شناسهٔ خبر: 54791284 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

در «فرهیختگان» بخوانید

6 دلیل برای انتخاب دانشگاه آزاد در مقطع ارشد

با توجه به فصل انتخاب‌رشته دانشجویان مقطع ارشد، آن ‌چیزی که دانشجویان می‌توانند برای انتخاب واحدهای دانشگاه آزاد به‌عنوان انتخاب نخست خود مدنظر قرار بدهند؛ مساله اصلی تنوع رشته‌های کارشناسی‌ارشد در این دانشگاه و رشته‌محل است.

صاحب‌خبر -
6 دلیل برای انتخاب دانشگاه آزاد در مقطع ارشد

یگانه عرب، روزنامه‌نگار: آزمون کنکور کارشناسی‌‌ارشد سال 1401 چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال جاری در 186 شهرستان کشور برگزار شد و نتایج آن نیز هفته گذشته در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اعلام شد. با مشخص‌شدن نتایج مرحله نخست و شرکت‌کنندگانی که مجاز به انتخاب‌رشته شدند، حال باید در مدت زمان تعیین‌شده انتخاب‌رشته، نسبت به انتخاب دانشگاه و رشته موردعلاقه‌شان تصمیم بگیرند. با رسیدن فصل انتخاب‌‌رشته، داوطلبان کارشناسی‌ارشد علاقه‌مند به انتخاب‌رشته در واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی انتخاب‌رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org به این کار اقدام کنند. گفتنی است که انتخاب‌رشته برای این داوطلبان از پنجشنبه دوم تیرماه آغاز شده و تا شنبه 11 تیر ساعت 12 شب ادامه دارد. دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن پتانسیل‌های مختلف در حوزه آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری می‌تواند انتخاب مناسب و موثری برای داوطلبان مجاز به انتخاب‌رشته باشد. تجهیزات آزمایشگاهی و زیرساخت‌های علمی عظیم این دانشگاه، طرح پایش و تحقیقات علمی نتیجه‌بخش، همکاری دانشگاه آزاد با دستگاه‌های مختلف اجرایی و صنایع، امکانات گسترده آموزشی و تسهیلات متعدد ویژه دانشجویان ازجمله مواردی است که در کنار توجه ویژه سال‌‌های اخیر دانشگاه به فعالیت‌های خلاقانه و فناورانه دانشجویان می‌تواند موردتوجه داوطلبان ارشد قرار گیرد. در گزارش پیش‌رو 6 تن از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ویژگی‌های مهم و متمایزکننده دانشگاه آزاد را برای داوطلبان مقطع کارشناسی‌ارشد تشریح کردند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تنوع رشته‌های ارشد دانشگاه آزاد پاسخگوی همه سالیق دانشجویی است

