شناسهٔ خبر: 54674702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

خطیب زاده: به حرکت در مسیر دیپلماسی ادامه می دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال هاست برای همه روشن است. وقتی این اظهارات برخی مقامات آمریکا را می شنوید که می خواهند خطای دولت ترامپ را جبران و کنشگر مسئولی باشند، باز هم رفتارهای قانون گریزانه دولت ترامپ را در آنها می بینید که یادآور این مثل است که قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را. دولت آمریکا باعث بی اعتمادی جامعه جهانی نسبت به خود شده و ما به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین ـ پرستو بهرامی راد؛ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جوزپ بورل مبنی بر این‌که تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفت‌وگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته و تلاش شود تا از افزایش تنش جلوگیری شود و همچنین اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: سیاست یک بام و دو هوای واشنگتن سال هاست برای همه روشن است و به همین دلیل باید به دقت مراقب منافع و حقوق مردم ایران باشیم.

او در ادامه بیان کرد: ما همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کنیم و این قطار به رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا همچنان از ریل خود خارج نشده است. در این نقطه هستیم چون آمریکا  برجام را یک طرفه و غیرقانونی ترک و فشار حداکثری اعمال کرد که به شکست مفتضحانه منجر شد. امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد و ما برای رسیدن به توافق خوب و قوی آماده هستیم.

خطیب زاده در ادامه بیان کرد: مراحل قضایی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود. دولت یونان از طریق وکلا تلاش کرده مستندات را آماده کند تا فرآیند آزادسازی کشتی‌ها انجام شود. به دولت یونان توصیه کردیم از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند و امیدواریم آن را از مسیر قانونی و قضایی طی کند. امیدوارم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفت ایران باشیم و مسیری که پیش خواهد رفت حفظ روابط دوجانبه و مصون بودن از عامل سوم است.

این دیپلمات ارشد ایرانی به تحولات دیپلماتیک طی دو هفته اخیر نیز اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که فردا (سه شنبه) اولین نشست کشورهای عضو معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای است و آیا ایران برنامه‌ای برای پیوستن به این معاهده دارد، توضیح داد: موضع جمهوری اسلامی در خصوص سلاح هسته‌ای کاملا مشخص است و ایران بانی منطقه خالی از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه بوده است. موضع ‌ما از نظر شرعی و فتوای مقام معظم رهبری هم که در سازمان ملل متحد به عنوان سند ثبت شده در این خصوص مشخص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از سفر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به تهران در پایان هفته جاری خبر داد.

وی درباره عملیات گسترده ترکیه در شمال سوریه و عراق بیان کرد: اتهامات پراکنده که رسانه‌ها مطرح می‌کنند ارزش پاسخگویی ندارد. روابط ایران و ترکیه خوب، چند لایه و راهبردی است ولی پرونده سوریه از پرونده‌های اختلافی است که تلاش کردیم به عنوان دو کنشگر از فرآیندهایی از جمله روند آستانه این موضوع را حل و فصل کنیم. در نشست اخیر آستانه گفتیم که جنگ به هیچ وجه راه‌حل نیست و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و این را به صورت مشخص به دوستان خود در ترکیه اعلام کردیم.

خطیب‌زاده گفت: آنچه دستگاه دیپلماسی انجام داد در حوزه رفع و حنثی‌سازی تحریم‌ها چندین دوره مذاکرات بوده چرا که ایران تصمیم گرفته بود در این مسیر به توافق خوب و پایدار دست پیدا کند اما ایالات متحده تا اینجا اتلاف وقت کرده است. البته وزارت امور خارجه معطل این موضوع نمانده و ما با سیاست همسایگی بیشترین رفت و آمد و تحرکات را در یکسال گذشته با همسایگان داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر جو بایدن به منطقه نیز اظهار داشت: اخباری که اشاره کردید ما هم شنیدیم. البته قضاوتی درباره آنچه رخ می‌دهد نداریم ولی رژیم جعلی قدس تلاش می‌کند از هر چیزی برای اهداف و نیات شوم ضد ثبات و ضد امنیت خود استفاده کند. البته مقامات واشنگتن و برخی کشورهای منطقه باید توجه کنند در ادامه مسیری که این رژیم طراحی می‌کند قرار نگیرند و فعلا منتظر می‌مانیم تا در آینده چه پیش خواهد آمد.

خطیب زاده درباره بدهی و پول‌های بلوکه شده ایران در عراق و اخبار مربوط به جا به جایی این مبالغ بیان کرد: یک مدل تکراری وجود دارد که برخی دوست دارند هر خبر خوبی را تبدیل به امر استثنایی کرده و تلخی در آن اضافه و تشکیک در آن ایجاد کنند. به رغم تمامی فشارها بدهی‌های خود را از منابع مختلف نقد و وصول کنیم. در این مورد بله بدهی وزارت برق عراق به وزارت نیروی ایران از طریق بانک تی بی آی وصول شده و کم و کیف آن را بانک مرکزی توضیح دهد و از دولت عراق در این زمینه تشکر می‌کنم.

