شناسهٔ خبر: 54623924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ اروپا: همه عناصر لازم برای احیای برجام در دسترس است/ آمریکا: برای سناریوهای مختلف در زمینه مسئله هسته‌ای ایران آماده‌ می‌شویم/ ایران: دوربین‌های برجام را جمع‌آوری کردیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- آمریکا در حالی که تأکید دارد «هنوز پتانسیل به نتیجه رساندن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام(توافق هسته‌ای) وجود دارد، البته اگر ایران مسائل فرابرجامی را کنار بگذارد و روی طرح توافقی که مدتی می‌شود روی میز است، تمرکز کند»، اخیراً چند شرکت چینی و اماراتی را به دلیل تجارت با ایران تحریم کرد.

بورل، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، عناصر لازم برای تحقق توافق را در دسترس عنوان کرد و خواستار تعجیل در تصمیم گیری در این مورد شد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم از «جمع آوری دوربین‌های اضافه در مراکز هسته‌ای» این کشور که برای اجرای برجام نصب شده بود، خبر داد.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار و اظهارنظرهای مربوط به احیای برجام را می خوانید:

تحریم چند شرکت چینی و اماراتی توسط آمریکا به دلیل تجارت با ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند شرکت چینی و اماراتی را به دلیل تجارت با ایران تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا «اوفک» طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام چندین شرکت در چین و امارات متحده عربی به دلیل تجارت نفت با ایران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند.

در این بیانیه آمده است که اوفک علاوه بر شبکه بین‌المللی متشکل از چند شرکت حامی دو شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران که در فروش فرآورده‌های پتروشیمی ایران به مشتریان در خارج از کشور نقش دارند، شرکت‌های مرتبط با آنها در چین و امارات متحده عربی را نیز تحریم کرده است.

گفته شد این شبکه به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک کرده و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر منطقه شرق آسیا حمایت می‌کند.

گفتنی است آمریکا در 23 ژانویه 2020 شرکت پتروشیمی تریلیانس و در 5 نوامبر 2018 نیز شرکت بازرگانی پتروشیمی ایرا را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.

از جمله شرکت‌‌های نفتی ایران که امروز از سوی آمریکا تحریم شده‌‌اند، می‌‌توان به پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی خارک، پتروشیمی مارون و همچنین 4 شرکت نفتی از امارات و 2 شرکت از هنگ‌‌کنگ اشاره کرد.

این وزارت‌خانه همچنین تحریم‌هایی را علیه محمد شهید رکن‌الدین بهور و جینگ فنگ گائو، به دلیل کمک مادی، حمایت و ارائه مصالح، فناوری و کالاهای لازم به شرکت پتروشیمی تریلیانس اعمال کرده است.

شرکت تجارت نفت و پتروشیمی «فیوچر گیت»، شرکت کشتیرانی «جی ایکس»، شرکت‌های بازرگانی «یوچم جنرال» و «اسکای زون» امارات همراه با شرکت‌های «کین‌ول اینترنشنال» و «تیم‌ فورد اینترپرایزز» نیز در فهرست جدید تحریم‌ها علیه ایران قرار گرفته‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز با انتشار بیانیه‌ای در این باره با بیان اینکه دولت بایدن پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار به منظور دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است، اظهار داشت که واشنگتن در صورت عدم توافق همچنان به استفاده از تحریم‌ها برای محدود کردن صادرات «نفت، فرآورده‌های نفتی، و محصولات پتروشیمی» ایران ادامه خواهد داد.

وال‌استریت‌ژورنال: دولت بایدن از اروپایی‌ها خواسته به ایرانی‌ها پیام دهد که در صورت احیای برجام، تحریم‌های جدید رفع می‌شود

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی در توییتر نوشت: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.»

یک خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام در وین را گزارش می‌کند به نقل از منابعی مدعی شده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنجشنبه علیه ایران را با احیای برجام مغایر می‌داند.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی در توییتر نوشت: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.»