محمد نریمانی‌راد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی(ره): با توجه به فصل انتخاب‌رشته دانشجویان مقطع ارشد، آن ‌چیزی که دانشجویان می‌توانند برای انتخاب واحدهای دانشگاه آزاد به‌عنوان انتخاب نخست خود مدنظر قرار بدهند؛ مساله اصلی تنوع رشته‌های کارشناسی‌ارشد در این دانشگاه و رشته‌محل است. وقتی صحبت از رشته‌‌محل می‌شود، دانشجو در محل زندگی یا اشتغال خود می‌تواند رشته‌ای که در مقطع کارشناسی‌ارشد مدنظر قرار داشته و موردعلاقه‌اش است را انتخاب کند. بحث دیگر، این است که این نهاد علمی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که معمولا دانشجویان اگر شاغل باشند با تحصیل آسیبی به کارشان وارد نشود و می‌توانند کلاس‌های خود را اواخر هفته برگزار کرده و دروس‌شان را بگذرانند. موضوع دیگر، بحث تسهیلات مالی خوبی است که برای دانشجویان مقطع ارشد و دکتری و تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده است و می‌توانند از آن استفاده کنند. به‌عقیده من، هنوز هم می‌توانیم بگوییم شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد نسبت به مراکز آموزشی حتی دبیرستان کمتر است.  اگر بخواهیم درخصوص توانمندی‌ها و ویژگی‌های واحد یادگار امام‌خمینی(ره) که می‌تواند مدنظر انتخاب دانشجویان‌ارشد قرار بگیرد، سخن بگوییم؛ باید گفت این واحد به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌ای که دارد، می‌تواند چند ناحیه جنوب، جنوب‌شرق تهران و جنوب‌غرب را تحت‌پوشش دانشجویی خود قرار دهد. با توجه به اینکه این واحد در مسیر اتوبان‌ها قرار گرفته، کمک می‌کند تا دانشجو با رفت‌وآمد و هزینه کمتر در این محیط تدریس کند. نکته دیگر آنکه تنوع رشته کارشناسی‌ارشد در این واحد بسیار است، استادان مجربی با پایه‌های علمی بالایی چون استادکامل، دانشیار و... در این محیط فعالیت کرده و تجهیزات آزمایشگاهی خوبی در این واحد وجود دارد.  نوع دیگری که می‌توان به این قضیه نگاه کرد؛ بحث قطبیت‌های علمی است که دانشگاه آزاد واحد یادگار امام در بحث حمل‌ونقل به‌صورت قطب‌های علمی عمل می‌کند. البته آن‌ چیزی که درخصوص این واحد اهمیت دارد؛ این است که این واحد ماموریت‌محور است و ماموریت آن، ایجاد دانشگاه مهارتی در تمامی مقاطع است و دانشجو مهارت‌محور تربیت شود. در این ‌راستا نیز شش تا هفت دانشکده مهارتی دارد و دانشجویی که در این دانشگاه تحصیل می‌کند، این امکان را دارد که در فضای مهارتی با استفاده از مدارس عالی مهارتی و کارآفرینی واحد، مهارت‌های مرتبطی را درکنار مدرک‌ دانشگاهی خود کسب کرده و مدرک مهارتی را نیز دریافت کند. این جریان، همان برتری و سیاستی است که دانشگاه آزاد در نظر دارد. این دانشگاه به‌سمت دانشگاه حل مساله در حرکت است و ما نسل چهارم دانشگاه را داریم و قرار نیست مدرک صادر کنیم؛ بلکه قرار است در جامعه گره‌گشا باشیم؛ به‌نوعی که دانشگاه در محیط‌های جغرافیایی که در آن مستقر شده، تاثیرگذار باشد.

شبکه آزمایشگاهی دانشگاه‌؛  شاخص مهم ادامه‌ تحصیل دانشجویان

حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج: از شاخص‌هایی که موجب می‌شود، دانشجویان در انتخاب‌رشته، به سمت دانشگاه آزاد جذب شوند، گستردگی فعالیتی این دانشگاه در سطح کشور است؛ به این معنا که بیش از 500 واحد دانشگاهی فعال دارد که به‌صورت زنجیروار با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند و چنین تعاملی در شبکه آموزش عالی کشور و سیستم دولتی وجود ندارد. این ارتباط و پیوستگی که میان واحدهای این دانشگاه وجود دارد، در سیستم دانشگاه‌های دولتی دیده نمی‌شود. مورد دیگر، داشتن امکانات رفاهی، آموزشی و پژوهشی واحدهای این دانشگاه است؛ همچون شبکه آزمایشگاهی، شبکه کارگاهی، رفاهی، خوابگاهی و... که دانشجویان در این مسیر می‌توانند دانشگاه آزاد را به‌عنوان نخست خود برگزینند.
برگزاری کلاس‌های آموزشی در پایان هفته برای شاغلان، کادر هیات‌علمی مجرب در تمامی واحدهای دانشگاهی، تعریف پایان‌نامه در سامانه پژوهش‌یار، حمایت از پایان‌نامه‌ها با توجه به تخصیص وام‌های این دانشگاه و... شاخص‌هایی هستند که دانشگاه آزاد در سطح کلان و کشوری از آن برخوردار است. در بحث شاخص‌های استانی نیز باید اشاره کرد که استان البرز با توجه به اینکه شهرک‌ها و کارخانه‌های صنعتی بزرگی در آن مستقر است، قطب صنعتی کشور به‌حساب آمده و موضوعات حل‌نشده بسیاری در حوزه‌هایی چون کشاورزی، خدماتی و... دارد. همچنین این استان به عنوان قطب علم و فناوری کشور شناخته می‌شود، با توجه به کثرت مراکز علمی و پژوهشی، وجود بیش از 25 شهرک و منطقه صنعتی در استان، سه پارک علم و فناوری، وجود بیش از 3650 واحد صنعتی و 150 برند ملی، قطب تولید محصولات صنایع دارویی، خودرویی و غذایی و تبدیلی، وجود بیش از 35 مرکز تحقیقات ملی و راهبردی در استان، قطب تحقیقات کشاورزی در کشور، چهارمین قطب تولیدات دامی، دارابودن تنوع اقلیمی و ... به دانشجویان مقاطع مختلف به‌ویژه ارشد در انتخاب‌رشته و حضور در واحدهای دانشگاه آزاد کمک کرده و آنها را جذب می‌کند.

