شناسهٔ خبر: 54652399 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

دلار توافقی در صرافی‌ها وارد کانال 29هزارتومان شد

تعادل در بازار ارز

صاحب‌خبر -

امروز هفتمین روز اجرای دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای مهار نرخ دلار و تنظیم بازار ارز است؛ بنابراین تصمیم، صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را به قیمت توافقی به صرافی‌ها  بفروشند و صرافی‌ها هم ارز را با نرخ توافقی خریداری می‌کنند. حال به‌دلیل توافقی شدن، دلار به قیمت‌های متفاوت در بازار یافت می‌شود از 29هزار تومان در صرافی‌ها گرفته تا 32هزار تومان در بازار آزاد. این روزها که بازار ارز متاثر از برخی اخبار و تحریم‌های جدید آمریکا دچار تلاطم شده بود، با سیاست‌های جدید ترکیبی بانک مرکزی روندی صعودی‌اش متوقف شد و در مسیر نزول قیمت‌ها و تعادل قرار گرفت. هفته گذشته مسوولان بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار آزاد ارز همزمان با تشدید مبارزه با قاچاق کالا و شناسایی و دستگیری اخلالگران ارزی ازسوی پلیس امنیت، نشست ویژه‌ای را با صرافی‌ها و صادرکنندگان برگزار کردند و پس از بررسی نظرات کارشناسی به آن‌ها مجوز دادند تا بخشی از ارز اسکناس صادرات را به‌صورت توافقی خریداری و در صرافی‌ها عرضه کنند. با این اقدام، نرخ ارز تا دیروز جمعه ۲۷خرداد نزدیک ۲۵۰۰تومان نسبت‌به پنج روز قبل کاهش قیمت را تجربه کرد. در این شرایط دلارهای خانگی به‌سمت بازار ارز روانه شدند. در این شرایط نیز بانک مرکزی با صدور بخشنامه جدید، به صرافی‌ها اجازه داد تا علاوه‌بر ارز صادرکنندگان، نسبت‌به خرید ارز از همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی برای فروش به متقاضیان اقدام کنند. لامعی، معاون اداره صادرات بانک مرکزی، در زمینه سیاست بانک مرکزی در حوزه ارز می‌گوید: بانک مرکزی براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از رصد و پایش بازار ارز و شناسایی مشکلات ورود اسکناس ارز حاصل از صادرات ازسوی صادرکنندگان و همچنین به‌منظور روان‌سازی خریدوفروش ارز در شبکه رسمی صرافی‌های کشور، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرد که در همین راستا، از ۲۲خرداد صادرکنندگان این اجازه را پیدا کردند که ارز حاصل از صادرات خود را در شبکه رسمی صرافی‌ها با ارائه اظهارنامه گمرکی با نرخ توافقی عرضه کنند. به گفته این مقام مسوول در بانک مرکزی، درحال‌حاضر تمامی افراد می‌توانند در یک فرایند قانونی که بانک مرکزی زیرساخت قانونی آن را مهیا کرده است با مراجعه به صرافی‌ها به هر میزان ارز موردنیاز خود را خریداری یا ارز در اختیار خود را با نرخ توافقی عرضه کنند. درحال‌حاضر دارندگان عمده ارز ازجمله صادرکنندگان پتروشیمی پای کار هستند و نیاز ارز واردکنندگان در سریع‌ترین زمان ممکن تامین می‌شود. همچنین نیازهای خرد مردم همچون ارز مسافرتی و دانشجویی با گشایش مجدد سرفصل‌های ۲۴گانه ازسوی صرافی‌ها تامین می‌شود.
حال با این اقدامات بانک مرکزی، صرافی‌های رسمی ارز توافقی را 29هزار تومان خریداری کرده و 29300تومان می‌فروشند. در بازار متشکل ارزی نیز قیمت دلار در کانال 28هزار تومان در نوسان است. شهروندان با مراجعه به صرافی‌ها می‌توانند با کارت‌ملی 1000دلار با نرخ 29هزار و 300تومان دریافت کند. اما برخی گزارش‌ها حاکی است که در بازار آزاد همچنان ارز بالای 30هزار تومان ردوبدل می‌شود اما کارشناسان معتقد هستند اگر شرایط عرضه و تقاضا تسهیل شود قیمت دلار کمتر از این هم خواهد شد. ضمن اینکه تقاضای صادرکنندگان برای فروش افزایش یافته و همچنان تماس‌ها با صرافی‌ها برای فروش بالاست. همچنان‌که کامران سلطانی‌زاده، دبیر کانون صرافان گفته است: اگر بین بخش خصوصی و سیاستگذاران ارزی و صادرکنندگان هماهنگی بیشتری ایجاد شود مطمئنا قیمت ارز متعادل‌تر خواهد شد. درهمین‌حال عمق‌بخشی به بازار از طریق ورود بانک‌ها به بازار عرضه ارزهای دولتی از دیگر تمهیدات بانک مرکزی برای متعادل ساختن بازار است؛ در همین حال کنترل نقدینگی با ایجاد محدودیت در نقل و انتقال نقدینگی از طریق سامانه‌های بانکی، مسدودسازی حساب‌های فعالان غیرمجاز بازار ارز و ممنوعیت معاملات فردایی ارز و طلا از دیگر اقدامات بانک مرکزی برای متعادل ساختن بازار است.
همچنین با تدابیر پیش‌بینی‌شده ازسوی بانک مرکزی به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان و همچنین تسهیل در تامین ارز موردنیاز متقاضیان خرید ارز فعالیت تمام صرافی‌های سراسر کشور که عضو بازار متشکل ارزی هستند در ایام تعطیل به‌منظور تنظیم‌گری بازار ارز دایر هستند. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد از همان روز نخست اجرای طرح معامله توافقی ارز صادرکننده‌ها در صرافی‌ها، قیمت ارز شروع به نزول کرد و قیمت هر دلار آمریکا ابتدا در روز سه‌شنبه از محدوده ۳۳هزار و ۴۰۰تومان تا محدوده ۳۲هزار و ۵۰۰تومان و سپس در روز پنجشنبه تا محدوده ۳۲هزار تومان عقب‌نشینی کرد و حالا تازه‌ترین خبرها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا جمعه به کانال ۳۰هزار تومان رسید تا امیدواری‌ها برای نزول بیشتر قیمت دلار افزایش یابد؛ زیرا قیمت ارز توافقی در بازار متشکل ارزی به محدوده ۲۹هزار تومان رسیده و به‌معنای آن است که روند نزولی قیمت ارز ادامه خواهد یافت. همچنان‌که روز جمعه قیمت ارز توافقی در کانال ۳۰ تا ۳۰هزار و ۳۰۰تومان در صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی قیمت‌گذاری شد که برای روز شنبه این قیمت به 29هزار تومان رسید.

نظر شما