او در ادامه نوشته است: «حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی که از سوی دولت بایدن اعمال شد همگی با توافق سازگار دانسته می‌شدند و گفته شد که در صورت احیای برجام آنها برداشته نخواهند شد.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد شبکه‌‌ای را که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی این کشور کمک می‌کنند را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

واکنش معاون وزارت خارجه به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران: فروش از مسیرهای مختلف ادامه خواهد داشت

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا با بیان این‌که پتروشیمی ما تحریم بوده، گفت که فروش از مسیرهای مختلف ادامه داشته و خواهد داشت.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه امشب (پنجشنبه) ۲۶ خرداد ماه و در پی تحریم شبکه فروش پتروشیمی ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: فرآورده‌ها و پتروشیمی ما تحریم بوده ولی ما به صورت نرمال از مسیرهای مختلف کار فروشمان ادامه داشته و ادامه خواهد یافت و مشکلی در روند کار ما ایجاد نخواهد کرد.

وی گفت: البته آمریکایی‌ها هر روز به بهانه‌های مختلف افرادی را جزو لیست تحریم‌ خود قرار می‌دهند. اما در روند فروش فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی مشکلی ایجاد نخواهد شد و این روند به صورت نرمال ادامه خواهد یافت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در توضیح چرایی این اقدام آمریکا خاطرنشان کرد: باید بگویند که ما نظارت و کنترل می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سال تحت تحریم است و راه‌های خاص خودش را در جهت خودکفایی، صادرات، فروش و واردات دارد و این مسائلی است که همیشه روشن بوده و همچون روال قبل ادامه خواهد یافت. لیست تحریم‌های شرکت‌ها لیست بلندبالایی است و هر روز شرکت‌های مختلفی می‌تواند ایجاد شود و کار خودش را ادامه دهد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد شبکه‌‌ای را که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی این کشور کمک می‌کنند را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند را در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

بورل: همه عناصر لازم برای احیای برجام در دسترس است / همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود

جوزپ بورل طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران در وین گفت: من با همه طرف‌ها در حال گفت وگوی مستمر هستم تا همه طرف‌ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود. وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، عناصر لازم برای تحقق توافق را در دسترس عنوان کرد و خواستار تعجیل در تصمیم گیری در این مورد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین گفت: من با همه طرف ها در حال گفت وگوی مستمر هستم تا همه طرف ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، گفت: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.

آمریکا: برای سناریوهای مختلف در زمینه مسئله هسته‌ای ایران آماده‌ می‌شویم

به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود اظهار نظرها درباره مذاکرات وین که در جلسه استماع محرمانه در کنگره با حضور رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مطرح شده است، بدبینانه بوده، حتی سناتور مارکو روبیو مدعی شده است، دست‌یابی ایران به یک بمب هسته‌ای گریزناپذیر است، آیا او هم چنین دیدگاه بدبیانه‌ای دارد و اطلاعات جدیدی از مذاکرات وجود دارد یا نه، گفت: ما بر این باور نیستیم که دست‌ یافتن ایران به یک بمب هسته‌ای گریزناپذیر است. در واقع، رئیس جمهور بایدن تعهد کرده است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. سناتور کاردین، دیروز پس از این جلسه آن را جلسه‌ محرمانه‌ای مهم و پر از اطلاعات مفید توصیف کرد.

او افزود: برخی سناتورها دیدگاه‌هایشان را درباره مسئله برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده‌اند. واقعیت این است که این یک چالش است و با وجود گزینه‌های خوب، اما معدودی که وجود دارد، تا اندازه زیادی، چالش سختی است. ما اکنون به خاطر تصمیم‌هایی که پیش از روی کار آمدن این دولت اتخاذ شده، در موقعیت فعلیمان قرار داریم.

پرایس با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران به خاطر وضع فعلی مذاکرات وین، ادامه داد: ما هنوز معتقدیم، پتانسیل به نتیجه رساندن بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام(توافق هسته‌ای) وجود دارد، البته اگر ایران مسائل فرابرجامی را کنار بگذارد و روی طرح توافقی که مدتی می‌شود روی میز است، تمرکز کند.