وی درباره اظهارات گروسی هم گفت: توصیه همیشه ما این بوده که در چارچوب وظایف فنی خود اظهارنظر کند. مذاکرات وین در این مدت مسیر خود را طی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیشنهادات ایران به آمریکا قبل از صدور قطعنامه اظهار داشت: قبل از اجلاس شورای حکام و صدور قطعنامه، ایران مجددا تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. در تمامی این مدت این ابتکارات ایران بوده که به رغم کارشکنی‌ها و تطویل و اتلاف انرژی که آمریکا از ما و بقیه داشته، تلاش کردیم مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از نشست شورای حکام ابتکار ایران از طریق بورل به گوش طرف مقابل رسیده و ما حتی برای اولین بار از طریق دو وزیر خارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد را منتقل و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی هم ارائه کردیم ولی آمریکا مجددا تصمیم گرفت تطویل ایجاد کرده و توافق را عقب بیندازد و با این برداشت غلط و توهم که اهرم سازی می‌کند به شورای حکام رفت که البته پاسخ ایران قاطع و متناسب بود. در حال حاضر مسیر همان مسیر دیپلماسی است. یک برهه‌ای مسیر اشتباهی را رفتند و سوء محاسبه داشتند و پاسخ آنها داده شد که مسیر را از طریق بورل دنبال می‌کنیم. اگر آمریکا بپذیرد براساس تعهدات خود ذیل برجام باشد، باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند تا بتوانیم براساس ابتکار ایران توافق را نهایی کنیم.

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به ترکیه گفت: یکی از مهمترین پرونده‌هایی که در منطقه داریم همکاری‌ها با ترکیه است. طی سال های گذشته یکی از باثبات‌ترین روابط را با ترکیه داشتیم. دو طرف در تلاشند تاریخ مناسبی را پیدا کنند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین درباره شایعه منتشر شده مبنی بر استعفای علی باقری‌کنی گفت: کلیه کارها و اقدامات در وزارت خارجه انجام می‌شود و مذاکره کنندگان بی توجه به برخی شایعات هدف‌دار مسیر خود را ادامه می‌دهند. درباره شایعات موضع رسمی گرفتن کمال بی انصافی است.

او درباره اظهارات ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود پیشنهاد ایران شامل درخواست‌های فرابرجامی بوده است، توضیح داد:  فرابرجامی اصطلاحی است که آمریکا از مقابله ایران با زیاده‌خواهی‌های خود بیان و تکرار کرده و از روز اول به آنها گفتیم هیچ موضوع دوجانبه و فرابرجامی را نمی‌توانند در مذاکرات استفاده کنند.  از نظر آنها تمامی میراث ترامپ فرابرجامی است.

خطیب زاده ضمن احترام به تمامی ادوار مذاکراتی که انجام شده و نمی‌توان همه را بیان کرد، افزود: استدلال‌های ما برای اینکه چگونه چرخه انتفاع اقتصادی ایران کامل می‌شود را به طرف مقابل گفتیم بسیاری از موضوعاتی که گفتند به عنوان خط قرمز و لیست قرمز و زرد مطرح می‌کردند ما از روز اول گفتیم آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات آنها آمده، اگر آمریکا پاسخ ایران را بدهد و بپذیرد که هیچ نقطه‌ای که تعهد داده از آن مستثنی نیست و با سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم فردا می‌توانیم برویم و قطعنامه را به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: بحث خروج از معاهده NPT که توسط برخی کارشناسان مطرح شده نیز سؤال دیگری بود که از خطیب‌زاده پرسیده شد و وی در این باره عنوان کرد: اینکه در جامعه نخبگی ما اظهاراتی مطرح می‌شود همه می‌شنویم ایران یکی از امضا کنندگان اصلی پادمان است که همواره به این معاهده پایبند بوده و اجازه دهید تمرکز کنیم در همین چارچوب روابط خود را ادامه دهیم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این‌که گفته می‌شود یکی از ابتکارات اخیر ایران درباره خروج سپاه از FTO، خروج قرارگاه خاتم و برخی سازمان‌ها از فهرست تحریم بوده خاطرنشان کرد: باید به این منابع گفت اول FTO را طرح و بعد آن را خارج و وارد می‌کنند. آنچه بین ما و آمریکا باقی مانده اساسا به یک موضوع ختم نمی‌شود و این برخی طرف‌ها هستند که مایلند ابعاد دیگر اختلافات را بپوشانند سعی می‌کنند یک موضوع را پررنگ کنند. ایران در این موضوعات تنها منافع مردم را دنبال می‌کند و نمی شود اینها را به یک موضوع فروکاست.

این دیپلمات درباره پرداخت بدهی کره جنوبی به ایران نیز گفت: دولت جدیدی در کره بر سر کار آمده و حرف‌ها و وعده‌هایی داده‌اند ولی همچنان حرکتی از سوی آنها ندیده‌ایم و منتظریم ببینیم تفاوت دولت جدید و دولت عهدشکن چیست. به دولت جدید کره وقت می‌دهیم به صورت عملی نشان دهد که چه اقداماتی را در بازپرداخت بدهی‌ها انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص توئیت باقری‌کنی که بیش از استعفا، القا کننده عدم وجود وفاق در خصوص مذاکرات احیای برجام بود، گفت: در خصوص نقطه عزیمت سوال شما اظهار نظر نمی‌کنم اما در خصوص وفاق، جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی همواره با یک صدا صحبت کرده و این نشان از قدرت ایران است. قطعاً دیپلماسی و رفع تحریم‌ها، مسیری است که جمهوری اسلامی ایران تا پایان دنبال خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما