شناسهٔ خبر: 54749857 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دیوان عالی آمریکا، حق قانونی سقط جنین را لغو کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا- با تصمیم قضات دیوان عالی آمریکا، حکمی که حق سقط جنین را در سراسر این کشور قانونی کرده بود، پس از نزدیک به نیم قرن لغو شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رسانه های خبری عرب زبان، دیوان عالی آمریکا امروز (جمعه) با اکثریت آرای اعضای خود، حق سقط جنین را لغو کرد تا پشتیبانی قانون اساسی این کشور از برخورداری زنان از چنین حقی، پس از گذشت نزدیک به 50 سال از تایید حکم مربوط به آن، پایان یابد.

از مجموع 9 قاضی دیوان عالی آمریکا که عالی ترین نهاد قضایی این کشور به شمار می آید، شش قاضی به لغو حکم تاریخی صادر شده در سال 1973 میلادی در پرونده معروف به «رو در برابر وید» رای دادند تا آرای سه قاضی دیگر در مخالفت با لغو این حکم 49 ساله در حمایت از حق زنان برای سقط جنین، کاری از پیش نبرد.

با لغو حق قانونی سقط جنین به عنوان یکی از تفرقه برانگیزترین مسائل در صحنه سیاسی آمریکا، از این پس ایالت های مختلف این کشور می توانند سقط جنین را ممنوع کرده و یا آن را به شدت محدود کنند در حالی که انتظار می رود زنان در نزدیک به نیمی از ایالت های 50 گانه، امکان انجام آزادانه چنین کاری را از دست بدهند.

شایان ذکر است که دیوان عالی آمریکا در سال 1973 در رابطه با پرونده موسوم به رو در برابر وید، یک حکم تاریخی صادر کرده بود مبنی بر این که قانون اساسی این کشور از آزادی زنان برای انتخاب انجام سقط جنین بدون محدودیت های دولتی حمایت می کند، حکمی که باعث لغو بسیاری از قوانین فدرال و ایالتی در زمینه انجام چنین کاری و ایجاد بحث های ادامه داری در سطح ایالات متحده شده و بخش زیادی از مردم این کشور را به دو دسته موافقان و حامیان سقط جنین و مخالفان و منتقدان این کار تقسیم کرد.

نظر شما