وی ادامه داد:ما به تلاش برای رسیدن به این و همکاری نزدیک با شرکای اروپایی‌مان در راستای این هدف ادامه می‌دهیم، چون ما هم مانند برخی از قانون‌گذاران در کپیتول هیل همچنان بر این باوریم که بازگشت به پایبندی به توافق ایران، در راستای منافع ملی ما خواهد بود. در اصل به این خاطر که این کار دوباره ایران را با سخت‌ترین و سرزده‌ترین مقررات نظارتی و بازرسی محدود و مشمول محدودیت‌هایی خواهد کرد که برجام بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد: در حال حاضر این که آیا می‌توانیم به این نقطه برسیم یا نه، یک سوال بی جواب است. دلایل زیادی وجود دارد که بگوییم نمی‌توانیم. اما ما به طور یکسان برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در یکی بازگشت به پایبندی به برجام است و در یکی خبری از آن نیست، همچنین سناریویی که با شرکا و متحدانمان همکاری تنگاتنگی داریم و رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کنیم که اطمینان ایجاد می‌کند ما قادر خواهیم بود به تعهد رئیس جمهور بایدن مبنی بر این که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، عمل کنیم.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به «ترور اخیر دانشمدان ایرانی»، آیا از نظر او این اقدام ممکن است بخشی از سیاست بازدارندگی یکی از متحدان آمریکا در شرایطی باشد که گفته می‌شود مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته‌ای به جایی نمی‌رسد، توضیح داد: من در موقعیتی نیستم که نظری در این باره ارائه دهم. اما ما تعهد داریم و این تعهد مشترک بسیاری از متحدان و شرکای ما در سراسر جهان است که ایران هیچ گاه قادر به دست‌یابی به یک سلاح هسته‌ای نباشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به تحریم‌هایی که اخیرا آمریکا علیه ایران اعمال کرده است، واشنگتن چه کاری برای ترغیب ایران به بازگشت بر سر میز مذاکره انجام می‌دهد و آیا ضرب‌الاجلی برای توافق وجود دارد، گفت: ضرب‌الاجل وجود دارد. این ضرب‌الاجل روزی است که مزایای بازگشت به برجام بر اثر توسعه‌های برنامه هسته‌ای ایران رنگ ببازد. دلیل این که ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به برجام هستیم، این است که همچنان در راستای منافع ملی آمریکا و منافع جمعی شرکا و متحدان بین‌المللی ماست. همیشه این طور باقی نخواهد ماند، به ویژه به خاطر این که ایران در حال انجام دادن اقداماتی است که ذیل برجام ممنوع می‌بود، مانند فعال بودن سانتریفیوژهای پیشرفته، ذخیر اورانیوم در سطوح مختلف، ذخیره آب سنگین و هر کاری که اگر دوباره مشمول محدودیت‌های سخت برجام شود، مطرح نخواهند بود.

او در راستای این سوال افزود: ما به وضوح گفته‌ایم قصدی واقعی برای بازگشت به برجام داریم، در صورتی که ایران هم این کار را بکند. ما با متحدان اروپایی‌مان و شرکایمان در گروه ۱+۵ که شامل چین و روسیه نیز هست، به مدت ۱۵ ماه روی این مذاکرات کار کرده‌ایم. مذاکرات از بسیاری از جهات در راستای توافقی که امکانش فراهم است در کوتاه مدت نهایی و اجرایی شود، در صورتی که ایران تصمیم بگیرد این کار انجام شود، به اوج خود رسیده است. به خود ایران بستگی دارد که ببیند آیا می‌خواهد به پایبندی بازگردد یا نه.

وی ادامه داد: اگر ایران نخواهد این کار انجام شود، اگر انتخابش این باشد که مسائل فرابرجامی را مطرح کند، ما گزینه‌های دیگری هم داریم که در دسترس‌مان هستند. این گزینه‌ها مواردی هستند که ماه‌هاست با شرکای و متحدانمان درباره‌شان صحبت کرده‌ایم و آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این، در پاسخ به سوالاتی با تکرار ادعای حمایت آمریکا از آنچه مساله حقوق بشر در ایران می‌نامید، اظهاراتی مداخله‌جویانه را درباره امور داخلی ایران مطرح کرد.

اظهارات پرایس در پی وقفه چند ماهه ایجاد شده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین مطرح می‌شود.

