شناسهٔ خبر: 54507017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

گزارش سفر به استان چهار محال و بختیاری

رئیس جمهور: با قطعنامه راه به‌جایی نمی‌برند

صاحب‌خبر -
رئیس جمهور درباره جلسه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما در مسیر خود استوار هستیم و آنها با قطعنامه راه به‌جایی نخواهند برد.
رئیس جمهور در بیست و چهارمین سفر استانی خود به چهارمحال و بختیاری سفر کرد تا از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این استان باشد. رئیسی در این سفر ضمن دیدار با مردم، از مناطق محروم و برخی پروژه‌های نیمه‌تمام چهارمحال و بختیاری بازدید کرد و در پایان نیز به سوالات خبرنگاران استانی پاسخ داد.

ظرفیت‌های ارزشمند چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه قرار گیرد
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ابتدای این سفر و پس از ورود فرودگاه شهرکرد، ضمن ادای احترام به ۲۵۰۰ خانواده شهید استان چهارمحال و بختیاری، ۷۰۰۰ جانباز و ایثارگر این استان و مفاخر و نام‌آوران این استان گفت: این استان ظرفیت‌های بسیاری دارد، از جمله طبیعت بکری که در این استان وجود دارد، همچنین زمینه‌های بسیاری در کشاورزی، دامداری و گردشگری که در این استان وجود دارد، از همه بالاتر نیروی انسانی مستعد کارآمد به‌ویژه تحصیل‌کرده‌ها که در این استان کم نداریم.
رئیسی در ادامه سفر خود ضمن بازدید هوایی از طرح‌های آبی استان، با توضیحات وزیر نیرو و استاندار چهارمحال و بختیاری از روند فعالیت آنها آگاه شد. وی همچنین از مناطقی که در زلزله اندیکا خسارت دیده بود بازدید کرد و به روستایی در یکی از دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق استان چهار محال و بختیاری به نام لبد در منطقه بازفت رفت تا از نزدیک با مردم این منطقه دیدار و گفتگو کند. وی در حضور مردم عشایر منطقه بازفت، اظهار داشت: با همه گزارش‌های داده شده در خصوص مشکلات این منطقه، بنده ضروری دانستم به این منطقه بیایم و از نزدیک با مردم حرف بزنم.
رئیس جمهور به مشکلات این منطقه محروم اشاره کرد و گفت: این مسائل و مشکلات پیگیری و ان شاءالله با کمک دولت و خود مردم حل و رفع می‌شود.
رئیسی در ادامه سفر، به درخواست عشایر محلی از مدرسه موجود در منطقه بازدید کرد. رئیس‌جمهور در جریان بازدید دستور داد که به وضع این مدرسه رسیدگی شود و هم ساختمان مدرسه برای مقطع تحصیلی بالاتر توسعه پیدا کند.
رئیس جمهور همچنین خطاب به استاندار گفت: کشیدن راه روستایی در این مناطق از همین امروز باید شروع شود.
وی در ادامه سفر خود از کشتارگاه صنعتی جونقان بازدید و شرایط فعالیت این مجمتع را بررسی کرد.
این کشتارگاه قرار بود بزرگترین کشتارگاه منطقه باشد که در آن روزانه ۲۰۰ راس دام سنگین و ۲ هزار راس دام سبک کشتار شوند و در بخش محصولات تبدیلی نیز پوست و بخش‌های دیگر این دام‌ها نیز تبدیل به چرم و کود شود.
رئیسی در ادامه سفر یک روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری از مجتمع نساجی حجاب شهرکرد،بزرگترین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی کشور هم بازدید کرد.
رئیس جمهور در جریان بازدید از بخش‌های مختلف و در گفتگو با کارگران، مهندسین و مدیران این واحد صنعتی، از زحمات و تلاش‌های آنان برای تولید انواع پارچه‌های با کیفیت چادر مشکی در طرح‌های متنوع قدردانی کرد و گفت: اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، افزایش تولید و ارتقای کیفیت تولیدات این کارخانه می‌تواند کشور را از واردات پارچه چادر مشکی بی‌نیاز کند.
سید ابراهیم رئیسی همچنین با اقشار مختلف مردم استان چهارمحال و بختیاری دیدار کرد.
وی در این دیدار اظهار داشت: یکی از جلوه‌های کرامت بخشش است که گاهی افراد جان، مال و آبرو می‌بخشند و استان چهارمحال و بختیاری به کرامت ۲ هزار و ۵۰۰ شهید داده است که این نشان از صدق و راستی است.
رئیس جمهور گفت: شناخت دقیق و داشتن بصیرت، شناخت راه و راهبر و شناخت شاخص‌های مسیر از ویژگی‌های بارز این خطه است، معاندین در این ۴۰ سال مردم غیور لر و بختیاری را آزمودند اما دیدند که این‌ها پایبند به انقلاب هستند و برای چندمین بار دشمن را ناکام گذاشتند.
رئیسی مطرح کرد: برخی با پول دشمن در ناز و نعمت هستند که مردم این‌ها را خوب می‌شناسند، دلسوزان در جای جای کشور در جایگاه یک انسان مولد و تولیدکننده هستند، زن و مرد عشایر، لر و بختیاری و ترک و فارس دغدغه مردم را دارند که امروز می‌دانند سنگر مبارزه با دشمن تولید است.
وی افزود: دشمن نمی‌خواهد کشور پیشرفته باشد و به صنعت پیشرفته هسته‌ای، نظامی، خودرو سازی و غیره دست پیدا کند اما در این جنگ اراده‌ها ملت ایران به دنبال پیشرفت است و ادامه خواهد داشت، در این ۴۰ سال دشمن نمی‌خواست و ما می‌خواهیم قطعا ملت ایران فرهنگ "ما می‌توانیم" دارد.
