شناسهٔ خبر: 54825303 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفر نخست وزير عراق به ايران و عربستان،مذاکرات مستقيم ميام تهران -رياض برگزار مي شود؟

صاحب‌خبر -
سفر نخست وزير عراق به ايران و عربستان،مذاکرات مستقيم ميام تهران -رياض برگزار مي شود؟
خبرگزاری آریا-مشاور الکاظمی گفت:بازگشت روابط طبیعی دیپلماتیک میان عربستان و ایران بازتاب مثبتی بر امنیت ملی عراق دارد
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از الفرات، علاوی اظهار داشت: سفر الکاظمی به عربستان و ایران در سایه رویکرد کاهش تنش دولت کنونی در منطقه و ایجاد معادله ثبات و سازوگاری منطقه‌ای انجام شد.
وی افزود: تلاش برای تحقق خروجی مذاکرات عربستان و ایران و کاهش تنش، هدف راهبردی عراق از آغاز مذاکرات میان دو کشور طی ماه آوریل سال 2021 میلادی بود و پنج دور مذاکرات منجر به حصول روند جدیدی در مناسبات عربستان و ایران شد و اکنون تصمیم گرفته شده مذاکرات از سطح امنیتی به سطح سیاسی و میان وزرای امور خارجه دو کشور ارتقا داده شود، این دستاوری منطقه‌ای برای عراق و میزبانی این مذاکرات علیرغم دشواری آن محسوب می شود که به دلیل توان الکاظمی در اعتمادسازی به تحقق پیشرفت‌های بیشتر در رفع اختلافات و پیشبرد مذاکرات منجر شد.

الکاظمی به دنبال مذاکره مستقیم تهران-ریاض
مشاور الکاظمی همچنین گفت: ما اکنون در آستانه تحولی مهم در مناسبات عربستان و ایران قرار داریم که بازتاب مثبتی بر امنیت ملی عراق خواهد داشت؛ این تحول مهم، آمادگی برای بازگشت روابط طبیعی دیپلماتیک میان ریاض و تهران در مرحله آتی است لذا ثبات و سازوگاری اجتماعی، اولویت اساسی عراق برای توسعه، عمران و پیشرفت اقتصادی خود و کشور‌های منطقه است
تحکیم روابط میان ایران و عربستان: بسیاری بر روی این گزاره به عنوان هدف اصلی سفر الکاظمی تکیه کرده اند و معتقدند وی به دنبال خارج کردن نقش عراق از حالت میانجی میان ایران وعربستان بعد از پنج دور مذاکره است و می خواهد مذاکره مستقیم میان دو کشور انجام شود. در واقع الکاظمی با این پیام به دو کشور سفر کرده که موافقت آنها را برای انجام مذاکرات مستقیم میان ریاض و تهران به دست آورد. منافع عراق از برقراری رابطه میان دو کشور زیاد خواهد بود و الکاظمی به دنبال آن است دست کم تا پایان دوران نخست وزیری خود پرونده ایران و عربستان را به نتیجه مطلوبی برساند.

خطیب زاده:نخست وزیر عراق حامل پیام عربستان برای ایران بود
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: سفر الکاظمی به تهران از پیش برنامه ریزی شده بود و این سفر در چارچوب موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای معنا پیدا می‌کرد از جمله نقش مثبت و سازنده‌ای که بغداد در ماه‌های گذشته در روابط ایران و عربستان ایفا کرده است. در این سفر درباره موضوعات اقتصادی و پروژه‌هایی که معطل مانده و یا در حال انجام است، تبادل نظر انجام شد. در خصوص مراودات مردمی و رفت و آمدها گفت‌وگو شد. روابط دو کشور چند لایه و راهبردی است و همواره این موضوعات پیگیری می‌شود و متعاقب سفری است که چند وقت پیش وزیر خارجه عراق به ایران داشت.
وی ادامه داد: یکی از ابعاد دیگر این سفر نقشی است که عراق در گفت‌وگوهای ایران و عربستان ایفا می‌کند. پنج دور گفت‌وگوها در بغداد برگزار شده و از نقش عراق تقدیر می‌کنیم. الکاظمی نکاتی را از طرف عربستان به ما منتقل کرد براساس آنچه شنیدیم طرف عربستان این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات ارتقا یافته و این مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن معلوم می‌شود و این کار در سطح دیپلماتیک جلو می‌رود. توافقی بود که مقدمات سفر هیأت‌های فنی برای بازدید از سفارتخانه‌ها انجام می‌شود که همه طی روزهای آتی پیگیری خواهد شد.

دور ششم مذاکرات تهران - ریاض 
اما روزنامه کویتی الجریده به نقل از مقامات دولتی که نامی از آنها نبرده است، می نویسد که سفر الکاظمی به جده و تهران به منظور ترتیب دادن ششمین نشست گفت وگوی دو کشور عربستان سعودی و ایران با میانجیگری عراق بوده است.
همچنین در سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اشاره ضمنی به ادامه مذاکرات بغداد شده است. خطیب زاده گفت: براساس آنچه شنیدیم طرف عربستان این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات ارتقا یافته و این مذاکرات در بغداد ادامه یابد و بزودی تاریخ آن معلوم می‌شود.
با این حال با تسریع در روند مذاکرات و ارتقای سطح آن به مذاکرات دیپلماتیک باید دید که بغداد تا چه زمان نقش اصلی را در تنش زدایی ایفا خواهد کرد و مهمترین مکان مذاکرات خواهد بود. برخی رسانه‌های داخلی ایران به نقل از منابع خود گفته اند که هیئت عراقی حامل پیامی از طرف سعودی بوده که در آن گفته شده میانجیگری عراق به پایان رسیده است.
بدون تردید عراق در روند تنش زدایی میان ایران و عربستان از جایگاه کلیدی برخوردار است، جایی که عراق هم به عنوان عضوی از محور مقاومت در منطقه دارای روابط استراتژیک و همکاریهای گسترده با ایران است و هم به دلیل ماهیت عربی سعی در ایفای نقش پل ارتباطی میان دو سوی خلیج فارس را داشته است. الکاظمی در پایان دور پنجم مذاکرات گفته بود: عراق به یک نقطه همگرایی و کاهش تنش در منطقه تبدیل شده است و این امر بر وضعیت اقتصادی عراق و ثبات وضعیت امنیتی تأثیرگذار است.

احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در آینده
پیشتر «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق نیز گفته بود که مذاکرات بین عربستان و ایران "مثبت" بوده است.
وزیر امور خارجه عربستان سوم خردادماه جاری با ایراد سخنانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده بود که پیشرفت‌هایی در مذاکرات با ایران حاصل شده است.
«فیصل بن فرحان» با این حال مدعی شده بود که پیشرفت‌های حاصل شده از نگاه او کافی نیست.
مذاکرات ایران و عربستان از چند ماه پیش در عراق آغاز شد و بر اساس اظهارات قبلی مقامات دو کشور، دو طرف تاکنون 5 دور مذاکره انجام داده‌اند.
در همین حال، خبرگزاری رویترز روز ششم خردادماه جاری به نقل از یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی بدون ذکر نام گزارش داده بود که دیداری بین وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک مقرر نشده است.

نظر شما