تاثیر حرکت به‌سمت تامین نیازهای منطقه‌ای در آینده دانشجویان ارشد

حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد استان قم و واحد قم: دانشگاه آزاد به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی بر امر کارآفرینی، اشتغال‌زایی و نزدیک‌کردن مباحث نظری به عملی سیاستگذاری کرده و به آن تاکید ویژه‌ای دارد. این دانشگاه براساس این سیاست‌ها درخصوص ترمیم سرفصل‌های دانشگاهی، جهت‌دهی به‌سمت آموزش‌های حافظه‌محور به آموزش‌های کاربردی توجه دارد. همچنین این دانشگاه ظرفیت‌های ویژه‌ای را ایجاد می‌کند که به هدف کارآفرینی و همراه‌کردن آموزش با مباحث علمی، نیازهای اجتماعی را تحقق ببخشد. البته این اقدام را با تاکید بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان یا جریان‌های پژوهشی فناورانه، انجمن‌های علمی، طرح پویش اشتغال و... انجام می‌دهد که از نکات فعالیتی ویژه دانشگاه آزاد است.
البته طرح آمایش سرزمینی نیز دانشگاه‌ها را موظف کرده ‌است که براساس نیازهای منطقه دانشجو بپذیرند، به رشته‌ها جهت بدهند و زمینه اشتغال همزمان دانشجویان را با تحصیل فراهم کنند. این سیاست درخصوص استادان نیز اعمال می‌شود؛ یعنی جهت‌گیری آموزش به این سمت است که استادان نیز دانشجویان را در مراکز صنعتی و مراکز مرتبط با دانشجو همراهی کنند.
این دانشگاه یک دانشگاه یکپارچه اجتماعی است و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری جهان شناخته می‌شود که هم اعتبار فعالیتی داخل کشور و هم خارج کشور را دارد. همچنین دارای شبکه آزمایشگاهی یکپارچه است، یعنی امکانات دانشگاه دراختیار تمامی دانشجویان است و ظرفیت‌های بسیاری را نیز برای دانشجویان ایجاد کرده‌ است. دانشگاه آزاد در تلاش است دانشجو را به‌سمت نیازهای منطقه‌ای سوق دهد، تا زمینه آموزش‌وپژوهش مبتنی‌بر نیازهای جامعه را برای دانشجو فراهم کند. این دانشگاه در تمامی واحدها، استادان باتجربه و توانمندی دارد که آموزش‌شان به‌جای حافظه‌محور بودن به‌سمت کارآفرینی است و این موارد از امتیازهای اساسی تحصیل در دانشگاه آزاد است که دانشجویان مقطع ارشد می‌توانند مدنظر قرار دهند.

