شناسهٔ خبر: 54802976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ماموریت ویژه بایدن در سفر به خاورمیانه/ واکنش ایران به احتمال تشکیل ناتوی خاورمیانه؛ عکس العمل نشان می‌دهیم

صاحب‌خبر -
ماموریت ویژه بایدن در سفر به خاورمیانه/ واکنش ایران به احتمال تشکیل ناتوی خاورمیانه؛ عکس العمل نشان می‌دهیم
خبرگزاری آریا- در حالی که شاه اردن ماموریت ویژه بایدن در سفر به خاورمیانه را تشکیل ناتوی خاورمیانه می داند اما رسانه‌های صهیونیستی می گویند سفر بایدن ارتباطی به ناتوی خاورمیانه ندارد.
به گزارش سرویس بین المل خبرگزاری آریا، رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی به اظهارات اخیر شاه اردن درباره تشکیل ائتلافی شبیه به ناتو در منطقه غرب آسیا پاسخ دادند.
رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع آمریکایی مدعی شدند، سفر قریب الوقوع «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا مربوط به «ناتوی خاورمیانه» یا ائتلاف عربی-اسرائیلی نیست.
این منابع افزودند، این موضوع فقط مربوط به تدارکات و تفاهماتی در چارچوب فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه «سنتکام» است که رژیم صهیونیستی نیز به آن پیوسته است.

احتمال تشکیل ناتوی خاورمیانه
اخیرا «عبدالله دوم» شاه اردن در گفت‌وگو با شبکه‌ای آمریکایی از امکان تشکیل یک ائتلاف نظامی در غرب آسیا همانند پیمان ناتو گفت و خاطرنشان کرد که باید چشم‌انداز چنین ائتلافی به شدت واضح باشد.
روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی به همین اظهارات پرداخت و نوشت، مشخص نیست که منظور شاه اردن از به کار بردن عبارت «اهداف واضح و مشخص» چیست اما به احتمال زیاد این مسأله مربوط به نشستی است که قرار است به زودی میان «جو بایدن» رئیس‌‌جمهور آمریکا و سران برخی کشورهای در منطقه غرب آسیا برگزار شود؛ برآوردها تلویحا نشان می‌دهد که آمریکا برای تمام کشورهای متحد و دوست در منطقه بویژه در خصوص طرف‌های مرتبط به توافقنامه‌های راهبردی نظامی مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین، قطر و اردن دستورالعمل‌هایی به جهت آمادگی برای ایجاد ائتلافی جدید صادر کرده است.
در ادامه این گزارش آمده، اطلاعات مشخصی از ائتلاف جدید به نام «ناتوی خاورمیانه» در دست نیست اما به گفته منابع اردنی آگاه، صحبت از فرمولی کمتر از حد ناتوی معروف است؛ وزارت دفاع آمریکا تلاش می‌کند که با تشکیل اتاق‌ عملیات ویژه و نیز یکی کردن سامانه‌های راداری پدافند هوایی، یک حالت هماهنگی مشترک میان متحدانش در غرب آسیا ایجاد کند.
از سوی دیگر، دیروز (یکشنبه) روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال گزارش داد واشنگتن در ماه مارس نشستی محرمانه با مقامات ارشد نظامی اسرائیل و کشورهای عربی تشکیل داد تا چگونگی هماهنگی برای مقابله با توانایی‌های موشکی و پهپادهای ایران را بررسی کنند.
طبق این گزارش، این مذاکرات که قبلاً فاش نشده بود در «شرم الشیخ مصر» برگزار شد و اولین بار بود که چنین طیفی از نظامیان عالی‌رتبه اسرائیلی و عرب تحت نظارت ارتش ایالات متحده برای بحث در مورد چگونگی دفاع در برابر یک «تهدید مشترک» دیدار کردند.