پیش از این حسین امیرعبدااللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیرا در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای پاکستان‌اش به موضوع مذاکرات وین پرداخت و گفت: در طی ماه‌های گذشته در جریان مذاکراتی که همکارم آقای دکتر باقری با دیگر طرف‌ها در مذاکرات وین داشتند و تبادل پیام‌هایی که بین ایران و آمریکا انجام شد گام‌های مهمی از سوی ایران برداشته شد و ما اثبات کردیم که اهل گفت‌وگو و منطق برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار هستیم.

وزیر خارجه در ادامه گفت: در روزهای اخیر علیرغم تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا و پیشرفت گفت‌وگوها به یک باره طرف آمریکایی برای اعمال فشار علیه ایران و اخذ امتیازات بیشتر در میز مذاکره غیرمستقیم قطعنامه‌ای را ارائه کرد و علیرغم اینکه طرف آمریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست ولی نفس ارائه این قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار برحذر داریم و یک ابتکار جدید و پکیج سیاسی جدید ارائه کردیم. این پکیج را آمریکایی‌ها پذیرفتند ولی بر تصویب قطعنامه نیز تأکید داشتند و این کار را انجام دادند. ایران نیز در ادامه اقدام به افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود کرد و به صورت رسمی قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس اقدامات خود را اطلاع داد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: ما اکنون در کنار قطعنامه و اقدامات بیشتر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران باز هم اعلام می‌کنیم که از مذاکره و دیپلماسی فرار نمی‌کنیم و از طریق آقای مورا و بورل پیام‌ها و ارتباطات در حال تبادل و انجام است و ایران برای رسیدن به توافقی خوب و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نمی‌گیرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اخیرا درباره مذاکرات وین و تحولات چند روز اخیر با تاکید بر اینکه تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است، گفت: اگر همین فردا در وین توافق نهایی شود تمام اقدامات ایران در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی از لحاظ فنی برگشت پذیر است و آنچه که برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و همراهانش علیه ملت ایران است. درد و رنجی که آنها بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است.

خطیب زاده تصریح کرد: توافق در دسترس و ممکن است. اگر آمریکا دو کار انجام دهد. اول اینکه از این توهم اهرم سازی عبور کند و دوم اینکه بپذیرد به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و اگر چنین موضوعی صورت بگیرد همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

او افزود: آنچه که مشخص است این است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق وین حل کند. این دار و دسته‌سازی و کارهایی که با سه کشور اروپایی در این چارچوب انجام می‌شود تبانی پشت پرده‌ای است که قصد دارند که از طریق فشار آنچه را که ما تاکید داریم در توافق اجرایی نشود.

ایران: دوربین‌های برجام را جمع‌آوری کردیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته از «جمع آوری دوربین‌های اضافه در مراکز هسته‌ای» این کشور که برای اجرای برجام نصب شده بود، خبر داد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: دوربین‌های اضافه در مراکز هسته‌ای را که برای اجرای برجام نصب شده بود، جمع‌آوری کردیم.

وی افزود: در 20 سال گذشته مذاکرات زیادی پیرامون موضوع هسته‌ای ایران انجام‌شده که سرانجام به برجام رسید ولی آنها حتی بعد از این معاهده، زیر آن زدند.

وی در ادامه گفت: قرار شد تحریم‌ها لغو شود و ما هم پذیرفتیم که فعالیت هسته‌ای خودمان را محدود کنیم و از حقوق مسلم خودمان کوتاه آمدیم. وقتی دیدیم آنها به تعهدات پایبند نیستند، ما هم دوربین‌های اضافه در مراکز هسته‌ای را که برای اجرای برجام نصب شده بود، جمع‌آوری کردیم.

اسلامی اضافه کرد: این به معنای آن نیست که ما همکاری خودمان را با آژانس بین‌المللی هسته‌ای قطع کرده‌ایم، اما دوربین‌های اضافی و فرا پادمانی را جمع‌آوری کردیم و در صورت بازگشت طرف مقابل به تعهدات برجامی، ما هم عین عبارات برجام را می‌پذیریم.

نظر شما