شناسهٔ خبر: 54684159 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عربستان رسما ممنوعیت سفر شهروندان خود به ترکیه را لغو کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا-مقامات عربستان از لغو تعلیق سفر شهروندان سعودی به 4 کشور از جمله ترکیه به دلیل بهبود وضعیت کرونا خبر دادند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، یک مقام وزارت کشور عربستان اعلام کرد: با پیگیری‌های وضعیت کرونایی و گزارش نهادهای پزشکی درباره وضعیت جهانی اپیدمی، مقرر شد تعلیق سفر مستقیم و غیر مستقیم شهروندان سعودی به 4 کشور لغو شود.

این کشور عبارت است از ترکیه، اتیوپی، ویتنام و هند.

روابط دوجانبه ترکیه و عربستان پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد آمریکایی-سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ به سردی گرایید. اگرچه اردوغان هرگز به صورت مستقیم بن سلمان را متهم نکرد، اما پس از کشته شدن خاشقجی گفت که این قتل به دستور بالاترین مقامات دولت سعودی انجام گرفت، اتهاماتی که عربستان هرگز نپذیرفت.

در پی این قتل، مقامات ترکیه فایل‌های صوتی از جنایت علیه خاشقجی منتشر کردند و همین امر ضربه دیگری به روابط دوجانبه آنکارا و ریاض وارد کرد. از سوی دیگر، آمریکا و سایر کشورهای غربی نیز از این کشور نفت خیز فاصله گرفتند.

هرچند بتدریج روابط میان ریاض و جامعه بین‌الملل به ویژه در پی جنگ در اوکراین و نیاز غرب به نفت عربستان بهبود یافته است.

پیش از سفر اردوغان، آنکارا اقدامات بسیاری برای بهبود روابط با همتایان خود در عربستان انجام داد. ترکیه در نخستین گام دست از انتقاد از ریاض به دلیل قتل خاشقجی برداشت.

عربستان هم به نوبه خود، واردات را از ترکیه افزایش داد به گونه ای که تنها در دو ماه نخست سال ۲۰۲۲، واردات از ترکیه ۲.۸ درصد افزایش یافت. این در حالی است که واردات از ترکیه در سال گذشته با ۶۲.۳ درصد کاهش به ۳.۳۲ میلیارد ریال عربستان (۸۸۶ میلیون دلار، ۸۴۴ میلیون یورو) رسیده بود.

متن کامل این خبر را در الخلیج آنلاین ببینید.

نظر شما