زیرساخت‌های علمی دانشگاه آزاد؛ نقطه‌قوتی برای انتخاب‌های ارشد

حسین کرمانیان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران و  واحد ساری: اصلی‌ترین و بارزترین مزیت دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه انتخاب دانشجویان مقطع ارشد در فصل انتخاب رشته قرار بگیرد، این است که این دانشگاه در تمامی استان‌ها و مراکز آن واحدهای فعال دارد و دانشجویان می‌توانند دانشگاه خود را بنابر رشته مورد علاقه‌شان در نزدیکی محل زندگی یا کار خود انتخاب کنند. از طرف دیگر، با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان مقطع ارشد و دکتری شاغل نیز هستند، می‌توانند به کار خود هم برسند و در کلاس‌هایشان حاضر شوند. از طرف دیگر، با توجه به اتمام پاندومی کرونا و آموزش مجازی، ضرورتی برای دانشجویان این مقاطع است که درکنار محل کار و زندگی خود به تحصیل حضوری در دانشگاه نیز بپردازند. در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد به‌ویژه در استان مازندران هم ظرفیت استادی و هیات‌علمی توانمند و مجربی وجود دارد که می‌تواند نقطه‌قوتی برای دانشجویان ارشد در زمان انتخاب رشته باشد. همچنین ظرفیت آزمایشگاهی و کارگاهی بسیار خوبی در سطح استان وجود دارد و بیش از 700کارگاه و آزمایشگاه در دانشگاه آزاد مازندران درحال فعالیت است که موجب می‌شود دانشجویان در تمامی رشته‌ها از ظرفیت‌های مختلفی که در رشته‌های کشاورزی، پزشکی، فنی و... برایشان وجود دارد، بهره‌مند شوند. به‌طور مثال، در حوزه کشاورزی، دانشکده کشاورزی داریم که این حوزه به‌صورت پایلوت فعالیت می‌کند و دانشجویان می‌توانند با روند تولید و اجرای کار آشنا شوند. در رشته‌های فنی-مهندسی نیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خوبی در سطح استان مستقر است که در دیگر دانشگاه‌های کشور وجود ندارد. دانشجویان در زمان انتخاب رشته باید به ظرفیت استادی دانشگاه آزاد، تعامل استادان با بدنه صنعت و اقتصاد و تبدیل علم به ثروت، تجاری‌سازی دانش، ابزارهای کمک‌آموزشی، برنامه‌های فرهنگی، امکانات رفاهی و... توجه کنند. این دانشگاه زیرساخت‌های فعالیتی آزمایشگاهی و تجهیزات خوبی در زمینه‌های مختلف دارد که برای عملکرد دانشجویان موثر بوده و به‌گونه‌ای در هر حوزه‌ای غنی است.

توجه به اساتید نامی می‌تواند‌ در انتخاب داوطلبان مقطع ارشد موثر باشد

سعید حسامی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌و‌تحقیقات: آن‌چیزی که دانشجویان مقطع ارشد برای انتخاب رشته در اولویت قرار می‌دهند، علاقه‌مندی‌شان به رشته‌هاست و اینکه این رشته‌های مدنظر در کدام دانشگاه‌ها قرار دارد. حال با توجه به اینکه می‌خواهند اولویت‌بندی‌های جغرافیایی‌شان، شهر خودشان باشند یا نه، دانشگاه مدنظر را انتخاب می‌کنند. البته اینکه هر دانشگاه چه استادان و اعضای هیات‌علمی بنام و موفقی دارد، نیز در انتخاب دانشگاه‌ها کمک‌کننده است و این موارد از اصول اساسی انتخاب دانشگاه برای دانشجویان است. با این اوصاف، در بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بهترین استادان رشته‌های مختلف که ممکن است موردانتخاب دانشجویان باشند، حضور داشته و مشغول فعالیت هستند که می‌توانند گزینه نخست دانشجویان مقطع ارشد برای حضور در واحدهای این دانشگاه باشند.
واحد علوم‌و‌تحقیقات دانشگاه آزاد نیز با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین و پراقبال‌ترین واحدهای دانشگاهی است، هم سبد رشته‌ای بسیار گسترده‌ای دارد و هم از لحاظ کیفیتی به‌واسطه امکانات آموزشی، پژوهشی و فعالیتی از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین این واحد به‌دلیل فعالیت استادان و اعضای هیات‌علمی توانمند و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی بسیار زیاد و مناسب، گزینه خوبی برای دانشجویان مقطع ارشد به‌حساب آمده و همواره نیز جزء انتخاب‌های اصلی دانشجویان در تمامی مقاطع و رشته‌ها بوده و هست. البته بیان ویژگی‌ها و توانمندی‌های واحدهای دانشگاه آزاد قابل‌بیان در چند جمله نیست و داوطلبان ارشد در فصل انتخاب‌رشته خود می‌توانند با مطالعه اطلاعات و مراجعه به درگاه‌های واحدهای دانشگاه آزاد از لحاظ سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، تعداد استادان و اعضای هیات‌علمی و... در جریان فعالیت‌های واحدها و دانشگاه‌ها قرار بگیرند تا انتخاب درستی داشته باشند.  در پایان باید اشاره کرد واحدهای دانشگاه آزاد در برخی رشته‌های دانشگاهی می‌تواند نخستین‌ انتخاب دانشجویان مقطع ارشد در سطح کشور باشد. با کیفیتی که چه از لحاظ سخت‌افزاری و چه از لحاظ نرم‌افزاری در واحدهای این دانشگاه وجود دارد، دانشجو با اقبال خود می‌تواند این واحدها را انتخاب کرده و در آن تحصیل کند.

