شناسهٔ خبر: 54793143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

مجلس نسبت به عملکرد وزرایی که با رای شکننده وارد ترکیب کابینه شدند، حساسیت دارد

درباره وزیران ناپلئونی

چهار وزیر کابینه سیزدهم روی لبه تیغ استیضاح قرار دارند و همین موضوع، مجلس یازدهم را تحت شدیدترین تبلیغات منفی قرار داده است. محوریت این تبلیغات آن است که نمایندگان مردم برای انصراف و چشم‌پوشی از وظیفه نظارتی خود، ساخت و پاخت با وزیران را در پیش گرفته‌اند. ادعاهایی از این دست درحالی است که نمایندگان برای استیضاح وزرای ناکارآمد جدی به نظر می‌‎رسند و فضای مسموم شکل‌گرفته علیه پارلمان، تاثیری روی اراده آن‌ها ندارد. مجلس در چه وضعیتی قرار دارد و نگاهش به همکاری با دولت چیست؟

صاحب‌خبر -

 مدت‌هاست که نام برخی وزرای پرحاشیه و ناکارآمد کابینه، در سیاهه استیضاح نمایندگان مجلس قرار دارد. 
نمایندگان حسب وظیفه قانونی خود و با هدف صیانت از حقوق مردم، قصد دارند تعدادی از وزیران دولت را که عملکرد نامناسبی در تقریبا یک سال گذشته از خود به جا نگذاشته‌اند به استیضاح بکشند و در صورت اخذ رأی لازم، حضور آن‌ها در دولت را به پایان
 برسانند.
 چندی پیش بود که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات‌رییسه مجلس اعلام کرد که وزرای صمت، کشور، راه‌وشهرسازی و جهاد کشاورزی از وزرایی‌اند که درخواست استیضاح‌شان به هیات‌رییسه مجلس آمده است.
 از ادعای فاطمی‌امین و رفقا تا حساسیت نمایندگان نسبت‌به سلامت مجلس
 استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت بیش از سایر وزرای لرزان کابینه، حاشیه ساخته و اقوال متعدد و بعضا متناقضی حول آن شکل گرفته است. یکی از این حاشیه‌ها ادعایی بود که خبرگزاری فارس چندی پیش درباره فشار خارج از عرف دو نفر از نمایندگان بر وزیر صمت برای گرفتن امتیاز از او در ازای عدول از استیضاح مطرح کرد. خبرگزاری فارس روز گذشته دراین‌باره نوشت: «این خبرگزاری اخیرا در گزارشی که از منابع موثق و مطمئن به دست آورده است، به ماجرای اعمال فشارهای متعدد دو نفر از نمایندگان به فاطمی‌امین و به نتیجه نرسیدن آن اشاره و از ارسال پیامکی تهدیدآمیز به وزیر صمت برای انتصاب گزینه خود در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو پرده برداشت». این خبرگزاری درعین‌حال نوشت: «گفتنی است وزیر صمت صبح امروز(5 تیرماه) در جلسه کمیسیون اصل 90 مجلس با تایید خبر فارس مبنی بر اعمال فشارها و درخواست‌های برخی نمایندگان تاکید کرده که زیر بار فشارها برای انتصاب نامعقول نمی‌رود. بر همین اساس نیز جمعی از نمایندگان مجلس نیز خطاب به رییس مجلس خواستار معرفی دو نماینده متخلف شدند».  برخی نمایندگان، گزارش خبرگزاری فارس درباره اظهارات فاطمی‌امین در جلسه کمیسیون اصل 90 را به چالش کشیده و آن را تکذیب کرده‌اند؛ برای نمونه علی جدی، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم شیروان دیروز در گفت‌وگو با «خانه ملت» تصریح کرد: «آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت در نشست امروز کمیسیون اصل90 مجلس، تهدید پیامکی نمایندگان برای انتصاب افراد را تکذیب و بیان کرد. 
ممکن است پیشنهاداتی ازسوی نمایندگان یا سایر افراد مطرح شود اما این پیشنهادات به معنای تهدید نیست». حسین حق‌وردی، نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد نیز روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسکانیوز» با بیان اینکه رسانه‌هایی که ادعا می‌کنند نمایندگان، وزرا را تحت فشار می‌گذارند باید حتما سند و مدرکی در این زمینه داشته باشند، تصریح کرد: «نمایندگان در جلسه علنی مجلس به این مساله اعتراض داشتند که اگر رسانه واقعا در طرح ادعای خود سند و مدرکی دارد، موظف به انتشار آن است و در غیر این صورت نباید وارد حاشیه‌سازی برای مجلس شود». خبر اعمال فشار دو نفر از نمایندگان مجلس بر وزیر صمت برای کسب رانت در ازای عدول از استیضاح موجب شد تا تعدادی از وکلای ملت جهت حفظ حیثیت مجلس، دست به قلم شده و در نامه‌ای خطاب به رییس مجلس خواستار بررسی صحت و سقم ادعاها علیه مجلس شوند.
 در بخشی از نامه این نمایندگان که دیروز منتشر شد، آمده است: «خواهشمند است با قید فوریت دستور فرمایید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، جهت دفاع از کیان خانه ملت و حفظ انقلابی ماندن مجلس، بررسی صحت و سقم این ادعا را بررسی و نتیجه را در اسرع وقت و پیش از بررسی احتمالی استیضاح در صحن علنی اعلام کند. بدیهی است نتیجه بررسی‌ها، چه در صورت صحت خبر مذکور و برخورد با خاطیان و چه درصورت عدم صحت، برخورد با مدعیان و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی قوه مقننه خواهد شد». 

