شناسهٔ خبر: 54798818 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

جواد سالاری:

افزایش مصرف آب در گناباد بعلت گرمای هوا و فرسودگی لوله ها

موج نیوز

سرپرست امور آب و فاضلاب گناباد بیان کرد: در گناباد به طور متوسط ۶۰ لیتر از سرانه استاندارد مصرف آب بیشتر برآورد می‌شود و رسانه‌ها نقش مهمی در تغییر فرهنگ عمومی و تغییر آن از اسراف گرایی به صرفه جویی در مصرف آب دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد سالاری سرپرست امور آب و فاضلاب گناباد عنوان کرد: هم‌اکنون مصرف آب شرب در مناطق شهری و روستایی این شهرستان به ازای هر نفر در شبانه روز ۱۸۰ لیتر است که به طور متوسط ۶۰ لیتر از سرانه استاندارد مصرف آب بیشتر برآورد می‌شود.

سالاری این خبر را در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد و ادامه داد: سرانه استاندارد مصرف آب در شهرستان گناباد ۱۲۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز تعریف شده است.

سرپرست امور آب و فاضلاب گناباد در ادامه متذکر شد: افزایش دمای هوا و بروز اتفاقها در خط انتقال آب به دلیل فرسودگی لوله‌ها و تجهیزات و هدر رفت آب از مشکلات مهم آبرسانی در گناباد است.

وی همچنین افزود: هر کولر آبی در شبانه روز به طور متوسط ۳۰۰ الی ۵۰۰ لیتر آب مصرف می کند که با ایجاد سایبان بر روی آنها و مصرف بهینه، می توان این میزان مصرف را کاهش داد و از اتلاف آب جلوگیری کرد.ه

سالاری گفت: ۳۰ درصد از منابع آبی استحصالی در گناباد در طول سال هدر می رود که ۲۰ درصد از مجموع هدر رفت منابع آبی در این شهرستان مربوط به فرسودگی تجهیزات در خطوط انتقال و ۱۰ درصد در انشعابهای غیر مجاز مانند برخی باغ ویلاها، اشتراکها و مصارف غیر مجاز روی می‌دهد، یا در مسیر واقعی خود به مصرف نمی‌رسد.

سرپرست امور آب و فاضلاب گناباد در ادامه اعلام کرد: استفاده از آب شرب برای تامین آب شرب دامها و آبیاری مزارع کشاورزی و فضای سبز از مشکلات مهم در این بخش است و ۱۰ مورد اتقاق به دلیل فرسودگی خط انتقال آب شرب این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون رخ داده است.

وی همچنین افزود: در حالیکه رفع مشکلات و بازسازی و بهسازی هر اتفاق در این بخش یک میلیارد ریال هزینه در بردارد و بر طرف کردن هر اتفاق به طور متوسط ۱۲ الی ۲۴ ساعت زمان می‌برد تا دوباره راه اندازی و در مدار بهره برداری قرار گیرد، در این مدت آب مشترکان از طریق مخازن ذخیره تامین می شود.

سالاری اطلاع داد: در سفر استانی رییس جمهور ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل طرحهای سفر استانی در ابتدای امسال به گناباد تصویب اختصاص یافت که در این راستا ۱۵ طرح اولویت‌بندی شده و در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست امور آب و فاضلاب گناباد همچنین یادآور شد: این اداره بابت خدمات خود در بخش‌های مختلف مسکونی، تجاری و دولتی بیش از ۵۰ میلیارد ریال مطالبات معوقه دارد و ۷۵ درصد این میزان مربوط به مشترکان خانگی و بقیه بخشهای دولتی، تولیدی و تجاری است.

وی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت خیران برای اجرای طرحهای آبرسانی از رویکردهای مهم امور آب و فاضلاب گناباد است و ۶۰ میلیارد ریال با مشارکت خیران برای احداث جایگاههای برداشت آب شرب در این شهرستان از سال ۱۳۹۶ تاکنون هزینه شده و در این راستا هفت جایگاه طی سالجاری در حال احداث است.

 سرپرست امور آب و فاضلاب گناباد توضیح داد: مهمترین اقدامات امور آب و فاضلاب گناباد در سال گذشته، ۵۴۸ مورد بهسازی انشعابها ، ۷۴۵ مورد تعویض کنتورهای فرسوده و ۱۳ کیلومتر اصلاح و نوسازی تاسیسات آبرسانی و واگذاری ۷۸۰ مورد انشعاب آب و فاضلاب می باشد.

سالاری در خاتمه اضافه کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در تغییر فرهنگ عمومی و تغییر آن از اسراف گرایی به صرفه جویی در مصرف آب دارند و می‌توانند فرهنگ مصرف صحیح را در جامعه ترویج دهند.

نظر شما