شناسهٔ خبر: 54803057 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون وزیر جهاد کشاورزی؛

ايران از واردات تجهيزات سامانه‌هاي نوين آبياري بي‌نياز مي‌شود

صاحب‌خبر -
ايران از واردات تجهيزات سامانه‌هاي نوين آبياري بي‌نياز مي‌شود
خبرگزاری آریا-معاون وزیر جهاد کشاورزی از پیشرفت 98 درصدی اجرای طرح‌های شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور به وسعت حدود 19 هزار هکتار در استان آذربایجان شرقی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت شهید سلیمانی ارس - نگین آب بر سبز در شهرستان خداآفرین آذربایجان شرقی گفت: تاکنون بیش از 2.5 میلیون هکتار از اراضی آبی به انواع سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند که حدود 30 درصد از اراضی آبی را شامل می‌شود.
ایران از واردات تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری بی‌نیاز می‌شودعباسی تصریح کرد: رویکرد اصلی ما در توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه روش‌های با راندمان بالا مثل تیپ و انواع روش‌های موضعی است که در کشور وجود دارد، به دلیل اینکه این روش‌ها بیشترین راندمان آبیاری را داخل مزرعه دارند و در صورتی که خوب بهره برداری شوند، می‌توانند بالای 95 درصد راندمان آبیاری در داخل مزرعه داشته باشند. به همین علت ما بیشترین حمایت و کمک‌های بلاعوض دولتی را از همین روش‌ها انجام می‌دهیم.
این مقام افزود: روش دیگری که از تسهیلات خوب دولتی برخوردار است و جزو روش‌های با راندمان بالاست که برای بعضی از مناطق کاربرد دارد ماشین‌های آبیاری مثل لینیر‌ها و سنترپیوت‌ها هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: خوشبختانه در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری با وجود این که یک تکنولوژی جدید و وارداتی بود، به حدی رسیده‌ایم که خدمات فنی مهندسی را در این حوزه به کشور‌های همسایه و خارج از کشور صادر می‌کنیم.
به گفته وی، تا یکی دو سال پیش 95 درصد از لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری ساخت داخل بود و حدود 5 درصد واردات داشتیم که خوشبختانه در دو سال اخیر با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی آن 5 درصد را هم ساختیم.
عباسی اضافه کرد: 18 شرکت وارد کننده در حوزه سامانه‌ها وجود دارد که مجوز آن‌ها به صورت 6 ماهه تمدید می‌شود، به محض نهایی شدن و تاییدیه تولیدات داخلی و اطمینان کمی و کیفی این قطعات، واردات ممنوع خواهد شد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین در حاشیه بازدید از کانال پایاب سد خداآفرین در روستای صفرلوی شهرستان خداآفرین و بخشی از اراضی بلوک 10 طرح 4 هزار هکتاری لاریجان، از پیشرفت 98 درصدی اجرای طرح‌های شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور به وسعت 18 هزار و 740 هکتار در استان آذربایجان شرقی خبر داد.
این مقام تصریح کرد: تنها یکی دو قطعه مربوط به حوزه کشاورزی به بهره‌برداری نرسیده است که یکی از آن‌ها طرح یکانات به مساحت 2400 هکتار است که حدود یکهزار و 400 هکتار آن در دو هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و برنامه ریزی‌های لازم برای تکمیل و به بهره‌برداری رساندن حدود هزار هکتار مابقی هم تا 3 یا 4 ماه آینده انجام شده است.

نظر شما