شناسهٔ خبر: 54772373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

اگر خبر باج‌خواهی چند نماینده از وزیر صمت درست باشد، کار بهارستان برای اعمال نظارت سخت می‌شود

تیغ مجلس را کند نکنید

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از نمایندگان در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اهدافی غیر از هدف دیگر نمایندگان خواهان استیضاح را دنبال می‌کنند.

صاحب‌خبر -
تیغ مجلس را کند نکنید

فرهیختگان: دقیقا یک ماه و دو روز از آخرین دیدار نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب می‌گذرد. دیداری که در آستانه آغاز سومین سال فعالیت مجلس یازدهم صورت گرفت. شاید بتوان یکی از جدی‌ترین محورهایی را که در بیانات رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مطرح شد، تذکرات ایشان نسبت به عملکرد برخی نمایندگان در مواجهه با عزل و نصب‌های دولت سیزدهم دانست. تذکراتی که بخش عمده آن ناظر به دخالت برخی نمایندگان مجلس در فرآیند انتخاب استانداران و مدیران دولت سیزدهم در طول چند ماه پیش از آن بود. مثلا رهبر انقلاب در جایی از سخنان‌شان گفتند: «یک سفارش موکد هم بکنم؛ البته آقای قالیباف حالا که می‌آمدیم داخل، به من گفتند که شما در یکی از این سال‌ها راجع‌به اینکه نمایندگان درمورد انتصاب‌ها و امثال اینها دخالت کنند یک چیزی گفتید که بعضی از همکاران ما ناراحت شدند. بنده ناراحتی شما را که اصلا نمی‌خواهم و نمی‌پسندم اما شما را هم خیلی دوست دارم، مصلحت شما را می‌خواهم؛ واقعا نباید دخالت کنید در انتصابات.» ایشان بعد از این سفارش موکد، به تبیین استدلال‌شان برای نمایندگان پرداختند.

  ماجرای تهدید پیامکی وزیر
حالا اما دقیقا بعد از یک ماه و دو روز از این سفارش رهبر انقلاب، برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که تعدادی از نمایندگان در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اهدافی غیر از هدف دیگر نمایندگان خواهان استیضاح را دنبال می‌کنند. روز گذشته فارس، خبر از دخالت‌ها و اعمال‌ فشارهایی داد که در پشت‌صحنه استیضاح وزیر صمت دنبال می‌شود. این خبرگزاری از تلاش «دو نفر از نمایندگان مجلس» نوشت که به‌گفته فارس، «از طراحان و پشت صحنه‌های استیضاح وزیر صمت هستند.» این خبرگزاری همچنین اعمال فشار آن دو نماینده به فاطمی‌امین را این‌طور روایت کرد: «پس از فشارهای متعدد در آخرین‌بار در قالب پیامکی تهدیدآمیز، اتمام‌حجت کرده‌اند که باید گزینه آنها در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به‌عنوان مدیر منصوب شود‌.»
فارس در پایان گزارش خود نامی از آن دو نماینده مجلس مطرح نکرد اما از قریب‌الوقوع بودن اعلام عمومی نام این دو نفر خبر داد.
آن وجه جالب‌توجه ماجرای تهدید پیامکی آن است که بدانیم معدن‌ چادرملو از بنگاه‌های اقتصادی استان یزد است که گردش مالی سنگینی هم در طول سال داشته و دارد. این ظرفیت بالای بنگاه‌های اقتصادی متعدد زیرنظر این وزارتخانه همچون معدن چادرملو است که افکار عمومی را نسبت به اهداف تعدادی از نمایندگان خواهان استیضاح فاطمی‌امین با تردید مواجه می‌کند.

