شناسهٔ خبر: 54671728 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

موسوی: درخواست‌های مختلفی برای استیضاح برخی وزرا به هیات‌رییسه ارسال شده است

استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد

صاحب‌خبر -

در جلسه روز گذشته هیات‌رییسه، درخواست تعدادی از نمایندگان برای استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گرفت و درنهایت هیات‌رییسه مجلس موافقت کرد که این تقاضا در مجلس اعلام وصول شده و برای بررسی به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شود.
برهمین اساس، سیدنظام الدین موسوی در تشریح جزئیات جلسه هیات‌رییسه مجلس گفت: در این جلسه تقویم دستورکارهای سه‌ماهه مجلس بررسی و بر این اساس مسائل اساسی که در این مدت در دستورکار مجلس خواهد بود مشخص شد. وی افزود: در این جلسه همچنین مکاتبات و دیدگاه‌های برخی نمایندگان درباره نحوه قرعه‌کشی نطق‌ها، تذکرات و اخطارهای روزانه در صحن علنی مجلس نیز بررسی و تصمیم‌‌گیری شد.
موسوی با بیان اینکه هم‌اکنون درخواست‌های مختلفی برای استیضاح برخی وزرا به هیات‌رییسه ارسال شده است، گفت: در این جلسه و براساس مباحثاتی که مطرح شد و نیز طبق زمان‌بندی ثبت درخواست‌ها برای استیضاح، طرح استیضاح آقای فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول و برای بررسی به کمیسیون تخصصی آن ارسال شد.
نمایندگان مجلس انتقادات زیادی به عملکرد وزیر صمت و خودروسازی‌ها دارند. موضوع کیفیت و قیمت خودرو، تا کنون چند بار هم خبر استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت رسانه‌ای شده است؛ وزیری که اولین کارت کابینه سیزدهم را نیز به نام خود ثبت کرده است.
در جریان برگزاری بیستمین نشست علنی مجلس شورای اسلامی (سه‌شنبه، 24خردادماه) بود که در پی سوال محمد وحیدی، نماینده بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه و راز و جرگلان و تعدادی دیگری از نمایندگان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ضعف عملکرد این وزارتخانه در کنترل قیمت کالاها و عدم توانایی در پشتیبانی از صاحبان صنایع و بهره‌برداران معدن، درنهایت نمایندگان از پاسخ های وزیر قانع نشدند و فاطمی‌امین اولین وزیر دولت رئیسی بود که کارت زرد را از بهارستان گرفت.
علاوه‌بر وضعیت خودرو که تاکنون چندین بار مورد تذکر رهبرانقلاب نیز قرار گرفته است، گرانی کالاهای اساسی نیز عملکرد این وزارتخانه را در بوته نقد نمایندگان و صاحبنظران قرار داده است.
وزیر صمت وعده‌هایی در خصوص ساماندهی بازار خودرو داده بود، اما به هیچ کدام عمل نکرده که همین موضوع باعث نارضایتی نمایندگان مجلس شده است. از پارسال وعده حذف قرعه کشی را داده بود که امسال نه تنها این سیستم حذف نشد، بلکه با شیوه جدید به اجرا در آمد و اولین قرعه کشی خودرو تحت نظر وزارت صمت نیز با نقص هایی همراه بود و انتقادات زیادی را در پی داشت. بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اوایل اردیبهشت ماه گفته بود: اگر رویه کاری وزیر صمت تغییر نکند، تا ۲ ماه دیگر استیضاح خواهد شد. همچنین هجدهم خرداد وزارت صمت جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را گرفت؛ آن طور که این سازمان اعلام کرده، علیرغم آماده سازی زیرساخت‌های لازم، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق شده است.
لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت صمت گفته بود: این وزارتخانه بسیار گسترده است. بیش از ۴۰درصد اقتصاد کشور در این وزارتخانه مدیریت می‌شود. معتقدم این مدیریت بسیار ضعیف است. از هیات‌رییسه مجلس گلایه دارم که چرا نمی‌گذارد استیضاح‌ها به نتیجه برسند و وزیر درخصوص مدیریتش به مجلس پاسخگو باشد که چرا وضع اینگونه است؟ سیاهکلی با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی در بازار تاکید کرد وزیر صنعت و معاونانش چندین بار با موضوع گرانی‌ها به کمیسیون صنایع مجلس آمده و برنامه‌های خود را اعلام کردند اما برنامه‌های‌شان برای مجلس قانع‌کننده نبود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم علت گرانی خودرو در کشور تورم نیست هرچند بخشی از آن را دربرمی‌گیرد. سیاهکلی ناکارآمدی و فساد سیستم و دست‌به‌دست چرخیدن قطعات را از مسائل اصلی گرانی خودرو عنوان کرد و گفت: تصویب طرح ساماندهی خودرو و واردات آن، دست دولت را برای تنظیم بازار باز می‌کند و فضای بسته کنونی در حوزه خودروسازی را از بین خواهد برد.
حال اگر این استضاح رای بیاورد، فاطمی امین دومین وزیر دولت رئیسی است که از کابینه سیزدهم جدا می شود. پیش از این حجت عبدالملکی وزیر رفاه، کار و تعاون اجتماعی نیز به دلیل انتقادات زیاد به عملکردش در این وزارتخانه مجبور به استعفا شد.

نظر شما