوئد حضور داشتند، در رابطه با عضویت این دو کشور در ناتو می باشد و راه را برای پیوستن آنها به این سازمان نظامی هموار می سازد.

در یک بیانیه مشترک پس از امضای این تفاهم نامه سه جانبه نیز، سوئد و فنلاند متعهد شدند که با ترکیه در مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ ک ک) همکاری کامل داشته باشند و برای حزب اتحادیه دمکراتیک سوریه (PYD) و شاخه نظامی آن یعنی یگان های مدافع خلق (YPG) و همچنین سازمان وابسته به «فتح الله گولن»، روحانی برجسته مقیم آمریکا نیز پشتیبانی فراهم نکنند.

سوئد و فنلاند در این بیانیه مشترک با ترکیه، ضمن آن که به صورت واضح و صریح تمامی حملات سازمان های تروریستی علیه این کشور را محکوم کردند، متعهد شدند که از فعالیت های حزب کارگران کردستان و همه سازمان های تروریستی و افراد مرتبط با آنها جلوگیری کنند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، فنلاند و سوئد با در نظر گرفتن اطلاعات و شواهد ارائه شده از سوی ترکیه، به سرعت با درخواست های استرداد یا تحویل افراد مظنون به تروریسم تعامل کرده و ضمن آغاز تحقیقات در مورد فعالیت های جمع آوری کمک های مالی و جذب نیرو برای «پ ک ک» و همه شاخه های آن، از چنین فعالیت هایی جلوگیری خواهند کرد.

در این بیانیه مشترک همچنین سوئد اعلام کرد که از اول ژوئیه آینده (جمعه هفته جاری) قانون جدید و کارآمدتری در رابطه با جنایت های تروریستی به اجرا خواهد گذاشت در حالی که همزمان با فنلاند متعهد شدند که به عنوان اعضای ناتو در آینده، از حزب اتحادیه دمکراتیک سوریه، یگان های مدافع خلق و سازمان وابسته به گولن پشتیبانی نخواهند کرد.

ترکیه نیز به نوبه خود در این بیانیه سه جانبه، ضمن اعلام حمایت از سیاست درهای باز ناتو، پشتیبانی خود از دعوت فنلاند و سوئد برای پیوستن به این سازمان در جریان نشست سران در مادرید را ابراز کرد.

ترکیه، سوئد و فنلاند در این بیانیه مشترک همچنین از تصمیم خود برای تقویت همکاری با یکدیگر در راستای جلوگیری از فعالیت های سازمان های تروریستی خبر دادند و تایید کردند که از این پس دیگر هیچ گونه تحریم تسلیحاتی میان آنها وجود ندارد.

خبر اصلی را در خبرگزاری آناتولی ببینید

نظر شما