دانشجویان ارشد با برنامه علمی به صنایع و سازمان‌ها مرتبط می‌شوند

علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و واحد اهواز: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید خود به چند مساله به‌صورت جدی توجه کرده که این نهاد علمی را بیش از گذشته برجسته می‌کند. نخستین مورد این است که این دانشگاه به تغییر رویکرد از حوزه‌های آموزش‌وپژوهش به‌سمت فناوری، نوآوری و کارآفرینی حرکت می‌کند و دلیل این امر نیز اینکه دانشگاه به‌دنبال این است که چالش‌های بومی هر منطقه را شناسایی کرده و درقالب نظام موضوعات به یک پروژه‌های علمی تبدیل کرده و هم چالش‌های استان را در حوزه‌های تخصصی دانشگاهی برطرف کند و هم خروجی آن منجر به تولید محصول، طرح تحقیقاتی و... می‌شود. بنابراین دیگر رویکرد کاغذی پایان‌نامه‌ها، اینکه صرفا پایان‌نامه‌ای نوشته شود و در آرشیو کتابخانه‌ها و انتشاراتی‌ها قرار بگیرد، نخواهد بود به یک گزارش عملی بدل می‌شود که خروجی آن می‌تواند مساله‌ای را حل کند. درنتیجه، به کابردی‌کردن و بومی‌کردن علوم نیز توجه می‌شود. نکته دیگر آنکه با توجه به اینکه رشته‌های دانشگاه آزاد براساس سیاست‌های جدی و طرح‌های آمایش سرزمینی است، بنابراین ساکنان هر استان می‌توانند متناظر با شرح توسعه‌ای آن استان در واحدهای دانشگاهی همان منطقه تحصیل کنند؛ چراکه بحث زمان در مسائل اجتماعی، اشتغال و هزینه‌کرد و... نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ از این‌ بابت تحصیل در این دانشگاه مزیت به حساب می‌آید. در دانشگاه آزاد استان خوزستان به‌دنبال این هستیم که بحث پویش اشتغال و هر دانشجو یک مهارت را به‌عنوان یک شعار دست‌یافتنی برای خودمان متصور شویم؛ به این معنا که دانشجویان کارشناسی‌ارشد در حوزه‌های مختلف چون برق، مکانیک، فنی-مهندسی و... را به صنایع فولاد، نفت-گاز و... یا رشته‌های کشاورزی را به کشت صنعت و مراکز تحقیقات متصل کنیم. به‌دنبال این هستیم که یک برنامه مهارتی برای دانشجویان در مقطع ارشد لحاظ کنیم تا وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، نه‌تنها به‌صورت تئوری، بلکه به‌صورت عملی هم با کار آشنا باشد. البته باید گفت که دانشگاه آزاد هم زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی خوبی دارد و هم ارتباط میان دانشگاه و صنعت برقرار شده و می‌تواند شاخص خوبی برای انتخاب دانشجویان به‌ویژه در مقطع ارشد باشد.

نظر شما