شناسهٔ خبر: 54553735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه: گروسی باید نگران «استقلال» و «بی طرفی» باشد/ مراودات ایران با آژانس در چارچوب فنی ادامه خواهد یافت

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پیام سفر گروسی به اسرائیل روشن است، آقای گروسی باید نگران استقلال و بی طرفی باشد و امیدواریم که آقای گروسی تغییر رویه دهد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آمادگی گروسی برای سفر به تهران نیز اظهار داشت: مراودات ما با آژانس در چارچوب فنی خود ادامه خواهد یافت. هر تحولی دستورکاری دارد. اگر می‌خواهد در چارچوب مدیرکل بیاید دستورکاری می‌خواهد، ولی اگر بخواهد به عنوان توریست بیاید می‌تواند بیاید.

به گزارش خبرنگار شفقنا، سعید خطیب زاده، درباره اظهارات یکی از مقامات ترکیه در خصوص منشاء ریزگردها و عدم حضور ایران در کنوانسیونی درباره ریزگردها در ساحل عاج اظهار داشت: ایران یکی از بنیانگذاران کارگروه مبارزه با ریزگرد است. چه در جلساتی که در سال‌های گذشته برگزار و چه در جلساتی که در فائو برگزار شده ایران حاضر بوده است. در مجامع بین‌المللی نظرات ایران چگونه منتقل و مستند می‌شود مضبوط است. بزرگ نمایی درباره مواضع کشورهایی غیر از ایران کمکی به اصل موضوع نمی کند. ایران تلاش کرده با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل کند. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است. جواب مشترک لازم دارد و باید در فضای غیرسیاسی آن را دنبال کرد.

خطیب زاده درخصوص تحرکات و رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر به ایران، اظهار کرد: هفته گذشته سفر دکتر امیرعبداللهیان را به هند داشتیم. در این سفر علاوه بر ملاقات با نخست‌وزیر، با وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی هند دیدار داشت با ایرانیان و تجار در حیدرآباد، بمبئی و دهلی نو دیدار داشت. در ابعاد مختلف موضوعات به صورت جدی پیگیری شد، سه توافقنامه و یادداشت تفاهم در این سفر امضا شد که برای این است که آنچه به عنوان دیپلماسی منطقه‌ای گفته می‌شود پیگیری شود.

وی افزود: آقای مادرو و هیئت بلندپایه همراه به ایران سفر داشته اند، با مقام معظم رهبری دیدار داشتند
فردا وزیر خارجه پاکستان در تهران خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان عازم ایران هستند و دستورکار مفصلی دارند. رئیس مجلس ارمنستان در این هفته عازم ایران است.

وی گفت: مردم ایران باید بدانند ما هیچ چیزی را معطل تحولات نکرده ایم و تلاشمان این است که این رفت و آمدها برای مردم هم تبدیل به یک دستاورد مناسبی شود.

وی به سفر گروسی به سرزمین های اشغالی اشاره کرد و گفت: با یک کنشگر و رژیم یاغی در این منطقه روبرو هستیم که بیش از هفت دهه است تداوم دارترین رفتارهای یاغیگرایانه، تروریستی، جنگ طلبانه، قانون گریز را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته. این رژیم جعلی صهیونیستی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل به سخره بگیرد و ابزار کند و همه را با چک سفید امضای برخی کشورهای مدعی انجام داده است.

وی ادامه داد: جای تاسف است که مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانون گریزی قرار داده است. یعنی توسط کارگزار، ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است.دستاوردها در حوزه پادمانی توسط خود مدیر کل بی اعتبار شده است. فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام دپیلماتیک دیگر روشن است. مدیرکل باید نگران بی طرفی و استقلال باشد. در زمان غلط و جای غلط افراد غلط را ملاقات کرده است. به اعتبار آژانس در چشم عموم ضربه بدی زده است. پاسخ ما داده شده و امیدواریم تصحیح رویه شود.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص قطعنامه صادره علیه ایران در شورای حکام آژانس؛ بیان کرد: یک اقدام کاملا سیاسی و طراحی شده بود. در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود، خلل ایجاد کرد و براساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند بین ایران و آژانس توافق شده بود؛ رفت و برگشت‌هایی انجام شد. این اقدام، تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد از یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است.

وی ادامه داد: قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیرفنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم و اقدامات خود را انجام دادیم. من فکر می‌کنم اقدامات قاطع و متناسب بود . هر چند اینها بگویند قطعنامه شکلی و توصیه ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود، حتما باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

خطیب زاده به آینده برجام اشاره و خاطرنشان کرد: آنچه ایران در کاهش تعهدات برجامی خود انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و توافق منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است. یک مقدار طرف های مقابل این روزها را تحمل کنند که برخی ابعاد فنی آن کاهش یابد و آنها ببیند کاهش تعهدات یعنی چه. تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است. اگر توافق فردا در وین نهایی شود تمام اقدامات ایران از لحاظ فنی برگشت پذیر است. آنچه برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و آنهایی است که همراهی با آمریکا کردند. دردی که بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است. باید برای به نتیجه رسیدن توافق تمرکز کنند.

وی گفت: توافق در دسترس و ممکن است اگر آمریکا دو کار کند؛ اول این‌که از این توهم اهرم سازی عبور کند. توهم اهرم سازی یک طرفه وجود ندارد، از آن عبور کنند و دوم این‌که بپذیرند به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگردند، (در این صورت) همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

وی به افزایش مراودات ایران با کشورهای آفریقایی، اشاره و اظهار کرد: دکتر امیرعبداللهیان به زودی عازم چند کشور در آفریقا هستند، چند هیئت افریقایی طی این مدت از جمهوری اسلامی ایران بازدید داشتند. با توجه به اینکه در غرب و جنوب آفریقا مبادلات ما از میلیارد دلار عبور کرده است. اتفاقاتی که تا به امروز کمتر شاهد آن بودیم و اتفاقا تنوع در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی را در همین راستا پیگیری کردیم. به طور ویژه بخش آفریقای ما مامور شده که این مراودات را پیگیری کند.

