شناسهٔ خبر: 54580641 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بایدن اواسط ژوئیه آینده به عربستان و فلسطین اشغالی سفر می‌کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- دربار پادشاهی سعودی و کاخ سفید تایید کردند که رئیس جمهوری آمریکا در اولین سفر خود به خاور میانه از زمان تصدی این منصب، اواسط ماه آینده میلادی راهی عربستان و سرزمین های اشغالی خواهد شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه، دربار پادشاهی سعودی بعد از ظهر امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا طی روزهای 15 و 16 ژوئیه آینده (24 و 25 تیر 1401) به عربستان سفر خواهد کرد جایی که قرار است با ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه و شاهزاده «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور دیدار کند.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به دعوت رسمی ملک سلمان و در راستای تقویت روابط دو جانبه و همکاری راهبردی میان دو کشور و تمایل مشترک برای توسعه آن در زمینه های مختلف، به عربستان سفر می کند و در دیدارهای خود با پادشاه و ولیعهد سعودی نیز، جنبه های همکاری میان واشنگتن و ریاض و راه های مقابله با چالش های پیش روی منطقه و جهان را با آنها مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

دربار پادشاهی سعودی در بیانیه خود همچنین تاکید کرده که بایدن در جریان دومین روز سفر خود به عربستان، در نشست مشترک سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، امارات، قطر، کویت، عمان و بحرین با ملک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر و «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، شرکت خواهد کرد.

به دنبال آن نیز، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهوری آمریکا در راستای تقویت تعهد واشنگتن نسبت به آن چه «امنیت و شکوفایی اسرائیل» خوانده شده و برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر، عراق و اردن، طی روزهای 13 تا 16 ژوئیه آینده (22 تا 25 تیر 1401) نخستین سفر خود به منطقه خاور میانه از زمان تصدی این منصب را انجام خواهد داد و در جریان آن همچنین با همتایان خود در منطقه جهت تقویت امنیت و منافع اقتصادی و دیپلماتیک کشورش، دیدار خواهد کرد.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، بایدن سفر چهار روزه خود به خاور میانه را از سرزمین های اشغالی آغاز خواهد کرد جایی که با رهبران رژیم صهیونیستی دیدار می کند تا «امنیت و شکوفایی اسرائیل و ادغام روزافزون آن در منطقه» را با آنها مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در بیانیه کاخ سفید همچنین تاکید شده که رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نیز برای رایزنی با مقامات تشکیلات خودگردان و تاکید بر پشتیبانی قوی خود از راه حل تشکیل دو کشور همراه با تدابیر مساوی از امنیت و آزادی و ایجاد فرصت برای مردم فلسطین، از کرانه باختری رود اردن بازدید خواهد کرد.

کاخ سفید در ادامه همچنین تایید کرد که بایدن پس از فلسطین اشغالی نیز، راهی شهر جده در غرب عربستان خواهد شد جایی که قرار است بنا به دعوت پادشاه این کشور به عنوان رئیس کنونی شورای همکاری خلیج فارس، نشست سران کشورهای عضو این شورا به همراه مصر، عراق و اردن برگزار شود.

کاخ سفید در بیانیه خود همچنین آورده که رئیس جمهوری آمریکا ضمن قدردانی از رهبری ملک سلمان و دعوت وی، مشتاقانه در انتظار انجام این سفر مهم به عربستان است که از نزدیک به هشت دهه پیش تاکنون یک شریک راهبردی برای کشورش به شمار می آید.

در ادامه این بیانیه عنوان شده که رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر به عربستان، در مورد مجموعه ای از مسائل دو جانبه، منطقه ای و جهانی از جمله پشتیبانی از آتش بس در یمن با میانجیگری سازمان ملل متحد که به آرام ترین دوره در این کشور از زمان آغاز جنگ در سال 2015 میلادی منجر شده، رایزنی خواهد کرد.

کاخ سفید ضمن اعلام این که بایدن در عربستان همچنین به رایزنی درباره راه های گسترش همکاری های اقتصادی و امنیتی منطقه ای از جمله زیرساخت های جدید و نویدبخش و ابتکارعمل های آب و هوایی به علاوه «بازدارندگی در برابر تهدیدهای ایران»، تقویت حقوق بشر و تضمین جهانی انرژی و امنیت غذایی خواهد پرداخت، تاکید کرد که وی می خواهد چشم انداز خود درباره حضور و فعالیت آمریکا در منطقه طی ماه ها و سال های آینده را مشخص کند.

در پایان این بیانیه نیز آمده که سفر رئیس جمهوری آمریکا به خاور میانه در ادامه چند ماه فعالیت دیپلماتیک وی انجام می شود جایی که پیش از این، در کاخ سفید با رهبران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) دیدار کرده، سفرهایی به کره جنوبی و ژاپن انجام داده، در نشست سران گروه «گفت و گوی چهار جانبه امنیتی» (QUAD) شامل آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند شرکت کرده، هفته گذشته در شهر لس آنجلس میزبان نشست سران قاره آمریکا بوده در حالی که هفته آینده نیز برای شرکت در نشست سران «گروه هفت» (G7) و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به اروپا سفر خواهد کرد.

خبر اصلی را در آرتی عربی ببینید

نظر شما