در همین باره همچنین سیدجواد حسینی‌کیا، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، خواستار اعتبارسنجی رانت‌خواهی دو نفر از نمایندگان از وزیر صمت ازسوی دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی شد و تصریح کرد: «پس از بررسی و صحت ادعای وزیر مبنی بر دریافت پیامک تهدیدآمیز ازسوی نمایندگان مجلس، این موضوع به شورای نگهبان و نیرو‌های اطلاعاتی منتقل می‌شود و دستگاه‌های نظارتی به آن ورود خواهد کرد. اما اگر ادعای وزیر صمت اشتباه بوده و نمایندگان چنین کاری انجام نداده باشند، باید درباره علت این ادعا پاسخ دهد».

مجلس چگونه باید باشد؟
 از حاشیه‌های حول استیضاح وزرا خاصه وزیر صمت که گذر کنیم، سوال بنیادینی که ذهن هر ناظر بی‌طرفی را باید به خود مشغول دارد این است که نسبت و رابطه مجلس و دولت باید چگونه باشد و بهارستان در قبال دولت، چه مسوولیتی به دوش دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مجلس با وجود تقارب گفتمانی با دولت، هیچ تکلیفی مبنی بر چشم‌پوشی از ناراستی ها و کژکارکردی‌های دولت ندارد و درصورتی‌که عملکرد کابینه را خلاف مصلحت عمومی ببیند، به فریاد درخواهد آمد و سکوت را خیانت خواهد دید. بنابر این قاعده کلی، نمایندگان از ابزارهای قانونی خود مشخصا استیضاح جهت بازگرداندن دولت به خط کارآمدی بهره خواهد گرفت و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستند به بهای خوش‌آمد برخی نیروها، روی مسائل و مصائب کشور چشم بسته و مصلحت‌اندیشی پیشه کنند.
فشارهای رسانه‌ای اخیر بر نمایندگان ازجمله ضریب دادن به ادعاهایی درباره ساخت و پاخت با وزیر صمت(که هنوز صحت آن مشخص نیست)، به نظر می‌رسد با این هدف کلی و کلان باشد که نمایندگان قید طرح استیضاح را بزنند و در برابر ناکارآمدی‌ها، خاموش شوند؛ چه آنکه پیشتر نیز ادعاهایی درباره ریزش نفرات نمایندگان خواستار استیضاح وزیر صمت، پیش از آنکه درخواست استیضاح، از هیات‌رییسه مجلس به کمیسیون مربوطه یعنی صنایع و معادن ارجاع شود، مطرح شده بود. هدف از این خبرسازی‌های بی‌پایه در واقع این بود که نمایندگانِ خواستار استیضاح وزیران ناکارآمد را اولا در اقلیت و ثانیا متشتت نشان بدهد. در ادامه و در گفت‌وگو با لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وضعیت حاکم بر مجلس در قبال دولت را مورد بررسی قرار دادیم.
 
