شناسهٔ خبر: 54471803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چاووش‌اوغلو: آمادگی داریم روند از سرگیری مذاکرات مسکو-کی‌یف را تسهیل کنیم

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود گفت: آنکارا آمادگی دارد تا روند از سرگیری مذاکرات روسیه و اوکراین را تسهیل کند چرا که آتش بس میان این دو کشور به نفع همه است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از ریانووستی، سرگئی لاوروف و چاووش اوغلو وزیران خارجه روسیه و ترکیه پس از دیدار با یکدیگر در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

طرفین در این کنفرانس بر ضرورت توسعه همکاری فیمابین در تمامی زمینه ها تاکید کردند.

چاووش اوغلو اظهار داشت: با همتای روس مذاکرات مفیدی داشتیم و زمینه برای بازگشت به میز مذاکرات از سوی روسیه و اوکراین را مورد بررسی قرار دادیم. ما آمادگی خود را برای میزبانی نشست میان روسیه، اوکراین و سازمان ملل متحد در استانبول اعلام می کنیم، نشستی که هدف از آن گفتگو درخصوص گشایش گذرگاه انتقال غلات از طریق دریای سیاه باشد.

وی با بیان این مطلب افزود: زمینه برای از سرگیری مذاکرات میان مسکو و کی یف وجود دارد، آتش بس میان روسیه و اوکراین به نفع همه خواهد بود. ما نیز در صورت تمایل روسیه و اوکراین برای از سرگیری مذاکرات، آمادگی داریم تا این روند را تسهیل کنیم.

چاووش اوغلو خاطرنشان کرد: گندم اوکراین یک چهارم گندم جهان را تشکیل می دهد و باید بررسی شود که کشتی های باری این کشور عاری از سلاح هستند. بررسی اقدامات لازم برای عبور کشتی ها از دریای سیاه یک ضرورت است.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: ما از درخواست مسکو برای لغو تحریم های اعمال شده علیه این کشور با هدف کمک رسانی به صادرات غلات به بازارهای جهانی حمایت می کنیم.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اظهار داشت: ترکیه تلاش می کند گندم و غلات اوکراین را از بنادر خارج کند اما طرف اوکراینی مانع از خروج آن می شود.

وی با بیان این مطلب افزود: مسکو آمادگی دارد تا اقدامات لازم برای حل و فصل مشکلات مربوط به کشتی های باربری غلات اوکراین را انجام دهد اما طرف اوکراینی باید بنادر و خطوط دریایی را در مقابل کشتی های باری مین زدایی کند.

لاوروف تصریح کرد: روابط آنکارا و مسکو توام با دوستی و هماهنگی است، هم اکنون تهدیداتی علیه امنیت و ثبات روسیه وجود دارد و ما اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار ترکیه قرار داده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که روسیه و ترکیه علیرغم اختلافات، می توانند در موضوع لیبی به همگرایی دست یابند.

نظر شما