رئیسی با تاکید بر اینکه ملت ایران متوقف نمی‌شود، اظهار داشت: مگر چندبار لازم است سخن حق ملت ایران نشنیده گرفته شود، سخن ایران جدی است و هرگز از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند. ملت ایران متوقف نمی‌شود و هرگز توسعه کشور با لبخند و اخم بیگانگان متوقف نمی‌شود.
رئیس جمهور بیان داشت: تمامی برنامه‌ریزی‌ها در جهت کاهش مشکلات از زندگی مردم است، در این کشور در دوران کرونا روزی ۷۰۰ خانواده داغدار می‌شد اما امروز شرایط متفاوت شده است. تراز تجاری کشور نشان از موفقیت دارد و تمامی شاخص‌ها نشانگر آینده روشن برای اقتصاد کشور است.
سیدابراهیم رئیسی در ادامه در جلسه شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری حضور یافت.
وی در این جلسه اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های زیادی دارد و اگر این ظرفیت احیا شود دغدغه‌های زیادی را برطرف می‌کند، ان‌شاءالله با همت والای مسئولان و مشارکت مردم کارها با موفقیت پیش می‌رود.
وی عنوان کرد: ظرفیت‌های زیادی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که با احیای این ظرفیت‌ها فقر و بیکاری کاهش پیدا می‌کند لذا مدیران باید بدانند که در این محیط فعال شوند.
رئیسی مطرح کرد: اگر مدیری انگیزه و کارآمدی ندارد با احترام او را در حاشیه قرار دهید چرا که احترام و تعهد به مردم بالاتر است، احترام به همه اما اعتماد به خواص مهم است، نباید دستگاه و کشوری معطل فردی ناکارآمد شود.
رئیسی گفت: شرمنده لطف مردم بختیاری در منطقه لبد شدم، مدرسه، جاده و آب مشکل اصلی آنها بود، بچه‌های آن منطقه بسیار با استعداد هستند چرا نباید یک مدرسه داشته باشند.
وی با اشاره به مسئله آب استان، تصریح کرد: نگرانی‌ها در خصوص آب شرب و مسائل صنعتی وجود دارد، آب به میزانی که قبلا بود نیست که باید دعا و همت کرد، اینجا مسئله مدیریت آب است که برای موفقیت باید مردم همکاری کنند.
وی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در استان، گفت: دو پایه اساسی رشد اقتصادی کشور افزایش سرمایه‌گذاری و بهره‌وری است که باید همه خود را مسئول جذب سرمایه این استان بدانند، این استان ظرفیت بالای گردشگری دارد که باید با برنامه کارها پیش رود. حتما باید تا آخر سال جاری کار سد بابا حیدر تمام شود.
وی با اشاره به زیرساخت‌های ورزشی و فضاهای آموزشی استان، بیان داشت: تاکید می‌شود به زیرساخت‌های ورزشی این استان رسیدگی شود، اگر گردشگری فعال شود نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند، مسئله زاگرس‌نشینان کار و ایجاد اشتغال است.
رئیسی در بخش پایانی سفر دولت به استان چهارمحال و بختیاری در نشستی با خبرنگاران نتایج و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.
رئیس جمهور گفت: در این سفر آشنایی دقیق‌تری با ظرفیت‌های چشمگیر چهارمحال و بختیاری در زمینه گردشگری پیدا کردم و با اطمینان می‌گویم که فعال شدن حداکثری ظرفیت‌های گردشگری استان حتما می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری در استان را برطرف کند. رئیس جمهور گفت: اعتبارات لازم برای مصوبات سفر دولت مردمی به چهارمحال و بختیاری تصویب شده و مسئولین مربوط به این موضوع در استان و در تهران باید تلاش خود را متمرکز بر تخصیص هر چه سریع‌تر این اعتبارات و رساندن آنها به پای طرح‌های مورد نظر در استان قرار دهند.
رئیس جمهور در ادامه پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای حل مشکلات چهار محال و بختیاری درباره کم‌آبی چیست، اظهار داشت:
باید با کمک و همکاری خودِ مردم و همه کسانی که در طول سالهای متمادی از منابع آبی این منطقه بهره‌مند می‌شدند مصرف منابع آبی موجود را بر محور عدالت مدیریت کرد.
رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: معتقدیم اساس این اتفاق با تحریک رژیم صهیونیستی انجام شده است اما در هر صورت همواره اعلام کرده‌ایم که چنین اقداماتی هرگز جمهوری اسلامی ایران را وادار به توقف و عقب‌نشینی نخواهد کرد.
رئیس جمهور افزود: همچنان بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و استیفای حقوق حقه ملت ایران تاکید می‌کنیم و یادآور می‌شویم که هرگز نمی‌توانیم حقوق مردم کشورمان را مورد اغماض قرار دهیم.
رئیسی تصریح کرد: چنین اقداماتی هرگز نمی‌تواند مسیر ملت ایران به سوی پیشرفت را متوقف کند و زورگویان باید حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند. بارها تاکید کرده‌ایم که ملت ایران حرف حق خود را به شکل منطقی دنبال می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند با زبان زور با ملت ایران سخن بگوید.

نظر شما