شناسهٔ خبر: 54755073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

ساپینتو هم اهل تحریک و تهییج بازیکنان است

شاگرد خلف کی‌روش!

با این حال رفتارشناسی ساپینتو نشان می‌دهد رگه‌هایی از خصوصیات اخلاقی کی‌روش در این مربی ساری و جاری است؛ چرا که او نیز با بازی با کلمات و تحریک احساسات شاگردانش از لحاظ روحی و روانی با محوریت اتحاد تیمی و... سعی می‌کند ساختاری متحد و منسجم درست کند.

صاحب‌خبر -
شاگرد خلف کی‌روش!

ریکاردو ساپینتو، سرمربی جدید استقلال سابقه بازی در تیم اسپورتینگ لیسبون را دارد و جالب اینکه طی سال‌های 1994 تا 1996 که عضو این تیم بود کارلوس کی‌روش سرمربیگری اسپورتینگ را برعهده داشت و این یعنی ساپینتو شاگرد کی‌روش بوده است.
البته شاگردی کی‌روش در مدت زمان جوانی باعث شده این سرمربی پرتغالی کمی تا قسمتی به خلق‌وخوی سرمربی سابق تیم‌ملی گرفتار شود؛ هرچند از لحاظ فنی این دو مربی شباهتی به هم ندارند؛ چراکه هرچقدر کی‌روش در ساختن دفاع تیمی موفق عمل می‌کند شاگرد پرتغالی‌اش که مهاجم بوده در تیم‌های قبلی خود تیم‌هایی هجومی را روانه میدان کرده است.
 کی‌روش زمانی که سرمربی تیم‌ملی ایران بود با انتقاد از برانکو و بیان برخی موارد علیه پرسپولیس مورد حمایت ویژه هواداران آبی قرار گرفت. با این حال رفتارشناسی ساپینتو نشان می‌دهد رگه‌هایی از خصوصیات اخلاقی کی‌روش در این مربی ساری و جاری است؛ چرا که او نیز با بازی با کلمات و تحریک احساسات شاگردانش از لحاظ روحی و روانی با محوریت اتحاد تیمی و... سعی می‌کند ساختاری متحد و منسجم درست کند.
به‌طور مثال این مربی در فصل گذشته و در جریان دیدارهای تیمش در لیگ برتر پرتغال در نشست‌های قبل و بعد از بازی‌های موریرنزه که درنهایت به لیگ پایین‌تر سقوط کرد، با رویکردی احساسی سعی کرده بود بازیکنانش را با رفتاری شبیه به کی‌روش تهییج کرده و آنها را از هر لحاظ برای حضور در میدان آماده کند؛ دقیقا مثل رفتار خودش درکنار زمین که با احساس تمام توام با عصبی‌شدن تیم‌های تحت هدایتش را رهبری کرده و فیلم‌های آن امروز در رسانه‌های ایران دست‌به‌دست می‌شود. البته چنین رفتارهایی از سرمربی سابق تیم‌ملی نیز هنوز از ذهن ایرانی‌ها پاک نشده است.
ساپینتو قبل از یکی از دیدارهای اخیر موریرنزه از سری رقابت‌های جام‌حذفی بعد از چند ناکامی در لیگ عنوان کرده بود: «ما دوباره از خود پیشی می‌گیریم و نشان می‌دهیم که این تیم چه ارزشی دارد، در تصویر مردم این شهر، افرادی سختکوش، متواضع اما برنده که می‌خواهند در زندگی پیروز شوند، نقش بسته است. ما می‌خواهیم یک‌بار برای همیشه در ذهن هواداران نقش ببندیم.»
این مربی در یک نشست خبری دیگری اظهار کرده بود: «این مهم است که ما از حمایت‌های بی‌قید و شرط برخوردار باشیم، از طرف کسانی که ما را رها نکرده‌اند. آنها هرگز تسلیم نمی‌شوند و ما همه با هم هستیم. همه ما تا آخر متحد هستیم!»
وی همچنین در روزی که یکی از ستاره‌هایش را به‌همراه نداشت در نشست خبری قبل از یکی از بازی‌های لیگ برتر گفته بود: «ما باید قدرت خود را اثبات کنیم. به هواداران نیاز داریم که از ابتدا تا انتها از ما حمایت کنند. فرصت خوبی است تا همه بدانند با وجود اینکه کم هستیم، خوب هستیم، متحد و جاه‌طلب هستیم.»
این صحبت‌ها بسیار به اظهارات سرمربی پرتغالی سابق تیم‌ملی شباهت دارد. کی‌روش با این سبک 8سال در ایران ماند، باید ببینیم شاگردش در استقلال چقدر دوام می‌آورد.

نظر شما