شناسهٔ خبر: 54811549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

امیرعبداللهیان: ایران و ترکیه باید مراقب دسیسه های اسرائیل باشند/ چاوش اوغلو: مخالف تحریم های یک جانبه علیه ایران هستیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- پس از سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به ترکیه، نشست خبری وزرای خارجه دو کشور برگزار شد. چاوش اوغلو تأکید کرد که ترکیه مخالف تحریم های یک جانبه علیه ایران است. امیرعبداللهیان نیز بیان کرد که توافق در گرو واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی است.

امیرعبداللهیان: ایران و ترکیه باید مراقب دسیسه های اسرائیل باشند

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه به تعویق افتاد

به گزارش شفقنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نخستین دیدار دوجانبه، به دعوت مولود چاوش اوغلو در آنکارا حضور دارد، بعد ازظهر روز دوشنبه در محل وزارت امور خارجه ترکیه با همتای ترکیه‌ای خود دو دور دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مناسبات با همسایگان، جایگاه ویژه ترکیه در چارچوب سیاست همسایگی و مبتنی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت تقویت پیوندهای دو ملت و صیانت از منافع مشترک تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین اراده جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعال سازی ساز و کارهای موجود در روابط فی‌مابین از جمله شورای عالی همکاری، کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون‌ها و کمیته‌های کنسولی، گمرکی، مرزی، امنیتی و رسانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و همچنین بر ضرورت تسهیل مراودات برای ارتقا همکاریها و مبادلات تجاری و اقتصادی خصوصاً در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی، گردشگری، محصولات کشاورزی، صنعتی، تحقیقات علمی و فناوری، سرمایه گذاری و نیز تقویت همکاری‌ها در سازمانهای منطقه‌ای تأکید کرد.

وزیر امور خارجه با خطیر توصیف کردن مباحث مرتبط با محیط زیست خصوصاً حوزه مربوط به منابع آبی و نیز مشکلات گرد و غبار و با اشاره به نشستی که در آینده نزدیک در تهران در این خصوص برگزار خواهد شد، حضور نماینده دولت ترکیه در این نشست با هدف بررسی و طراحی اقدامات مشترک برای مقابله با آن در سطح منطقه را با اهمیت ذکر کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ضرورت مراقبت و هوشیاری دو کشور نسبت به دسیسه‌ها به ویژه از سوی رژیم نامشروع صهیونیستی، با تاکید بر پیوندهای عمیق و ریشه دار میان دو ملت، تقویت ارتباطات و رایزنی میان کلیه نهادهای سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه همتای ترک خود را در جریان آخرین تحولات گفتگو های هسته‌ای و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها قرار داد.

تحولات مربوط به سوریه در چارچوب ساز و کار آستانه، مسائل قفقاز و هماهنگی نزدیک تر در ابتکار ٣+٣، دفاع از آرمان فلسطین و حفظ هویت اسلامی قدس شریف، تلاش برای توقف جنگ در اوکراین، تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و مخالفت ترکیه با این تحریم‌ها، از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه دو کشور بود.

در دیدار دو وزیر خارجه همچنین پیش نویس سند برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور از طرف دکتر امیر عبداللهیان در اختیار وزیر امور خارجه ترکیه قرار گرفت تا در دستور کار بررسی از سوی طرف ترکیه‌ای قرار گیرد.

چاوش اوغلو: ترکیه مخالف تحریم های یکجانبه علیه ایران است


وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود تاکید کرد که آنکارا با تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف است.

به گزارش شفقنا به نقل از آناتولی، وزیر امور خارجه ترکیه ضمن اعلام مخالفت آنکارا با تحریم های یکجانبه علیه ایران نسبت به اتخاذ گام های مطلوب از سوی تمام طرف ها برای فعال سازی مجدد توافق هسته ای ابراز امیدواری نمود.

بر اساس این گزارش، مولود چاوش اوغلو در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در آنکارا گفت که دو طرف تمام ابعاد روابط دوجانبه بین آنکارا و تهران و نحوه بهبود هماهنگی و همکاری در تمام زمینه ها را مورد بحث قرار دادند.

وی افزود: روسای جمهور دو کشور دستیابی به ۳۰ میلیارد دلار حجم تبادل تجاری بین تهران و آنکارا را هدف گذاری کرده اند. اما این رقم هم اکنون خیلی کمتر از این میزان است و ما باید با تلاش بیشتر حجم تبادل تجاری را بالا ببریم و از تمام سازوکارهای موجود به شکل مناسب استفاده نماییم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین بر ضرورت تداوم همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم به عنوان دشمن مشترک همه تاکید کرد.

چاوش اوغلو گفت: همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم برای ما به عنوان دو همسایه حائز اهمیت است. ما امروز مسائلی از قبیل همکاری امنیتی را مورد بحث قرار دادیم و بر مطالبات ملموس خود در این صدد تاکید کردیم. ما باید به همکاری با یکدیگر در این خصوص ادامه دهیم چرا که تروریسم دشمن مشترک ما است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین از رایزنی با همتای ایرانی خود پیرامون موضوعات منطقه ای از جمله اوکراین و اوضاع عراق، افغانستان، سوریه و یمن خبر داد.

چاوش اوغلو ضمن ابراز تمایل ترکیه به دائمی شدن آتش بس در یمن، تنها راهکار حل بحران این کشور را راهکار سیاسی برشمرد.

نظر شما