شناسهٔ خبر: 54773074 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

جوزپ بورل از تصمیم تهران و واشنگتن برای بازگشت به وین گفت

احیای مذاکرات

مذاکرات احیای برجام اگرچه چندماهی متوقف شده بود اما همانطور که انتظار می‌رفت با سفر جوزپ بورل به تهران، مسیر دیگری در پیش گرفته شده است؛ مسیری که با همراهی غرب و به‌ویژه آمریکا می‌تواند به نتایج قابل لمسی منجر شود. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از دیدار با وزیر خارجه کشورمان که روز گذشته انجام شد، در توییتی درباره سفرش به تهران، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی خوانده بود.در این راستا، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح دیروز با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در محل وزارت امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد؛ دیداری که در روزهای اخیر مورد گمانه‌زنی بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته بود.حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌‌وگو با بورل که بیش از سه‌ساعت و نیم به طول انجامید، گفت: گفت‌وگوهای طولانی اما مثبتی را درخصوص همکاری‌های جامع جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا داشتیم. جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است. حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا به شمول تمام کشورهای این قاره چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا ازجمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است. سطح روابط و به‌ویژه مناسبات تجاری ایران و این قاره در تراز ظرفیت‌های موجود بین ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست.

صاحب‌خبر -

 به‌زودی؛ ازسرگیری مذاکرات وین
پیام بورل برای تهران که ابعاد آن بر کسی پوشیده نبود و حکایت از آخرین تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات وین داشت با حضور بورل در تهران جنبه عملیاتی‌تری به خود گرفت و بلافاصله در جریان این سفر اخبار متفاوتی در این خصوص منتشر شد. وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود دراین‌باره بیان کرد: ازجمله موضوعاتی که مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادیم، بحث تداوم مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف‌های دیگر برای لغو تحریم‌هاست. آقای جوزپ بورل چندی پیش از من در تماسی تلفنی خواستند که چگونه می‌توانیم بعد از بن‌بست و توقفی که بعد از صدور قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاصل شده، کار را دنبال کنیم و از این بن‌بست خارج شویم؟ من به ایشان گفتم که جمهوری اسلامی ایران همیشه از مسیر دیپلماسی و مذاکره عزتمند و البته مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. از شما دعوت می‌کنم به تهران سفر کنید و همه ابعاد مساله را با حضور تیم‌های مشترک مذاکراتی ما و هماهنگ‌کننده دنبال کنیم. در پی این گفت‌وگو امروز میزبان آقای بورل و مورا و تیم دستیاران آن‌ها در تهران هستیم.
وی خاطرنشان کرد: امروز گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران داشتیم و به بورل تاکید کردیم اولا آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم و ثانیا آ‌نچه برای ایران مهم است، نفع کامل اقتصادی ایران از توافقی است که در سال۲۰۱۵ حاصل شده و هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار دهد، از نظر دولت آقای دکتر رئیسی و جمهوری اسلامی ایران قابل‌قبول نخواهد بود.
رییس دستگاه دیپلماسی گفت: ما سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی را که وجود دارد در مسیر گفت‌وگوهایی که به‌زودی از سر گرفته خواهد شد، برطرف کنیم. امیدواریم به‌صورت مشخص طرف آمریکایی این بار واقع‌بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق، اقدامات  مسوولانه و متعهدانه‌ای را انجام دهد. با اعلام خبر از سرگرفته شدن مذاکرات وین می‌بینیم که چالش آژانس در مسیر مذاکرات نه‌تنها دستاوردی به همراه نداشته، بلکه دوباره کشورها را دور یک میز جمع کرده است.
صدور قطعنامه علیه ایران در هفته‌های اخیر باعث شد تا روند سازنده ای که وجود داشت به یکباره دگرگون شده و شرایط غیرسازنده‌ای شکل بگیرد که حالا با ازسرگیری مذاکرات نشان داده شد که فشارهای سیاسی آمریکا و صهیونیست‌ها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راه به جایی نبرده است و هیچ راه جایگزینی جز گفت‌وگو و مذاکره وجود ندارد.

