شناسهٔ خبر: 54774062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

«فردا» گزارش می‌دهد

الکاظمی چرا می‌آید؟

درباره جزئیات و برنامه‌های سفر الکاظمی به تهران که گویا امروز صورت می‌گیرد، رسما چیزی اعلام نشده اما گمانه‌ها متعددی وجود دارد. از تلاش آقای نخست وزیر برای ماندن در مسند قدرت گرفته تا مذاکرات ایرانی - سعودی که عراق در آن نقش قابل توجهی داشته است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا - یک منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با «میدل ایست نیوز» اعلام کرد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، امروز یکشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد تهران خواهد شد. روزنامه «جوان» در این باره نوشته: «با تغییر ترکیب نمایندگان پارلمان و دست بالای شیعیان، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور هم فرصت مناسبی پیدا کرده تا به ایران سفر کند.»

در گزارش این روزنامه اصولگرا آمده است: «این سفر درحالی انجام می‌شود که به‌زودی نمایندگان عراقی جلسات انتخاب نخست‌وزیر جدید را شروع خواهند کرد و الکاظمی نیز برای ماندن در مسند قدرت تلاش می‌کند نظر مساعد جریان‌های سیاسی عراق را به خود جلب کند. هرچند طی دو سال گذشته اختلافاتی بین جریان‌های شیعی و الکاظمی وجود داشت، اما از آنجا که اکنون ائتلاف شیعیان اکثریت پارلمان را از آن خود کرده است، دنبال رفع کدورت‌ها است. هفته گذشته نیز الکاظمی برای اولین بار در نشست ائتلاف شیعیان حضور پیدا کرد که نشان می‌دهد افزایش وزن سیاسی شیعیان در تحرکات اخیر او بی‌تأثیر نبوده است. از آنجا که جریان‌های شیعه در پارلمان روابط خوبی با ایران دارند و همه وابسته به محور مقاومت هستند، سفر الکاظمی به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی هم برای جلب نظر مساعد شیعیان است.»

جدای از تحلیل «جوان» درباره این سفر، باید در نظر داشت که شبکه المیادین نیز اعلام کرد که نخست‌وزیر عراق به عربستان و ایران سفر خواهد کرد و محور این سفر‌ها گفت‌وگوهای تهران-ریاض با میزبانی بغداد است.

این شبکه لبنانی به نقل از منابع خود اعلام کرد که سفر نخست‌وزیر عراق به این دو کشور در چارچوب مذاکراتی است که مسوولان دو کشور ایران و عربستان در بغداد برگزار کردند. این منابع گفته‌اند که الکاظمی در سفرهای پیش‌رو به پرونده‌های مهمی از جمله روابط دیپلماتیک تهران و ریاض خواهد پرداخت.

گفتنی است، ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد. سوم اردیبهشت ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده بود دور پنجم در فضایی بسیار مثبت برگزار شد. این خبرگزاری گزارش داد دو هیات بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج‌فارس صحبت کرده‌اند. وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که انتشار خبر اختصاصی وبگاه عراقی «میدل ایست‌نیوز» درباره این سفر در شرایطی انجام شده که طی هفته‌های اخیر مقام‌های بغداد و تهران درباره موضوعاتی از قبیل ورود زائران اربعین از یک‌سو و مساله پرداخت بدهی وزارت برق عراق به ایران صحبت‌هایی مطرح کردند.

پیش‌تر وزیر فرهنگ عراق اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفت مرزهای زمینی را برای پذیرایی از زائران عتبات عالیات باز کند. به گفته او «از هم‌اکنون در حال آماده‌شدن برای مراسم اربعین و ورود زائران میلیونی هستیم. با طرف ایرانی درباره ورود زائران به عتبات عالیات تفاهم حاصل شده است.»

از سوی دیگر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری ۳۰ خرداد ماه درباره بدهی عراق و پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور اظهارنظر کرده بود.

خطیب‌زاده تصریح کرد: «یک مدل تکراری وجود دارد که هر خبر خوبی را برخی دوست دارند تبدیل به امر استثنایی کرده و تلخی در آن اضافه و تشکیک در آن ایجاد کنند. با وجود تمامی فشارها، تلاش کردیم بدهی‌های خود را از منابع مختلف نقد و وصول کنیم. در این مورد بله، بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک تی.بی.آی وصول شده و اجازه دهید کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و این مورد تایید است و از دولت عراق در این زمینه تشکر می‌کنم.»

 

برچسب‌ها:

نظر شما