شناسهٔ خبر: 54550323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ماجرای کاهش سهمیه گازوئیل خودروهای دیزلی چه بود؟

ایسنا : پس از آنکه رئیس صنف جایگاه‌‌‌داران کشور اعلام کرد که در روزهای اخیر شاهد مشکلاتی بابت سهمیه گازوئیل خودروهای دیزلی هستیم که بعضا با اعتراض مالکان خودرو همراه بوده و البته جایگاه‌‌‌داران در این مورد تصمیم‌گیر نیستند، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌‌‌های نفتی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد. اخیرا اسدالله قلیزاده - رئیس صنف جایگاه‌‌‌داران کشور - با بیان اینکه سیاست‌‌‌های مربوط به تعیین میزان سهمیه گازوئیل برای خودروهای دیزلی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای و شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران و سایر دستگاه‌‌‌های اجرایی تعیین می‌شود، به «ایسنا» گفت که جایگاه‌‌‌های سوخت با استفاده از سامانه هوشمند سوخت فقط ارائه خدمات توزیع سوخت را انجام می‌دهند و در این راه با سختی‌‌‌های خاص خود دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

 به گفته وی، مالکان خودروهای دیزلی با اولین مواجهه درباره کاهش یا عدم‌واریز سهمیه گازوئیل به جایگاهدار مراجعه و اعتراض خود را به وی اعلام می‌کنند؛ در حالی که جایگاهدار هیچ دخل و تصرفی در موضوع ندارد و اتفاقا سیاست‌ها در بخش گازوئیل باعث زیاندهی مالک جایگاه نیز شده است. اغلب جایگاه‌‌‌های سوخت مالکان خصوصی دارند و به‌هیچ‌وجه علاقه‌مند به کاهش درآمد یا زیان نیستند. وی افزود: جایگاه‌‌‌های عرضه‌کننده گازوئیل با حق‌العمل ناچیز و محدودیت‌های فراوان مواجه هستند که عامل مهمی در زیانده شدن این جایگاه‌‌‌هاست.

اظهارات رئیس صنف جایگاهداران کشور در حالی است که علی‌‌‌اکبر نژادعلی - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران - در توضیح این مساله گفت: در دوره‌‌‌های تخصیص سهمیه (دو بار در ماه) به ناوگان حمل‌ونقل مسافری و باری، با توجه به میزان عملکرد دوره قبل آنها در برون‌شهر و درون‌شهر و عملکردی که از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای و سازمان شهرداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها احصاشده، از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای اطلاعات مسافت‌‌‌های طی‌شده با بار و بدون بار در اختیار مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌‌‌های نفتی ایران قرار گرفته و براساس آن لیتراژ سهمیه محاسبه و به حساب کاربری هر ناوگان تغذیه می‌شود. این سهمیه در کلیه جایگاه‌‌‌های عرضه‌کننده نفت‌گاز قابل برداشت و بهره‌برداری است.

به گفته وی، کلیه مجاری عرضه در کل کشور دارای سهمیه تدارکاتی هستند که در طی روز توسط نفتکش‌‌‌ها، سوخت به مجاری عرضه منتقل می‌شود و از طریق آن ناوگان حمل‌ونقل امکان برداشت سوخت را خواهد داشت. این سهمیه جایگاه‌‌‌ها به صورت مستمر و روزانه به آنها تخصیص یافته و درحال‌حاضر هیچ‌گونه کمبود سوختی در جایگاه‌‌‌ها وجود ندارد.

نظر شما