خطیب زاده درخصوص اقدام صورت گرفته از سوی حساب توئیتری وزارت خارجه آمریکا برای تعیین جایزه به منظور کسب اطلاعات از سپاه پاسداران؛ گفت: اینکه سپاه پاسداران غیور ایران کابوس یاغیان، متجاوزان، تروریست‌ها، قانون گریزان، برهم زنندگان نظم منطقه‌ای، آغاز کنندگان جنگ در منطقه و متجاوزان به کشورهای منطقه باشد، باعث افتخار ایران است.

وی بیان کرد: سپاه سرافراز ایران به عنوان تامین کننده ثبات و امنیت در منطقه مورد حقد و کینه و بدخواهی این گونه کشورها و کنشگران قانون گریز و یاغی قرار می‌گیرد؛ اینها سند افتخار است .این اقدامات بیش از اینکه معنای واقعی داشته باشد یک عملیات روانی است؛ اتفاقا عملیات روانی از جنس بسیار زرد آن که نشان می‌دهد آنها در حوزه واقعی چقدر ناتوان هستند و تا چه حد اقدامات آنها بی اساس است که چنین کارزارهای ضد اطلاعاتی را در فضای رسانه‌ای انجام می‌دهند.

وی درباره سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین، عنوان کرد: ما از سفر کمیسیونر عالی حقوق بشر به چین استقبال می کنیم. تصور می کنیم که پاسخ این اقدام سازنده چین باید نگاه غیر سیاسی به موضوع حقوق بشر و مراودات کمیسیونر عالی حقوق بشر با این کشور باشد. متاسفانه بعضی طرف ها از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری سیاسی استفاده می کنند. ما این را نقطه آغازی می دانیم برای این که انشاءالله چنین مراوداتی جواب سازنده ای از مجموعه های بین المللی بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان اظهار داشت: در این مرحله متمرکز هستیم که توافقات درباره حج به خوبی انجام شود. تمرکز ما بر حج خوب و آرام است. آنچه توافق شد بین حج و زیارت ما و سازمان‌های ذیربط سعودی باید مطمئن شویم اینها به خوبی انجام شود و بعد درباره مباحث دیگر اقدام کنیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اعلام کرد: قطعا بازگشایی سفارتخانه‌ها بین ایران و عربستان یکی از موضوعاتی است که در ادامه مسیر باید انجام شود. الان تمرکز ما بر روی موضوع حج است.

وی همچنین گفت: موضوع بریکس در دستورکار ما قرار داشته و دارد و در ادامه مسیر اگر تحول خاصی انجام شد اطلاع رسانی خواهد شد.

اعلام وضعیت قرمز از سوی فرانسه و کانادا و هشدار برای سفر به ایران سؤال دیگری بود که پرسیده شد و خطیب‌زاده گفت: برخی کشورها و رسانه‌ها طراحی می‌کنند که حس ناامنی را به نظام بین‌الملل مخابره کنند و دستورکار روشنی است که دارند. برخی رسانه‌های معاند فارسی زبان همه تلاششان این است که این ناامنی را منتقل کنند این بیانیه‌ها  توصیه‌های مسافرتی در همین راستاست. هر موقعی این اتفاق می‌افتد اهالی رسانه بدانید هدفگذاری آنها برای افکار عمومی است. این کشورها خودشان بخشی از ناامنی در نظام بین‌الملل هستند چه با سلاح و چه اقدام و چه با دار و دسته‌سازی‌ها علیه کشورهای مستقل انجام می‌دهند. کشور و مردم متمدن ایران مردمی هستند که در طی قرون و هزاره‌ها میزبان خیلی خوبی برای همه کشورها و افرادی بودند که به ناچار و از روی اجبار به این کشور آمده‌اند و این اقدامات سیاسی ارزش ندارد. بهترین شاهد مثال آنهایی هستند که به ایران می‌آیند و وضعیت را مشاهده می‌کنند.

خطیب‌زاده درباره تعویق سفر امیرعبداللهیان به ترکیه نیز خاطرنشان کرد: وزیر خارجه سفر به ترکیه و آفریقا و چند کشور دیگر را انجام می‌دهد. برنامه‌ریزی برای چند روز آینده انجام می‌شود و زمانی قطعی شد اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره ارسال ابتکارات از سوی ایران برای آمریکا نیز گفت: چه پیش از قطعنامه و چه در حوالی آن مذاکرات ادامه یافت و امیرعبداللهیان علاوه بر یکی دو موردی که با بورل تماس داشت تماس‌هایش ادامه یافت چه به صورت پیام‌های مکتوب و چه تلفنی و بورل از داخل قرنطینه تماس‌هایش با امیرعبداللهیان ادامه یافت و از آن مسیر ابتکارات و بسته‌هایی را فرستادیم و آنچه هست این است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات را تطویل کند و برخی موضوعات دوجانبه را از طریق وین حل کند. این دار و دسته‌سازی و کارها با سه کشور اروپایی در این چارچوب دیده می‌شود که تبانی پیش پرده‌ای بوده که فشار بگذارند آنچه ما تاکید داریم توافق اجرایی شود مگر این‌که آمریکا تغییر منش بدهد.

نظر شما