  تعداد جالب‌توجهی از نمایندگان امضایشان را پس گرفتند
نکته دیگری که در جریان استیضاح فاطمی‌امین وجود دارد، خبری‌ است که سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات‌دولت در روز چهارشنبه اول تیر به خبرنگاران داد. حسینی در جواب به این پرسش خبرنگار «فرهیختگان» که: «این‌که تعدادی از نمایندگان امضایشان درباره استیضاح وزیر صمت را پس گرفته‌‌اند، صحت دارد؟» گفت: «بله. برگه‌ای که دیروز به ما داده‌اند، ۳۶ نفر اسم داشت. ما قبلا ۲۲ نفر داشتیم که «تعداد قابل توجهی از آنها امضایشان را پس گرفته بودند» ولی روز دوشنبه 30 خرداد و بعد از اینکه اعلام شد ما بحث استیضاح را به کمیسیون صنایع فرستاده‌ایم، حدود ۱۴ امضا اضافه شد.» این یعنی در این میان، نمایندگان زیادی هستند که هنوز استیضاح وزیر صمت را بهترین راه‌حل پیش‌روی این وزارتخانه نمی‌دانند. حسینی در ادامه به خبرنگاران گفت: «درحال‌حاضر از ۳۶ نفری که دیروز استیضاح را امضا کرده بودند، طبق خبری که دارم ۲۰ نفر تاکنون انصراف داده‌اند. یعنی با توضیحاتی که به آنها داده شد ابهاماتی که داشتند، برطرف شده و [از استیضاح وزیر] انصراف داده‌‌اند.» معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین اشاره‌ای هم به جلسه روز دوشنبه کمیسیون صنایع و معادن کرد و گفت: «ما امیدواریم تا اوایل هفته آینده که[بحث استیضاح] در کمیسیون صنایع مطرح می‌شود، بقیه نمایندگان هم به این برسند که الان وقت استیضاح نیست.»

  رویاپردازی تعدادی از نمایندگان برای ورود به دولت
مورد دیگری که نگرانی افکار عمومی را نسبت به اتفاقات بعد از استیضاح احتمالی فاطمی‌امین به‌دنبال داشت، اظهارنظرهای تعدادی از نمایندگان درخصوص احتمال معرفی آنان به مجلس از سوی دولت برای جانشینی حجت‌الله عبدالملکی است. این اظهارنظرها نشان می‌دهد بعد از استعفای وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نمایندگانی بوده‌اند که نسبت به ورود به کابینه دولت سیزدهم تمایل نشان ‌داده‌اند. همین مورد باعث می‌شود نگرانی‌هایی نسبت به فردای استیضاح وزیر صمت نیز به‌ وجود بیاید. «فرهیختگان» در این‌باره هم از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می‌پرسد که حسینی این‌طور جواب می‌دهد: «نمایندگان پیشنهادهای خود را می‌دهند، ما هم گزینه‌های آنان را با آقای رئیس‌جمهور مطرح می‌کنیم ولی به‌هرحال این در حد مشورت است و دخالت نیست. درنهایت رئیس‌جمهور باید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را معرفی کند که این کار انجام خواهد شد.»

  همه‌چیز روز دوشنبه مشخص خواهد شد
با همه اینها باید منتظر ماند و دید در جلسه روز دوشنبه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت، چه خواهد گذشت. جنس پرسش‌های مطرح‌شده در این جلسه از سوی حاضران نشان‌ خواهد داد اولویت اصلی نمایندگان خواهان استیضاح چیست. همچنین کیفیت پاسخ‌ها و توضیحات فاطمی‌امین هم ثابت خواهد کرد این استیضاح واقعا تحت‌تاثیر منافع شخصی و فشارهای چند نماینده تا این مرحله پیش رفته است و یا واقعا باید نسبت به آینده وزارتخانه صمت با فاطمی‌امین نگران بود. بنابراین، می‌توان پیش‌بینی کرد گمانه‌زنی‌ها درباره پشت‌ صحنه و ظاهر استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین تا روز دوشنبه و جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر صمت ادامه‌دار خواهد بود.
از میان اسامی مطرح در بین نمایندگان می‌توان مصطفی طاهری رئیس و علی جدی نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، سیدکاظم موسوی نایب‌رئیس پیشین کمیسیون اقتصادی و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب‌رئیس پیشین کمیسیون برنامه‌و‌بودجه را از شاخص‌ترین مخالفان استیضاح فاطمی‌امین در شرایط فعلی دانست.
در ادامه گزارش امروز «فرهیختگان» با هدف پرداختن به جزئیات آنچه در بهارستان در جریان احتمال استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رخ می‌دهد، با رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم که خود از جدی‌ترین مخالفان استیضاح فاطمی‌امین در مقطع کنونی است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

انتشار این خبر درمجموع به ضرر وزیر صمت تمام شد (لینک)

نظر شما