شناسهٔ خبر: 54483667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

راه دیگری باقی نمانده است

قطعنامه شورای حکام علیه ایران از جنبه اجرایی خاصیتی ندارد و تنها از نظر سیاسی است که...

صاحب‌خبر -
قطعنامه شورای حکام علیه ایران از جنبه اجرایی خاصیتی ندارد و تنها از نظر سیاسی است که شاید اندکی برای آمریکا و اروپا مهم باشد.
شورای حکام سازمان بین المللی انرژی اتمی به پیشنهاد آمریکا و سه کشور تروئیکای اروپا قطعنامه‌ای را علیه ایران تنظیم کرده و در آن نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشادن داده شده و ابراز نگرانی شده است.
در این میان یک جریان رسانه ای وابسته به غرب درباره قطعنامه شورای حکام علیه ایران راه افتاده است تا وانمود کند، غرب خواهان مذاکره و توافق است اما این ایران است که کارشکنی می‌کند.
همگان می‌دانند و بر آن واقفند که آمریکا نابود کننده برجام بوده و با خروج خود از آن و پایبند نبودن به تعهداتش، باعث شد تا ایران نیز در چند مرحله به کاهش تعهدات برجامی خود اقدام کند اما همچنان به بسیاری از بنده‌های توافق پایبند است.
پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی در جریان مذاکرات وین برای احیای برجام، آمریکا که از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و حق قانونی در این زمینه ندارد، با همکاری دیگر شرکای خود تلاش کردند قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر کنند. پس از آن که نیت و هدف آمریکا و اروپا از این اقدام برای ایران آشکار شد؛ واکنش های مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل نشان داد که ایران پاسخ متناسب و قاطع خواهد داد.
قطع دوربین‌های آژانس در یکی از مراکز هسته‌ای ایران بخشی از پاسخی است که به اقدام شورای حکام و آمریکا داده شد. حتی برخی از کارشناسان و اشخاص پیشنهاد خروج از ان پی تی را مطرح کردند. هر چند برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که خروج از «ان پی تی» تبعاتی برای ایران خواهد داشت و پرونده تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی خواهد گشود.
پیمان ان پی تی معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای است که ایران آن را در رژیم گذشته پذیرفته و امضاء کرده است، اما کشورهایی هستند که آن را امضا نکرده و پایبند نیستند. پنج کشور عضو شورای امنیت،‌رژیم صهیونیستی،‌ هند و پاکستان،‌کره شمالی و... به ان پی تی نپیوسته‌اند در حالی که سلاح هسته‌ای دارند.
جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام کرده که در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست و در دکترین نظامی آن جایگاهی ندارد حتی فتوای رهبری نیز در این زمینه بر تصمیم جمهوری اسلامی صحه می‌گذارد که در تلاش براس تسلیحات اتمی نیست. اما اگر ایران از ان پی تی خارج شود،‌ این برداشت در میان کشورها و رژیم‌هایی که در ماجرای هسته‌ای فشار وارد می‌کنند،‌ ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای دارد که چنین اتفاقی به نفع جمهوری اسلامی نخواهد بود و با توجه به غول رسانه‌ای غرب،‌افکار عمومی جهان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
اکنون برخی از رسانه های خارجی همچون سی ان ان، بی بی سی و الجزیره در گزارش هایی مدعی شده‌اند که در قطعنامه ای که در شورای حکام از سوی آمریکا و سه کشور عضو تروئیکای اروپا تنظیم شده، هرگونه قطعنامه احتمالی علیه ایران در شورای حکام به هیچ عنوان به شورای امنیت ارجاع داده نخواهد شد، چون طرفین مذاکره می خواهند برجام را احیا کنند.
این سیاست با توجه به نقش مخرب آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا علیه برجام، از نظر آنها نوعی امتیاز به ایران تلقی می شود در حالی که روسیه و چین با هر گونه قطعنامه در شورای حکام علیه ایران مخالفند و در صورت ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت، مسکو و پکن آن را وتو خواهند کرد.
با توجه به موضع منطقی و قاطع جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات وین و بدعهدی آمریکا و اروپا به نظر می آید که غرب به دست و پا افتاده است تا بار دیگر مذاکرات هسته ای، برای احیای برجام از سر گرفته شود. دست غرب به جایی بند نیست، تأثیر تحریم‌ها خنثی شده و آنها اعتراف می کنند که فشار حداکثری علیه ایران کارساز نبوده است.
گزینه دیگری از تحریم ها هم باقی نمانده که علیه ایران اعمال شود، گزینه جنگ نیز در توان و اراده غرب دیده نمی شود و البته توانمندی‌های نظامی ایران عامل بازدارنده مقابل تهدید به جنگ است،‌ ابزار شورای امنیت هم با وتوی روسیه و چین از دست آمریکا و سه کشور تروئیکای اروپا خارج است. اما این احتمال وجود دارد که با خروج ایران از ان پی تی این دو کشور نیز در شورای امنیت همسو با غرب شوند. غرب مجبور است به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرا کند. راه دیگری برای آمریکا باقی نمانده است.

نویسنده: محمد صفری

نظر شما