شناسهٔ خبر: 54508884 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

خاموشی در کارخانه‌های داروسازی!

صاحب‌خبر -

بخشنامه‌های وزارت نیرو درباره جیره‌بندی برق صنایع، تولیدکنندگان دارو را نگران کرده است
مریم شکرانی
بخشنامه جیره‌بندی برق بسیاری از تولیدکنندگان دارو را نگران کرده است. صنایع برق ایران در فصول گرم امسال چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات کسری برق دارد و حالا دیگر نه تنها جیره‌بندی برق صنایع جوابگو نیست که احتمال قطعی گسترده برق خانگی مطرح می‌شود اما کاهش عرضه برق نسبت به تقاضا بیش از همه صنایع ایران را به گرفتاری انداخته است. به طوری که فعالان صنعت برق می‌گویند این اتفاق بیش از همه به زیان تولیدکنندگان تمام می‌شود و خسارت‌های سنگین اقتصادی به جا می‌گذارد.
در این میان تولیدکنندگان دارو که با گرفتاری‌های عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند این بار با شوک قطع گسترده برق مواجه شده‌اند آنقدر که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و به علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو نامه نوشته است.
نیمی از نیروگاه‌های برق ایران گرفتار بحران
در شرایطی که بحران آب در ایران بیداد می‌کند، تقریبا چیزی حدود ۱۴ درصد نیروگاه ها برقابی هستند و حدود ۲۴ درصد نیروگاه های برق با گاز کار می کنند. گرچه ایران یکی از سه دارنده بزرگ ذخایر گاز است اما استخراج و تولید و در مجموع صنعت گاز کشور آنچنان به ورطه مشکلات پیچیده رسیده که حالا ایران واردکننده گاز است و در مقاطعی از سال قطع گاز به ویژه در صنایع و از جمله نیروگاه های برق تجربه می شود.
با این حساب می توان گفت که عملا چیزی نزدیک به ۳۸ تا ۴۰ درصد نیروگاه های برق ایران با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند.
این اتفاق در کنار توقف بیشتر از یک دهه سرمایه‌گذاری در صنعت برق موجب شده است که تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد و بیشتر از همه اوضاع صنایع را متاثر کند.
تولیدکنندگان فولاد اخیرا به وزیر صنعت، معدن و تجارت نامه نوشته و گفته‌اند که بخشنامه‌های اخیر وزارت نیرو به صنایع فولاد موجب تعطیلی سه ماهه این کارخانجات می‌شود. آنها نوشته‌اند که پارسال قطع برق حدود ۴ میلیارد دلار به صنایع فولاد زیان زده است. قطع برق همچنین بهای هر پاکت سیمان را سال گذشته تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش داد و بنا به گزارش مرکز آمار ایران تورم برخی اقلام مصالح ساختمانی سال گذشته سه رقمی شد.
صنایع دارو در بیم قطع برق
حالا این بحران به صنایع دارو رسیده است. صنایعی که این روزها زیان‌های پی در پی را در بورس به ثبت می‌رسانند.
از آن سمت تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی صنایع دارو مشخص نیست و افزایش هزینه‌ها در کنار کمبود نقدینگی و تامین نشدن به موقع مواد اولیه دارویی بارها اعتراض فعالان صنعت دارو را به دنبال داشته است.
از آن سمت اگر صنایعی مانند فولاد و پتروشیمی قطع برق را تجربه کنند محصول خود را با نرخ جهانی عرضه می‌کنند اما صنایع دارو گرفتار نرخ‌های دستوری هستند که دولت برای آنها تامین می‌کند و باعث ضرر و زیان آنها شده است.
در این شرایط جیره‌بندی گسترده برق صنایع دارو باعث نگرانی فعالان این صنعت و بیم کاهش تولید دارو شده است.
دولت در این میان که مدام شرایط تولید را برای صنایع دارو سخت و یخت‌تر می‌کند به مجلس وعده داده است که قیمت دارو را در سطح شهریور سال گذشته نگه می‌دارد و از آن سمت مصرف‌کنندگان که این روزها با جهش قیمت انواع کالاهای اساسی مواجه بوده‌اند نگران بازار دارو هستند.