ماموریت ویژه بایدن در سفر به خاورمیانه
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله‌ای با عنوان سفر بایدن به عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اعلام کرد که دو عامل برای سفر بایدن به عربستان وجود دارد. اول اینکه در وهله نخست جنگ در اوکراین موجب شده تا آمریکا برای تنظیم بازار نفت نیاز شدیدی به کمک عربستان داشته باشد. اما عامل دوم نیاز اساسی اسرائیل به بایدن جهت عادی سازی روابط با عربستان است.
آنگونه که منابع خبری فاش کرده‌اند نمایندگان جو بایدن، در حال انجام مذاکرات محرمانه با عربستان، مصر و رژیم صهیونیستی با هدف عادی سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو هستند؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل از مهمترین محورهای گفتگوی بایدن و بن سلمان باشد.
در همین حال وب‌سایت «واله» به نقل از چهار مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که بایدن در جریان سفر به عربستان و رژیم صهیونیستی با مقامات سعودی و اسرائیلی درباره اجرای نقشه راه مربوط به عادی‌سازی گفت‌وگو خواهد کرد.
مقامات آمریکایی انتظار دارند که عربستان سعودی با "عادی سازی تدریجی" موافقت کند که در آن دولت ریاض تصمیماتی را اتخاذ کند که در خدمت منافع اسرائیل باشد.
باربارا لیف، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، در جریان جلسه استماع کنگره گفت: «ما در پشت صحنه با برخی از کشورهای دیگر به غیر از کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل بر اساس «توافق ابراهیم» عادی کردند، کار می کنیم»
وی افزود: «فکر می کنم در سفر رئیس جمهور به اسرائیل و عربستان سعودی که انتظار می رود بایدن در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در جده شرکت کند، اتفاقات جالبی خواهید دید.»
باربارا لیف در مورد جزئیات این تحولات صحبت نکرده است.
تارنمای آمریکایی- صهیونیستی آکسیوس در گزارشی با اشاره به سفر منطقه‌ای پیش روی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و اهمیت آن، نوشت که بایدن می‌خواهد نشان دهد به پیشرفت روابط میان رژیم صهیونیستی و جهان عرب همانند دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کمک می‌کند.
این رسانه آمریکایی– اسرائیلی به نقل از این منابع که آنها را معرفی نکرده است، افزود: کاخ سفید هفته گذشته جلسه ای با کارشناسان اتاق های فکر آمریکا درباره سفر بایدن به منطقه برگزار کرد و موضوع "نقشه راه برای عادی سازی" را بدون توضیح بیشتر مطرح کرد.
به گفته این منابع، کاخ سفید در این نشست گفت که توافقی قبل از سفر بایدن وجود نخواهد داشت؛ اما آنها در حال کار بر روی این نقشه راه هستند و رئیس جمهوری آمریکا در این سفر با رهبران رژیم اسرائیل و عربستان در این خصوص گفت وگو خواهد کرد.
آکسیوس به نقل از یک منبع دیگر نوشت، کاخ سفید فکر می کند که هر نقشه راه برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان زمان می‌برد و یک فرآیند طولانی مدت خواهد بود. منبع دیگری گفت که این استراتژی یک رویکرد گام به گام خواهد بود.
این رسانه ادامه داد: یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که انتظار ندارد در سفر بایدن پیشرفت بزرگی در خصوص عادی سازی روابط با عربستان سعودی حاصل شود، اما تاکید کرد که توافق در مورد عبور شرکت‌های هوایی اسرائیل از حریم هوایی عربستان برای مقاصد هند و چین بسیار نزدیک است.

تقلای رژیم صهیونیستی برای عادی سازی با عربستان
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که تل‌آویو می‌خواهد قبل از سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه به سوی عادی‌سازی با ریاض گام بردارد.
پایگاه اینترنتی «وای‌نت» رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه‌های اسرائیل اعلام کرد که مسابقه‌ و رقابتی با زمان در پشت‌صحنه‌ی آمادگی‌ها وجود دارد و تلاش می‌شود تا گام‌هایی برای دست‌یابی به توافقات عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی برداشته شود که هدف از آن، حل موضوع عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان قبل از ورود بایدن به منطقه است.
تلاش‌های تل‌آویو برای پیشرفت روابط با عربستان سعودی شامل فعالیت‌های تمام نهادهای این رژیم از جمله ارتش، موساد، شورای امنیت و وزارت امور خارجه می‌شود.
رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند: شهروندان مسلمان ساکن سرزمین‌های اشغالی برای ادای حج به عربستان سعودی سفر خواهند کرد. در هر صورت هیچ کسی انتظار ندارد که به زودی عادی‌سازی کامل و برقراری روابط با عربستان سعودی صورت گیرد ؛ اما بر اساس این گزارش‌ها، تلاش‌های مستمر تل‌آویو برای ایجاد روابط دیپلماتیک همچنان ادامه دارد.

واکنش ایران به احتمال تشکیل ناتوی خاورمیانه؛ عکس العمل نشان می‌دهیم
سرلشکر باقری گفت: در برابر مداخلات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی عکس العمل نشان می‌دهیم.
سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در دیدار با ندیم رضا رئیس کمیته مشترک روسای ستاد ارتش پاکستان، رژیم صهیونیستی را در راس مداخله‌گری‌ها و زمینه ساز بی ثبات در منطقه اعلام کرد و گفت: این رژیم با اجرای طرح‌هایی در صدد ایجاد ارتباط با کشور‌های منطقه و دست یابی به اهداف مداخله گرانه است.
وی عضویت رژیم صهیونیستی در سنتکام و استقرار تجهیزات و حضور آن در رزمایش‌ها را بسترساز ایجاد تهدیداتی برای منطقه عنوان کرد و افزود: ما این تهدیدات را برنمی تابیم و مطمئنا در قبال آن عکس العمل نشان می‌دهیم.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص مداخلات آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: تشکیل گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه به ویژه در سوریه و عراق از دیگر مواردی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده و به آن دامن زدند و در ادامه روند سلطه گری تا سقوط این دو کشور پیشرفتند.

نظر شما