شناسهٔ خبر: 54772762 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بورل پس از سفر به تهران: بن بست مذاکرات وین را رفع کردیم/ مذاکرات برجام از سرگرفته خواهد شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری اعلام کرد که نتیجه مهم سفرم به ایران این است که بن بست اخیر را رفع کردیم و مذاکرات متوقف شده پیرامون برجام از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش شفقنا به نقل از منابع خبری، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توئیتری به تشریح نتایج سفر خود به تهران پرداخت و افزود که در این سفر بن بست اخیر مذاکرات وین برای برچیدن تحریم‌های ایران رفع گردید.

بر اساس این گزارش، جوزف بورل در صفحه توئیتر خود نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که بن بست اخیر را رفع کردیم و مذاکرات متوقف شده پیرامون برجام از سرگرفته خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره ادامه داد: در دیدار با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیرامون ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا در روزهای آینده با تسهیل تیم من برای حل آخرین مسائل باقیمانده توافق کردیم. روابط دوجانبه ما پتانسیل بسیار زیادی دارد، اما بدون برجام کارآمد، نمی‌توانیم روابط خود را به طور کامل گسترش دهیم.

محل جدید مذاکرات در یکی از کشورهای شورای همکاری خواهد بود

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که مذاکره مستقیمی بین ایران و امریکا انجام نخواهد شد و محل مذاکرات، احتمالاً در یکی از کشورهای شورای همکاری باشد.

بورل افزود: «ایران و آمریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نخواهند کرد بلکه من و تیمم به عنوان هماهنگ‌کننده، گفت‌وگوها را تسهیل خواهیم کرد.»

وی خاطرنشان کرد: «مذاکرات متوقف شد و چشم‌اندازی برای شروع مجدد آنها وجود نداشت. به لطف رایزنی امروز، طی روزهای آینده تماس‌های نزدیک بین ایران و امریکا از سر گرفته خواهد شد. این خبر خوبی است و باید امیدوار باشیم که این، برجام را بار دیگر به ریل بازخواهد گرداند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد که محل برگزاری مذاکرات میان ایران، اتحادیه اروپا و امریکا، شهر وین نخواهد بود، چون گفت‌وگوها در فرمت ۱+۴+آمریکا انجام نمی‌شود.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با اشاره به گفت‌وگوی خود با مقامات آمریکایی پیش از سفر به تهران اظهار کرد: دولت بایدن به‌دلایل مختلف به‌دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است.

بورل شامگاه یکشنبه طی نشست خبری با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران نیز گفت: «ایران و آمریکا به صورت مستقیم گفت‌وگو نخواهند کرد بلکه من و تیمم من به عنوان هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها را تسهیل خواهیم کرد».

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز شب گذشته در صفحه شخصی توئیتر نوشت: «امروز در تهران با آقای جوزپ بورل دیدار کردم. گفتگوی ثمربخشی در مورد طیفی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، شامل آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌ها داشتیم. اگر سایر طرف‌ها اراده لازم را داشته باشند، ایران مصمم به نیل به توافق خوب، قوی و پایدار است».

 

نظر شما