هرچند که دولت وعده داده که بازار نان و دارو خط قرمزش است اما با شرایط پیش آمده به نظر می‌رسد که کنترل دولت بر بازار دارو ضعیف شود و زیان‌های سنگین‌تری در انتظار صنایع دارو باشد.
مجموع این شرایط باعث شده است که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به قطع برق صنایع دارویی هشدار دهد.
هشدار مجلس نسبت به قطع برق واحدهای تولید دارو
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای به وزیر نیرو بر ضرورت عدم وقفه در صنعت داروسازی متاثر از قطع برق در فصل گرما تاکید کرد.
به گزارش خانه ملت، در نامه حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به وزیر نیرو آمده است که «با توجه به فرارسیدن فصل گرما شرایط ناتراز تامین برق و درنتیجه اعلام زمان‌بندی قطعی نوبتی در مناطق و واحدهای تولیدی و صنعتی به استحضار می‌رساند:
۱. امید است در دولت جدید معضل دیرینه قطعی برق با اتخاذ تدابیر لازم همکاری‌های عمیق و مستمر بین‌بخشی علمی و اجرایی دولتی و بهره‌مندی از توان دانش و سرمایه بخش خصوصی اصلاح زیرساخت‌ها حرکت بسوی انرژی‌های تجدید پذیر افزایش راندمان بهینه‌سازی مصرف و هوشمندسازی شبکه هرچه زودتر مرتفع شود و این روند منجر به رفع کمبودها از طریق تولید کافی در سال‌های آینده شود.
۲. بدیهی است کالاهای سلامت محور و در راس آنها دارو که با جان و سلامت همه مردم به‌ ویژه بیماران تحت درمان سروکار دارد با هیچ مقوله و صنعت دیگری همسان نیست.
متاسفانه از اطلاعات موجود چنین بر می‌آید که شرکت توانیر برای قطع برق مراکز تولید دارو ویژگی مزبور را برای فعالیت‌های صنعت داروسازی قائل نیست و نگرانی این صنعت را شاید محدود و صنفی ارزیابی می‌کند حال‌ آنکه این صنعت با بهره‌گیری از به روزترین یافته‌های علمی و مطابق با استاندارد جهانی و بر اساس سابقه چندین دهه‌ای خود به تامین بخش عمده‌ای از نیازهای عادی و تخصصی بیماران خاص و مراکز درمانی را برعهده دارند.»
او در ادامه تاکید کرده است: «برنامه‌ای که می‌تواند به اخلالی از نوع قطع برق طولانی و حساب‌ نشده در مراکز تولیدی وابسته به‌شدت آسیب‌ دیده و عقب ماندگی آن از روند جاری علمی تخصصی یا تولیدی همپای مراکز معتبر مشابه جهانی را موجب شده و با کاهش تولید کشور را محتاج واردات کرده و یا بر او تنزل کیفیت محصولات توان و انگیزه متخصصان صنعت و نهایتاً افول آن اثر مخرب خود را به‌ جای بگذارد.
به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود قبل‌از هر اقدامی در زمینه قطع برق با فعالان این عرصه و مراکز داروسازی هماهنگی و مشورت‌های لازم صورت پذیرد تا از تبعات پیش‌گفته که بسیار زیان‌بخش و غیر قابل جبران است جلوگیری شود.
مجدداً بیان می‌شود یکسان قلمداد کردن واحدهای تولیدی دارو با سایر واحدها و تحمیل قطع برق بیش‌از زمان تحمل آن‌ها می‌توانند اخلال جدی در نظام سلامت کشور به‌ عنوان نخستین و فوری‌ترین نیاز مردم ایجاد کرده و با وارد کردن ضرر و زیان هنگفت به آن‌ها از یک‌سو و تقاضای متراکم هزاران هم‌وطن مضطر و بیمار تحت درمان از سوی دیگر نوعی هرج‌ومرج و افزایش پرداخت از جیب بیماران مستمند و مستاصل را پدید آورد.
در خاتمه این کمیسیون انتظار دارد با دستور فوری و اکید جنابعالی تدبیری اتخاذ شود که این‌ موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته و خواسته بر حق صنعت داروسازی کشور در حد توقع یکسان صنف عادی تنزل نیافته و نیاز عمومی گسترده و لحظه جامعه ما دست‌خوش این تلقی ناصواب نشود و با تبعات سوء اجتماعی امنیتی ناشی از کمبود یا نبود عرضه دارو پدید نیاید.»
با تمام این اوصاف باید دید که دولت و وزارت بهداشت برای بازار دارو در سال جاری چه چاره‌ای اندیشه می‌کنند و با این مشکلات عدیده آیا قادر هستند ثبات در بازار برقرار کنند؟

نظر شما