سیاهکلی: حداقل 37نفر از نمایندگان مجلس، روی استیضاح وزیر صمت محکم ایستاده‌اند
 لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به روند سوال و استیضاح در مجلس اظهار کرد: فرد مورد سوال یا کسی که قرار است استیضاح شود، باید به مجلس بیاید و به سوالات نمایندگان پاسخ بدهد. سوال و پاسخ یا در جلسات خصوصی یا در قالب کمیسیون مربوطه انجام می‌شود. اگر سوال‌کننده یا استیضاح‌کننده در جلسات خصوصی و کمیسیون از پاسخ‌ها قانع نشود، سوال یا استیضاح به صحن مجلس می‌آید. وی افزود: بنابراین فضا به این شکل نیست که کسی بخواهد در مجلس رایزنی کند و رأی‌ها را پس بگیرد. ممکن است یک نماینده پس از شنیدن پاسخ‌های فرد مربوطه، قانع شود و امضای خود برای سوال یا استیضاح را پس بگیرد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم از دل آدم‌ها، اطلاعات غیبی دربیاوریم. سیاهکلی با اشاره به مورد استیضاح وزیر صمت گفت: خود وزیر صمت یا تیم ایشان دارند در جلسات مختلف(خصوصی یا در کمیسیون) با نمایندگان رایزنی می‌کنند و اگر پاسخ‌های ایشان قانع‌کننده باشد، نمایندگان می‌توانند امضای استیضاح خود را پس بگیرند. اگر غل و غشی در کار نباشد و کارها به‌طور صادقانه و قانونی پیش برود، این رایزنی‌ها هیچ اشکالی ندارد. وی با بیان اینکه حداقل 37نفر از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر صمت همچنان سر امضای خود محکم ایستاده‌اند، اضافه کرد: معمولا در مجلس اینگونه است که برای سوال یا استیضاح، برخی نمایندگان در صحن دور می‌زنند و پس از رایزنی آن‌ها، تعداد امضاها کم یا زیاد می‌شود. اما برای استیضاح وزیر صمت، با هیچ‌کدام از نمایندگان رایزنی نشد بلکه درخواست استیضاح در سایت ثبت شد و نمایندگان یکی‌یکی می‌رفتند و پای درخواست استیضاح را امضا می‌کردند.
 
 تعدادی از وزرا نمره ناپلئونی از مجلس گرفتند
سیاهکلی با اشاره به ادعاها درباره اعمال فشار دو نماینده بر وزیر صمت برای کسب رانت، تصریح کرد: این ادعایی است که مطرح شده و امروز(5 تیر) در مجلس تذکر دادیم که آقای وزیر باید ادعای خود را ثابت کند و اگر نماینده‌ای واقعا این کار را کرده، نامش باید به‌طور عمومی اعلام و مطابق قانون با او برخورد شود؛ بنابراین من ادعای آقای وزیر را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم. آقای وزیر خودش باید ادعایش را ثابت کند. تا الان آقای وزیر هیچ چیزی بابت اثبات ادعای خود به نمایندگان ارائه نداده است.
وی با بیان اینکه عموم نمایندگان مجلس از تعدادی از وزرای دولت ناراضی هستند، اضافه کرد: وقتی دولت قرار بود تشکیل شود، تعدادی از وزرا نمره ناپلئونی از مجلس گرفتند و بالا آمدند. از همان ابتدا نیز نظر مجلس این بود که تعدادی از وزرا رأی نیاورند. به‌هر‌حال کار خود را آغاز کردند اما نتوانستند توانایی خود را اثبات کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: حقوقی از طرف مردم به گردن نمایندگان است تا از طرف آن‌ها، کسی را که توانایی کار کردن ندارد استیضاح کنند و اگر قانع نشدند، سمت را از او بگیرند.

برچسب‌ها:

نظر شما