تصمیم تهران و واشنگتن برای شکستن بن‌بست
 «جوزپ بورل» نیز که برای نخستین‌بار است در دولت سیزدهم به تهران سفر می‌کند در نشست با امیرعبداللهیان گفت که سفر من یک هدف اصلی دارد، اینکه این بن‌بست را بشکنم. تنش‌ها را درخصوص مذاکرات برجام کم کنم. برای من اهمیت اصلی داشت و اینکه یک انگیزه و فرصت جدید ایجاد کنیم برای اینکه برجام و گفت‌وگوهای آن را روی ریل قرار دهیم. می‌خواستم به ایران بیایم و این را به‌صورت عمیق با مقامات جمهوری اسلامی ایران در میان بگذارم.
این مقام ارشد اتحادیه اروپا ادامه داد: خیلی خوشحالم که قرار است مذاکرات را درباره برجام در روزهای آتی از سر بگیریم. روزهای آتی یعنی اینکه واقعا روزهای آتی و این بن‌بست را بشکنیم.
بورل همچنین گفت: من مذاکرات را پیشنهاد کردم. ما متنی داشتیم و یکسری سوالات کوچکی بود که قرار بود آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها به آن پاسخ دهند؛ چون چین،‌ فرانسه، روسیه، آلمان و انگلیس کارشان را انجام داده بودند و یکسری سوالات در ماه مارس باقی مانده بود که ایران و آمریکا باید به آن پاسخ می‌دادند و قرار نبود این وقفه سه ماه شود. این وقفه باید شکسته شود و سه ماه گذشته و باید کار را تسریع کنیم و امروز خیلی خوشحالم بابت این تصمیم که ایران گرفت که مذاکرات از سر گرفته خواهد شد و این تصمیم در تهران و واشنگتن گرفته شده است.
قبل از این سفر و صدور قطعنامه علیه ایران، مقامات کشورمان از پیشنهاد جدید تهران خبر دادند که از طرف آمریکایی‌ها بی‌پاسخ مانده بود. با توجه به سفر بورل و تاکید وی بر تصمیم‌گیری در تهران و واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات شواهد امر نشان‌دهنده پاسخ آمریکایی‌ها پس از یک دوره فشار و هجمه علیه ایران است. آمریکایی‌ها که در این سال‌ها بارها قاطعیت ایران در برابر بی‌عملی خود را تجربه کرده‌اند، یک‌بار دیگر دیدند که ایران نه‌تنها با قطعنامه از منافع خود دست نخواهد کشید، بلکه با قدرت بیشتری مسیر خود را ادامه خواهد داد.
 بورل: رسیدن به توافق بسیار مهم است
 در این راستا، این مقام ارشد اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: قرار است بعد از سفر من مذاکره ادامه یابد و تیم من به‌عنوان تسهیل‌کننده بین ایران و آمریکا خواهند بود تا مسائل باقی مانده را رفع کنیم. رسیدن به توافق بسیار مهم است. براساس متنی که روی میز گذاشتیم و اینکه برای همه ما، ایران و کل دنیا و اروپا و کل جهان مهم است که توافقی درباره برجام داشته باشیم.
تاکید بورل بر اهمیت توافق برای دنیا نشان‌دهنده این است که علی‌رغم رجزخوانی‌ها هیچ جایگزینی برای توافق وجود ندارد و غربی‌ها با سیاه‌نمایی و تخریب در بلندمدت چیزی به دست نخواهند آورد. غربی‌ها که همواره نقش ایران در منطقه را به چالش می‌کشیدند، حالا اذعان دارند که ایران نقش تعیین‌کننده در مناسبات منطقه‌ای دارد؛ ازاین‌رو  مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند درباره ترتیبات منطقه خلیج‌فارس تصمیم بگیرد، بدون اینکه ایران را لحاظ کند. ایران بزرگ‌ترین کشور منطقه با پتانسیل زیادی در زمینه انرژی است. ما به همین خاطر باید به اجرای کامل برجام برگردیم و تاکید کردیم بر روابط دوجانبه خودمان.
بورل با بیان اینکه در این سفر بیشتر درباره برجام صحبت کردیم، اظهار داشت: خوشحال می‌شوم که دوباره به ایران بازگردم و درخصوص روابط دوجانبه بین ایران و اتحادیه اروپا به گفت‌وگو بنشینم چون متقاعد شدم پتانسیل عظیمی در زمینه‌های مختلف داریم ازجمله در حوزه تجارت، نفت و گاز و مسائل دیگری که وجود دارد. ما بازار بزرگی هستیم و ایران هم بازار بزرگی است و اقتصادهای ما می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند و به همین خاطر است که ما باید برجام را دوباره روی ریل قرار بدهیم.
وی ادامه داد: البته نگرانی‌های جامعه بین‌المللی برطرف و تحریم‌های آمریکا برداشته شود و ایران هم بتواند به منافع اقتصادی خودش دست یابد.
منافع اقتصادی ایران موضوعی به حاشیه رانده شده بود که حالا بورل در تهران بر ضرورت آن تاکید کرده است؛ منافعی که در ماه‌های گذشته مقامات کشورمان بارها بر آن تاکید کرده‌اند.
در فضای جدید و ازسرگیری مذاکرات وین، خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از دو مقام که یکی از آن‌ها اروپایی و دیگری ایرانی بوده، مدعی شده است که «دو موضوع ازجمله مساله تحریم‌ها همچنان به‌صورت حل‌نشده باقی مانده است.»  ادعای رویترز در حالی مطرح شده است که فرانسه نیز که یکی از طرف‌های برجام به حساب می‌آید، روز گذشته (جمعه) ضمن اعلام آمادگی برای نهایی کردن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی از ایران خواست تا از سفر بورل برای احیای توافق هسته‌ای بهره گیرد.
در چنین شرایطی و با توجه ازسرگیری مذاکرات، حسن‌نیت و اراده در تصمیم‌گیری می‌تواند سرنوشت متفاوتی را رقم بزند و از تکرار مذاکرات جلوگیری کند. رفع تحریم‌ها و منفعت اقتصادی ایران از هرگونه توافقی باید در دستورکار مقامات غربی باشد و از هرگونه چالش و حاشیه‌سازی برای رسیدن به اهداف نامعلوم پرهیز کنند. در این صورت بعد از چند سال اشتباهات ترامپ در قبال ایران وارد مرحله جدیدی خواهد شد و آمریکا بیش از این در مسیر اشتباه قدم برنمی‌دارد.

نظر شما